A szovjet lebegő város története - levitáló épületekkel oldották volna meg Oroszországban a túlnépesedés problémáját

2021 / 05 / 15 / Bobák Zsófia
A szovjet lebegő város története - levitáló épületekkel oldották volna meg Oroszországban a túlnépesedés problémáját
Ha mindenki a levegőbe költözik, a bolygó felszíne használható termőföldként. A jövő városa határozottan izgalmasnak ígérkezett az 1920-as években.

Georgij Krutikov a Vkhutemas Műszaki Intézet (Vkhutemas Technical Institute) végzős építészhallgatója volt, mikor 1928-ban bemutatta nagyszabású diplomamunkáját, amelynek koncepcióján előtte tizenöt évig dolgozott és az ötlet ekkor végre materializálódott konkrét tervrajzok formájában is. A Jövő Városa, amit a tervező elképzelt, nem akármilyen földhözragadt építmény volt, hanem a levegőben lebegett, egészen újszerű életforma lehetőségét biztosítva a jövő szovjet lakosainak.

A tervek szerint a legalább hat emeletes, kör alakú lakóépületek egy gyűrű formájú talapzaton helyezkedtek el, melyek egyfajta közösségi térként szolgáltak, ezek a gyűrűk pedig egymástól néhány méterre úsztak a levegőben. Ahhoz, hogy a népesség ki is tudjon lépni a lakásokból és tudjon közlekedni a városon belül, esetleg le tudjon ereszkedni a Földre, mindenkinek biztosítva volt egy Kabin nevű… kabin, amely egy csepp formájú jármű, kényelmes, napozóágyhoz hasonló vezetőüléssel. A bolygó felszíne a felhőkben szálló épületeknek köszönhetően mentesül a mindennapos tevékenységeket szolgáló infrastruktúrák terhétől, de nem mentesül magától az embertől, mivel a Föld így egyfajta ipari, mezőgazdasági, kereskedelmi színtérré alakítható.

Krutikov elsődleges célja az volt, hogy bemutassa, hogyan lehetne egy igazán mobilis, mozgékony, a tér és a gravitáció megkötő erejéből végre kiszabaduló lakóteret létrehozni, és ezzel megelőlegezte azoknak a filmeken látott fantasztikus városoknak a koncepcióját, amelyeket mi is ismerhetünk mondjuk a Studio Ghibli animációjából, a Laputa - az égi palotából vagy éppen egy kicsit disztópikusabb változatban az Alita, a harc angyalából. Bár, hozzá kell tenni, hogy az orosz építésznek is megvolt a maga inspirációja, Laputa repülő szigete például már 1726-ban felbukkant Swift Gulliver utazásaiban.

A szovjet jövőváros csak egy gondolatkísérletnek indult, amit maga a tervező sem tartott kivitelezhetőnek, legalábbis Selim Khan-Magomedov orosz tudós szerint, aki az avantgárd érát tanulmányozta és először írt hosszabb könyvet Krutikov terveiről, melyben sikerült előkerítenie az elveszettnek hitt eredeti tervrajzokat is. A kortársak is ebben a szellemben álltak a projekthez és amilyen gyorsan elhíresült a város, olyan gyorsan le is degradálták, mint felhőkben járó ötletet, amely a többi, funkcionalitást és gyakorlati hasznosságot szem előtt tartó tervhez képest keveset ért, bár kétségkívül nagy fantáziáról tett tanúbizonyságot. Krutikov hamar meg is kapta a 'szovjet Jules Verne' nevet. De a tervező nem csak egy szépen mutató képzeletbeli építményt szeretett volna kreálni, hanem bizonyítani akarta, hogy a projektnek megvan a maga technológiai alapja és egyszer majd a távoli jövőben akár megvalósíthatóvá válhat.

A technológiába és az innovációba vetett bizalom a század elején (és később is) egyébként is hatalmas volt és a világ sok problémájának megoldását a gépek fejlesztésében látták meg a mérnökök és művészek is. Ez volt Oroszországban az első világháborút és a polgárháborút követő időszak, Lenin új gazdaságpolitikájának kezdete, az orosz civil légiközlekedés hajnala, amelyet 1923-tól, a DOBROLET (Orosz Légiflotta Önkéntes Egyesülete) megalapításától számítanak, egyszóval nyugtalan korszak, amely a műszaki innovációk robbanását hozta nem csak az országban, hanem az egész világon. A technológia fejlődésében való hit késztette Krutikovot is arra, hogy egy ilyen magasan szálló gépvárosban lássa meg a népességnövekedés, a háborúk és a bolygó kizsákmányolása következményeként a Földet sújtó bajok orvoslását.

De hogyan lehetne kivitelezni egy repülő várost?

Először is, a város tulajdonképpen nem lenne annyira mobilis az építész elképzelése szerint, mivel egy helyben lebegne, a közlekedés az öntisztító falakkal rendelkező kabinok segítségével valósulna meg. Az épületeket valamilyen atomenergiával működő szerkezet emelné a magasba, de sajnos a tervező ennél tovább nem ment a részletek kifejtésében, valószínűleg úgy gondolta, hogy a jövő mérnökei már tudnak majd rá megoldást, hogy hogyan lehetne felhasználni ezt az energiaforrást a tervekhez. A város elsődleges és legfontosabb jellemzője a mobilitás, amely Krutikov repülés iránti megszállottságával is magyarázható, de köze van ahhoz az idealizmushoz is, ami a modernista építészeket ekkoriban jellemezte. A Vkhutemas intézetébe látogató Le Corbusier úgy írta le az intézményt, mint

"ahol egy új világot építenek újra, abból a misztikumból, amelyből a tiszta technika emelkedik elő"

- írja Jean-Louis Cohen francia építész történész.

Azt mondani sem kell, hogy a Repülő Város végül sosem emelkedett a levegőbe, se atomenergiával, se máshogy, Krutikov pedig későbbi karrierje során talajon álló lakóépületeket és metróállomásokat tervezett, valamint jellegzetes és úttörő építészeti örökségek megőrzésén munkálkodott. A most készülő futurisztikus városok között már nem nagyon lehet fellelni olyat, amely bátran (vagy őrült módon) a gravitációval dacolva az égben valósulna meg, bár egy dologban továbbra is hasonlítanak a legelrugaszkodottabb tervek az egy évszázaddal ezelőtti időszak idealizmusához, mégpedig a technológia iránti vonzalomban, amely a mostani modern építészek elképzelései szerint is sok problémára választ adhatnak, többek között segíthetik mondjuk a lakók károsanyag-kibocsátásának csökkentését, az épületek energiaellátásának optimalizálását, a mobilitást és a kommunikációt.

Ezek pedig olyan célok, amelyek nagyon is egybecsengenek a szovjet tervező forradalmi céljaival. A lebegő városok, amelyek azóta elszórtan és igen ritkán, de időnként mégis feltűntek már a sci-fi regényeken kívül is a tervezők asztalán, például Buckminster Fuller Cloud Nine projektjében a hatvanas években, most már inkább egy másik szférában találnak helyet maguknak, a Földön kívüli régióban. Legutóbb a NASA tervezett a HAVOC (High Altitude Venus Operational Concept) projekt keretében olyan felhővárost, amely a Vénusz mérgező, kénköves légkörében nyújtana átmeneti otthont az űrhajósoknak, hatalmas, 'felfújható' űrhajók által, amelyek a bolygó felett lebegnének.

Bár atomenergiát nem igényel a felhőkben úszó vénuszi város, de még ennek a megvalósításához is olyan mértékű technikai akadályokat kell legyőzni, amely egyelőre csak a távoli jövő elképzelésévé teszik. Vagyis száz év technológiai fejlődése ide vagy oda, az emberiség továbbra sem jutott sokkal közelebb ahhoz, hogy egy igazi repülő városban telepedhessen le.

(Fotó: NASA, Pixabay, Flickr/jeannemasar/J_R, további képeket a thecharnelhouse.org oldalon találhatunk a lebegő városról)

További cikkek a témában:

Mesterséges szigeteken álló, önfenntartó várost terveztek Malajzia partjaihoz A tengerbe épülő BiodiverCity a fenntarthatóságra és az emberközpontúságra helyezi a hangsúlyt, a látványtervek alapján pedig nagyjából úgy néz ki, mint egy földi paradicsom.
A Proxima-B felfedezőjének vezetésével tervezték Nüwa földöntúli városát - 2100-ra talán oda is költözhetünk Kevésbé apokaliptikus, mint a filmbekből megszokott marsi metropoliszok, de Nüwában a szikláknak is szeme van, mögötte pedig garzonok százait rejti a Terra Mensa fala.
A jövő városainak nem az emberekről, hanem a fákról kellene szólniuk Előrejelzések szerint a városok szerte a világon több mint két és fél milliárd fővel bővülnek 2050-re. Ahhoz, hogy életünk ne essen darabjaira, gyökeresen változtatnunk kell a városok kialakításán, és a jelenleginél sokkal nagyobb teret adni a növényeknek.


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.