A szerkezet működési alapelve egyszerű: az afrikai elefántok nyakába akasztott eszköz akkor riaszt, ha valaki lövést ad le ezekre a nagytestű állatokra, és ekkor műholdas kommunikáción keresztül riasztja a parkőrt, így elijesztve az orvvadászokat is – olvasható a Szegedi Tudományegyetem honlapján. Ahhoz, hogy a lövésdetektor használható legyen valódi elefántokon, valódi körülmények közt, természetesen rengeteg technikai akadályt kellett az útból elgördíteni: először is az eszköznek rendkívül könnyűnek kell tennie, aminek a 2 kg-os doboz (egy elefánt szempontjából legalábbis) eleget tesz. A másik probléma, hogy a detektronak éveken át kellene működnie – ami eddig a hasonló eszközöknek igen nagy hátránya volt, ezek ugyanis mindössze pár hónapig bírták. Az hazai fejlesztés azonban 2 évig is működőképes maradhat. Végül pedig a trópusi időjárás viszontagságaitól a továbbfejlesztett burkolat védi a technológiát, miközben ráadásul a minőségi hangrögzítést is lehetővé teszi.
A lövésdetektor fejlesztése az amerikai Vanderbilt Egyetemen indult, és két szegedi tudós Dr. Maróti Miklós, az SZTE Bolyai Intézet Algebra és Számelmélet Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense Kalmár Györggyel, az SZTE Informatika Intézet Műszaki Informatika Tanszék tanársegédjével csatlakozott a projekten előzetesen már dolgozó két másik magyar kutatóhoz – Lédeczi Ákos professzorhoz és Völgyesi Péter kutatóhoz. Az ötlet egyébként Lédeczi Ákos professzortól származik, míg Maróti elmondása alapján a fejlesztés oroszlánrészét Kalmár György végezte.
Ilyen lövésdetektorokat egyébként már régóta használnak a bűncselekmények megelőzése érdekében, az újdonság, hogy ezt az eszközt a hazai kutatók alkalmassá tették arra, hogy ténylegesen a vadonban is használni lehessen kezdetben az elefántokon, később viszont akár egyéb védett fajokon is. A projekterv 100 ezer dollár pályázati támogatást is nyert, és először teheneken, majd a San Diego-i állatkertben elefántokon is kipróbálták. A májusban kezdődő éles kísérlet részeként pedig két kenyai elefántot védhet első körben ez a találmány.
(Kép: Flickr/Karis Findlan)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR