A Tesla sosem jut el a teljes önvezetésig a legnagyobb konkurensük szerint

2021 / 01 / 24 / Pőcze Balázs
A Tesla sosem jut el a teljes önvezetésig a legnagyobb konkurensük szerint
Ugyan tavaly október óta egyes Tesla-sofőrök már városi körülmények közt is élvezhetik, hogy az autójuk részben helyettük vezet, de a Google-höz tartozó Waymo vezérigazgatója szerint Elon Muskék technológiája sosem lehet annyira fejlett, mint az övék.

A Tesla első embere hosszú évek óta ígéri, hogy az autóik "teljes önvezetésre" lesznek képesek, de a cég ezt az ígéretét egyelőre nem tudta tartani. Míg az Autopilot elsősorban autópályákon tudja segíteni a sofőröket, az új, még csak zárt körű bétában működő verzió már nem ijed meg egy stop táblától, egy balkanyartól vagy egy körforgalomtól sem - ezzel át is lép az automatikus vezetés öt szintjén belül a kettesről a hármasra. Hiába tesz azonban látványos előrelépéseket a világ jelenleg legértékesebbnek tartott autógyártója, a legfontosabb konkurensük szerint a megoldásuknak megvannak a korlátai.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

"Nekünk nem versenytársunk a Tesla. Mi egy teljesen autonóm technológiát készítünk. Ők egy olyan autógyártó, akik egy remek vezetéstámogató rendszert fejlesztenek."

Ezt John Krafcik, a Waymo vezérigazgatója nyilatkozta egy német lapnak az Ars Technica cikke szerint. A Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo ugyan nem gyárt saját autókat, de bizonyos tekintetben Muskék előtt járnak: Phoenixben, Arizona államban 2018 decembere óta működik a Waymo One, amit úgy kell elképzelni, mint az Ubert, csak sofőrök nélkül. "Tévedés, hogy egy vezetéstámogató rendszer folyamatos fejlesztésével egyszer csak varázsütésre kész lesz egy teljesen autonóm vezetési rendszer. A mi szenzoraink egy nagyságrenddel megbízhatóbbak és pontosabbak, mint amit másoktól látunk az utakon." - tette hozzá Krafcik. A Waymo-vezér nyilatkozata nem meglepő: a cég már január elején bejelentette, hogy "önvezetés" helyett "autonóm vezetésről" fognak beszélni, mert zavarja őket, hogy "egyesek" összezavarják a közvéleményt, összemossák a vezetéstámogató és az önállóan működő rendszereket.

A legnagyobb technikai különbség

a két cég megközelítése közt a LIDAR, ami lézersugarak segítségével mér távolságot. Erről a technológiáról Musk jó két éve azt nyilatkozta, hogy aki erre támaszkodik, az kudarcra van ítélve. A "drága és fölösleges" LIDAR helyett a Tesla kizárólag az autóikon lévő kamerákra, radarokra és egyéb érzékelőkre hagyatkozik. Ettől függetlenül maga Musk is azt mondta a Waymo megoldásáról, hogy "impresszív", de hozzátette, hogy szerinte ez egy szűk, specializált technológia, míg az övék több esetben lesz hasznos.

A technikai szempontok mellett azonban egy filozófiai-pszichológiai tényező legalább ennyire fontos: vajon mit kezelünk jobban, ha, ahogy érkeznek a rendszerfrissítések, szép folyamatosan egyre kevésbé kell odafigyelnünk a vezetésre, egyre ritkábban van szükség arra, hogy beavatkozzunk, vagy ha rögtön azzal a tudattal ülünk be az autónkba, hogy az egyetlen dolgunk, hogy ne unatkozzunk útközben. Hogy melyik cégnek lesz igaza, az akkor derülhet ki először, amikor a több mint húszezer, a Waymo technológiájával készülő Jaguar I-Pace valóban kiszabadul az utakra, a Model S-ek, Model 3-ak és a hús-vér autósok, biciklisták és gyalogosok közé.

(Fotó: Sjoerd van der Wal/Getty Images)

További cikkek a témában:

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.

A sávváltás már prímán megy, a kanyarodásra még gyúrnia kell az önvezető Teslának Megjelentek az első videók arról, hogyan vezetnek a "teljes önvezetés" funkcióval ellátott Teslák.

Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés A Waymóból kijött a nyelvtannáci, a cég a Teslának is beszólt az autók önvezetési képessége kapcsán.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.