Elon Musk vállalata szerdán mutatta be a megújult Model S-t és Model X-et, amelyek külsőre ugyan csak minimálisan változtak, ám a beltér annál nagyobb ráncfelvarráson esett keresztül. A kocsiban a középkonzolon található érintésérzékeny kijelző immár a Tesla Model 3-hoz hasonlóan nem függőlegesen, hanem vízszintesen helyezkedik el, de a hatalmas kijelzőnél is látványosabb az autó kormánya, amiről a legtöbb embernek egyből a Knight Rider KITT-je jutott az eszébe. Bár a Teslának ezzel a megoldással kétségkívül sikerült még inkább ráirányítani a figyelmet az új modellekre, ám sokan nem igazán voltak lenyűgözve ettől az újítástól.
"Milyen problémát old ez meg?" - teszi fel a kérdést a Roadshow szerzője, Tim Stevens is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy az autók kormánya nem véletlenül kerek, amióta világ a világ. Szögletes kormánykereket főleg versenyautókban, például a Forma-1-ben szoktunk látni, ahol ez teljesen rendben is van, hiszen az autók a pilóta legkisebb mozdulatára is reagálnak, a kormányt pedig alig 180 fokban lehet elforgatni. Egy hagyományos személyautó kormánya ezzel szemben körülbelül 900 fokban forog, így biztosítva, hogy egy óvatlan mozdulattal ne kormányozhassuk neki a kocsit a fának vagy a mellettünk haladónak.
Stevens szerint a Telsa megoldása parkolásnál sem lesz igazán praktikus, de a hátrányai akár olyan hétköznapi helyzetekben is megmutatkozhatnak, mint amikor belehajtunk egy kátyúba. A kormány apró elmozdulása kerek kormánynál nem probléma, de egy szögletes kormánynál a kezünk könnyen leugorhat a kormányról, balesetet okozva. És ha már a balesetek szóba kerültek: a kerek kormány egy ütközésnél inkább védi a sofőrt a sérülésektől, míg a szögletes kormány könnyen megütheti a kezünket vagy akár a fejünket, súlyos sérüléseket okozva. Stevens hozzáteszi, hogy a Tesla más területeken oda szokott figyelni a biztonságra, a légzsákokat például úgy helyezték el az autóikban, hogy egy baleset esetén a középkonzol kijelzője ne okozhasson sérülést az utasoknak, tehát elképzelhető, hogy a kormánynál is gondoltak a hasonló lehetőségekre.
Többen megjegyzik azt is, hogy a Tesla rajzolhat bármit a látványtervekre, de hogy lehet-e szögletes kormány a kocsiban, az úgyis attól függ, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) engedélyezi-e. A Motortrend szerint a hatóság szabálygyűjteményében nincs pontosan definiálva, hogyan is kell kinéznie egy kormánynak, a kérdésükre viszont, hogy ez szabályos-e, az NHTSA csak annyit válaszolt, hogy több információra lesz szükségük, hogy erről nyilatkozzanak.
A lap szerint ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a Teslának esze ágában sincsen knight rideres kormánykerékkel piacra küldeni az új modelleket, és egyszerűen csak Elon Musk újabb PR-fogásáról van szó. A feltételezés nem teljesen alaptalan, ugyanis a Motortrend a Tesla weboldalának forráskódjában olyan - azóta már eltüntetett - képekre bukkant, amelyek teljesen hagyományos kormánnyal ábrázolják az új Model S belsejét. Ha a dolog tényleg csak egy PR-fogás volt, akkor eléggé bejött, hiszen miközben egy ráncfelvarrás általában nem sokakat hoz lázba, a Model S-ről az elmúlt napokban még olyan újságok is írtak, amik rendszerint keveset foglalkoznak autókkal.
Tény, hogy a megújult Model S és Model X nem kizárólag emiatt említésre méltó, hiszen a Tesla egy sor újdonságot rakott a karosszéria alá. A 17 colos központi érintőképernyőt a Tesla állítása szerint egy olyan számítógép üzemelteti, ami 10 teraflopos teljesítményre képes, vagyis kvázi egy igazi gamer számítógépet találunk az autóban, emellett a Tesla a hátsó ülésekhez is rakott egy kisebb, 8 colos kijelzőt. Az autóban emellett találunk egy 22 hangszórós hangrendszert, HEPA-szűrőt és kormány- valamint ülésfűtést is. A 80 ezer dolláros indulóáron kapható kocsi egy, az eddigieknél is izmosabb változatban is kapható lesz, amely kevesebb mint két másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 320 km/h körül van, és a gyári adatok szerint több mint 830 kilométert tud megtenni egy töltéssel.
(Fotó: Tesla)