A Tesla első embere hosszú évek óta ígéri, hogy az autóik "teljes önvezetésre" lesznek képesek, de a cég ezt az ígéretét egyelőre nem tudta tartani. Míg az Autopilot elsősorban autópályákon tudja segíteni a sofőröket, az új, még csak zárt körű bétában működő verzió már nem ijed meg egy stop táblától, egy balkanyartól vagy egy körforgalomtól sem - ezzel át is lép az automatikus vezetés öt szintjén belül a kettesről a hármasra. Hiába tesz azonban látványos előrelépéseket a világ jelenleg legértékesebbnek tartott autógyártója, a legfontosabb konkurensük szerint a megoldásuknak megvannak a korlátai.
"Nekünk nem versenytársunk a Tesla. Mi egy teljesen autonóm technológiát készítünk. Ők egy olyan autógyártó, akik egy remek vezetéstámogató rendszert fejlesztenek."
Ezt John Krafcik, a Waymo vezérigazgatója nyilatkozta egy német lapnak az Ars Technica cikke szerint. A Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo ugyan nem gyárt saját autókat, de bizonyos tekintetben Muskék előtt járnak: Phoenixben, Arizona államban 2018 decembere óta működik a Waymo One, amit úgy kell elképzelni, mint az Ubert, csak sofőrök nélkül. "Tévedés, hogy egy vezetéstámogató rendszer folyamatos fejlesztésével egyszer csak varázsütésre kész lesz egy teljesen autonóm vezetési rendszer. A mi szenzoraink egy nagyságrenddel megbízhatóbbak és pontosabbak, mint amit másoktól látunk az utakon." - tette hozzá Krafcik. A Waymo-vezér nyilatkozata nem meglepő: a cég már január elején bejelentette, hogy "önvezetés" helyett "autonóm vezetésről" fognak beszélni, mert zavarja őket, hogy "egyesek" összezavarják a közvéleményt, összemossák a vezetéstámogató és az önállóan működő rendszereket.
a két cég megközelítése közt a LIDAR, ami lézersugarak segítségével mér távolságot. Erről a technológiáról Musk jó két éve azt nyilatkozta, hogy aki erre támaszkodik, az kudarcra van ítélve. A "drága és fölösleges" LIDAR helyett a Tesla kizárólag az autóikon lévő kamerákra, radarokra és egyéb érzékelőkre hagyatkozik. Ettől függetlenül maga Musk is azt mondta a Waymo megoldásáról, hogy "impresszív", de hozzátette, hogy szerinte ez egy szűk, specializált technológia, míg az övék több esetben lesz hasznos.
A technikai szempontok mellett azonban egy filozófiai-pszichológiai tényező legalább ennyire fontos: vajon mit kezelünk jobban, ha, ahogy érkeznek a rendszerfrissítések, szép folyamatosan egyre kevésbé kell odafigyelnünk a vezetésre, egyre ritkábban van szükség arra, hogy beavatkozzunk, vagy ha rögtön azzal a tudattal ülünk be az autónkba, hogy az egyetlen dolgunk, hogy ne unatkozzunk útközben. Hogy melyik cégnek lesz igaza, az akkor derülhet ki először, amikor a több mint húszezer, a Waymo technológiájával készülő Jaguar I-Pace valóban kiszabadul az utakra, a Model S-ek, Model 3-ak és a hús-vér autósok, biciklisták és gyalogosok közé.
(Fotó: Sjoerd van der Wal/Getty Images)