Richard Dinan, a Pulsar Fusion vezérigazgatója bejelentette, hogy még idén sor kerül a Sunbird alapját képező technológia, a Duel Direct Fusion Drive (DDFD) első tesztjeire. Amennyiben ezek sikerrel zárulnak, az első működőképes űrszonda akár már 2027-re elkészülhet. Tegyük hozzá, hogy a szkeptikusabb hangok szerint viszont a technológia gyakorlati megvalósítása még legalább egy évtizedet vehet igénybe.
A Pulsar Fusion elképzelése szerint a Sunbird újrafelhasználható űrvontatóként működhetne: nagy orbitális dokkolóállomásoknál kapcsolódna más hajókhoz, majd rövidebb idő alatt és alacsonyabb költséggel gyorsítaná fel azokat távoli célpontjaik felé. A vállalat becslései alapján ezzel a módszerrel egy Mars-utazás időtartama akár a felére csökkenhetne, míg a Plútóhoz vezető út csupán négy évig tartana – ez jelentős előrelépés lenne a NASA New Horizons küldetésének kilenc és fél éves rekordjához képest.
„Ha valóban olyan fajjá szeretnénk válni, amely más bolygókra is eljut, akkor a rakéták hajtóművének sebessége lesz a legfontosabb tényező”
– magyarázta Dinan a legutóbbi londoni Space-Comm Expón. A fúziós hajtás ugyanis elméletileg jóval nagyobb sebességet tesz lehetővé, mint a hagyományos rakétatechnológia.
Fontos azonban kiemelni, hogy az űrbéli fúziós meghajtás alapvetően különbözik a földi nukleáris fúziótól. A hagyományos tokamak reaktorok deutérium- és tríciumizotópokat egyesítenek, hogy folyamatos energiatermelést biztosítsanak. A Pulsar által javasolt DDFD reaktor azonban deutérium és hélium-3 izotópokat egyesítene, így protonokat állítana elő, amelyeket közvetlenül fel lehet használni meghajtásra. Ehhez a reakcióhoz csupán rövid, szabályozott fúziós impulzusokra van szükség, ami jóval egyszerűbbé teszi a tervezést a földi reaktorokhoz képest.
„Az űrben történő fúziónál alacsonyabban van a léc”
– jegyezte meg Dinan, mivel az űr természetes vákuuma és rendkívül alacsony hőmérséklete kiküszöböli a földi körülmények között jelentkező számos problémát.
Paulo Lozano, az MIT professzora viszont óvatosabban fogalmazott:
„A fúzió több ok miatt is nehézkes, különösen kompakt méretben.”
Lozano a szkeptikus hang ellenére azt is hozzátette, hogy nem állnak rendelkezésére a Pulsar állításainak pontos értékeléséhez szükséges technikai részletek.
Minden egyes Sunbird űrszonda, amelyet körülbelül 30 méteres, masszív, páncélozott járműként képzeltek el, nagyjából 90 millió dollárba kerülne – a költség nagy részét a drága hélium-3 adná. Dinan szerint azonban a rövidebb misszióidő és a nagyobb hatékonyság miatt a beruházás gazdaságilag így is indokolható lenne. Bár hosszú távon a hélium-3-at akár a holdi talajból is kinyerhetnék, a Pulsar jelenleg nem tervez ilyen jellegű földönkívüli bányászati tevékenységet.
A Pulsar Fusion még idén megkezdi a DDFD motor első kísérleteit inert gázok felhasználásával. Ha ezek sikerrel járnak, akkor 2027-ben sor kerülhet az első orbitális demonstrációra is, amely megnyithatja az utat a működő fúziós meghajtórendszerek felé.
(Kép: Pulsar Fusion)
        
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR