Te is látod a Valentin-napi szívet a Rák-ködben?

2021 / 02 / 14 / Rácz Tamás
Te is látod a Valentin-napi szívet a Rák-ködben?
Mi nem látjuk, de a 3D-modellt azért mi is lelkesen repültük be virtuálisan.

A Bika csillagképben látható Rák-köd egy ezer éve észlelt szupernova ma is látható maradványa. Megtévesztő nevét azért kapta, mert a XIX. századi megfigyelések alapján 1844-ben készült rajzon valaki rák alakúnak látta a felrobbant csillagból keletkezett törmelékfelhőt. A mai távcsöveken már nem látjuk annak, de a név rajta maradt.

Ma már ilyennek látjuk, a brit Királyi Csillagászati Társaság 3D-animációján, ami a SITELLE képalkotó spektrométer segítségével készült:

Hogy egy kicsit nagyobb hírverést kapjon ez a kétségkívül látványosra sikerült csillagpor-térkép, a RAS közleményében a Valentin-napra való tekintettel bizonyos szögből szív alakúnak írták le a Rák-köd képének formáját:

Kép: Thomas Martin, Danny Milisavljevic and Laurent Drissen, Royal Astronomy Society

(Forrás: Royal Astronomy Society)

A Föld hamarosan elveszti az egyik holdját Ám előtte még sor kerül egy utolsó találkozóra a két égitest között a jövő héten.

A NASA olyan csillagrendszert talált magyar közreműködéssel, amit el sem akartak hinni Páratlan csillagrendszer került a NASA bolygóvadász műholdjának célkeresztjébe, hat csillag, három bináris rendszerben, és mindegyik páros egyben a többi körüli pályát is bejár, egy gigantikus háromszögben forgó izzó tűzkerékként, a semmi fekete bársonyabroszán.

A NASA támogatásával készülhet el a magyar találmány, amivel feltérképezhetik a Hold vízkészletét A Puli Space által kifejlesztett "vízszimatoló" rendkívül fontos szerepet játszhat a Holdra tervezett bázis megvalósításában.

(Fotó. Pixabay, Forrás: ELTE)