Szemek nélküli látást tesz lehetővé egy új agyi implantátum

2021 / 10 / 24 / Bobák Áron
Szemek nélküli látást tesz lehetővé egy új agyi implantátum
Spanyol kutatók közvetlenül a látásért felelős agyterületet stimulálták, aminek eredményeként egy 16 évvel ezelőtt megvakult nő képes volt érzékelni a betűket és a tárgyak körvonalait is - számol be a tudományos áttörésről a New Atlas.

A fél évig tartó kísérletben a páciens egy speciális szemüveget viselt, amelyen egy olyan "mesterséges retinát" helyeztek el, ami képes a fényt elektromos jelekké alakítani. Az elektromos jeleket a közvetlenül az agykéregbe ültetett, 96 elektródán keresztül továbbították a kísérleti alany agyába, így stimulálva a látásért felelős agyterület neuronjait. Az 57 éves nő egy rövid tanulási időszak után ennek köszönhetően képes volt azonosítani az agyába sugárzott betűket valamint a tárgyak sziluettjeit is anélkül, hogy ehhez szüksége lett volna a szemére.

A The Journal of Clinical Investigation című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a Miguel Hernández Egyetem kutatói azt is megállapították, hogy a beavatkozás nem jár semmilyen mellékhatással az agykéreg működésére, és a szomszédos, nem célzott neuronokat sem stimulálja. A kutatók szerint mivel a milliméteres nagyságú elektródákat tartalmazó implantátum közvetlenül az agyban van, így kevesebb elektromos áramot igényel, mint az agy felületén elhelyezett implantátumok, vagyis a használata biztonságosabb. Bár a kísérleti alany agyából az elektródákat hat hónap után eltávolították, az egyetem kutatói már készülnek egy sokkal kiterjedtebb kísérletre, amelyben tovább tudják finomítani a technológiát. A tudósok többek között azt szeretnék elérni, hogy egyszerre több neuront is képesek legyenek stimulálni, ami lehetőséget adna összetettebb képek létrehozására is.

A vakság gyógyításában az utóbbi években számos kutatásnak sikerült ígéretes eredményeket felmutatnia. Ahogy korábban mi is írtunk róla, az ausztrál Monash Egyetemen például a spanyol kutatók által alkalmazott megoldáshoz hasonlóan, agy-gép interfész beültetésével folytatnak előrehaladott kísérleteket, míg a magyar Roska Botondnak és csapatnak nemrég egy egészen más módszerrel, optogenetikai eljárással sikerült áttörést elérnie a vakság egyik, korábban gyógyíthatatlan változatánál.

(Borítókép: RUVID)

Magyar kutató részvételével sikerült nagyon komoly áttörést elérni a vakság gyógyításában A vakságnak számos kiváltó oka lehet, amelyeknek egy része már ma is gyógyítható, de Dr. Roska Botond és csapata most egy olyan genetikai betegségre talált megoldást, amire eddig nem volt gyógyír.

Ausztrál kutatók olyan eszközt fejlesztettek, amely visszaadhatja az emberek látását A Melbourne-i Monash Egyetem kutatói csaknem egy évtizede dolgoznak az eszközön, amelyet hamarosan embereken is elkezdenek tesztelni.

Sajátos hatodik érzéket fejleszthet ki az ember néhány hét alatt Az echolokáció térbeli perspektívát ad a látás segítsége nélkül, most az is kiderült, hogy a képesség egész gyorsan elsajátítható.

Ez a szájon át szedhető gyógyszer az Ozempicnél is hatásosabb fogyasztószer lehet
A kísérlet során három hónap alatt a résztvevők dupla akkora testsúlytól szabadultak meg, mintha Ozempicet szedtek volna. Ráadásul az amycretin szájon át bevehető tabletta.