Míg a Virgin Galactic űrrepülőjén helyet foglalóknak meg kell elégedniük nagyjából 80 kilométeres magassággal, a Space Perspective léghajójával pedig nagyjából harminc kilométeres magassági emelkedhetnek az emberek, addig a Blue Origin New Shepard rakétája már a továbbfejlesztett űrkabin első éles tesztjén átlépte a száz kilométeres magasságban húzódó Kármán-vonalat, amit hagyományosan a világűr peremének szoktak tekinteni. A rakétára szerelt űrkapszulában most még csak egy bábu ült, a végleges változat viszont a tervek szerint egyszerre hat embert fog a világűrbe szállítani a lehetőségekhez mérten luxuskörülmények között. A csütörtökön tesztelt kapszula már képernyőkkel és hőmérséklet-szabályozóval is fel volt szerelve, emellett minden székhez tartozik egy hangszóró és egy mikrofon is, amellyel az utasok tudnak kommunikálni.
A videón a kilövés 51.40-től, a hordozórakéta visszatérése 58.40-től látható, 1 óra 40 másodperctől pedig a kabin visszatérését is megnézhetjük. Ha a rakéta lángja szokatlannak tűnne, az nem véletlen, hiszen a SpaceX-szel és más vállalatokkal ellentétben a Blue Origin folyékony oxigénnel és folyékony hidrogénnel működő BE-3 hajtóműveket használ, amelyek így egyáltalán nem juttatnak szén-dioxidot a légkörbe.
A csütörtöki teszten az űrkapszula 106 kilométeres magasságig emelkedett, majd tért vissza épségben ejtőernyők segítségével, miközben a hordozórakéta a SpaceX Falcon-9-eseihez hasonlóan a saját talpain landolt Texasban. A Blue Origin immár hét éve kísérletezik a többször felhasználható rakétával, és ha minden jól megy, akár 2022-ben megkezdhetik a menetrendszerű utazásokat, amelyekre egy jegy ára a hírek szerint nagyjából 56 millió forint lehet.
Jeff Bezosnak hosszabb távon ennél is komolyabb tervei vannak az űrvállalattal, hiszen a Blue Origin tavaly a NASA-val is szerződést kötött, aminek értelmében a Lockheed Martinnal, a Northrop Grumannal és a Draperrel közösen ők gyárthatják le azt a leszállóegységet, ami több mint ötven év után visszajuttatja a Holdra az emberiséget.
(Fotó: Blue Origin)