A Tesla sosem jut el a teljes önvezetésig a legnagyobb konkurensük szerint

2021 / 01 / 24 / Pőcze Balázs
A Tesla sosem jut el a teljes önvezetésig a legnagyobb konkurensük szerint
Ugyan tavaly október óta egyes Tesla-sofőrök már városi körülmények közt is élvezhetik, hogy az autójuk részben helyettük vezet, de a Google-höz tartozó Waymo vezérigazgatója szerint Elon Muskék technológiája sosem lehet annyira fejlett, mint az övék.

A Tesla első embere hosszú évek óta ígéri, hogy az autóik "teljes önvezetésre" lesznek képesek, de a cég ezt az ígéretét egyelőre nem tudta tartani. Míg az Autopilot elsősorban autópályákon tudja segíteni a sofőröket, az új, még csak zárt körű bétában működő verzió már nem ijed meg egy stop táblától, egy balkanyartól vagy egy körforgalomtól sem - ezzel át is lép az automatikus vezetés öt szintjén belül a kettesről a hármasra. Hiába tesz azonban látványos előrelépéseket a világ jelenleg legértékesebbnek tartott autógyártója, a legfontosabb konkurensük szerint a megoldásuknak megvannak a korlátai.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

"Nekünk nem versenytársunk a Tesla. Mi egy teljesen autonóm technológiát készítünk. Ők egy olyan autógyártó, akik egy remek vezetéstámogató rendszert fejlesztenek."

Ezt John Krafcik, a Waymo vezérigazgatója nyilatkozta egy német lapnak az Ars Technica cikke szerint. A Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo ugyan nem gyárt saját autókat, de bizonyos tekintetben Muskék előtt járnak: Phoenixben, Arizona államban 2018 decembere óta működik a Waymo One, amit úgy kell elképzelni, mint az Ubert, csak sofőrök nélkül. "Tévedés, hogy egy vezetéstámogató rendszer folyamatos fejlesztésével egyszer csak varázsütésre kész lesz egy teljesen autonóm vezetési rendszer. A mi szenzoraink egy nagyságrenddel megbízhatóbbak és pontosabbak, mint amit másoktól látunk az utakon." - tette hozzá Krafcik. A Waymo-vezér nyilatkozata nem meglepő: a cég már január elején bejelentette, hogy "önvezetés" helyett "autonóm vezetésről" fognak beszélni, mert zavarja őket, hogy "egyesek" összezavarják a közvéleményt, összemossák a vezetéstámogató és az önállóan működő rendszereket.

A legnagyobb technikai különbség

a két cég megközelítése közt a LIDAR, ami lézersugarak segítségével mér távolságot. Erről a technológiáról Musk jó két éve azt nyilatkozta, hogy aki erre támaszkodik, az kudarcra van ítélve. A "drága és fölösleges" LIDAR helyett a Tesla kizárólag az autóikon lévő kamerákra, radarokra és egyéb érzékelőkre hagyatkozik. Ettől függetlenül maga Musk is azt mondta a Waymo megoldásáról, hogy "impresszív", de hozzátette, hogy szerinte ez egy szűk, specializált technológia, míg az övék több esetben lesz hasznos.

A technikai szempontok mellett azonban egy filozófiai-pszichológiai tényező legalább ennyire fontos: vajon mit kezelünk jobban, ha, ahogy érkeznek a rendszerfrissítések, szép folyamatosan egyre kevésbé kell odafigyelnünk a vezetésre, egyre ritkábban van szükség arra, hogy beavatkozzunk, vagy ha rögtön azzal a tudattal ülünk be az autónkba, hogy az egyetlen dolgunk, hogy ne unatkozzunk útközben. Hogy melyik cégnek lesz igaza, az akkor derülhet ki először, amikor a több mint húszezer, a Waymo technológiájával készülő Jaguar I-Pace valóban kiszabadul az utakra, a Model S-ek, Model 3-ak és a hús-vér autósok, biciklisták és gyalogosok közé.

(Fotó: Sjoerd van der Wal/Getty Images)

További cikkek a témában:

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.

A sávváltás már prímán megy, a kanyarodásra még gyúrnia kell az önvezető Teslának Megjelentek az első videók arról, hogyan vezetnek a "teljes önvezetés" funkcióval ellátott Teslák.

Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés A Waymóból kijött a nyelvtannáci, a cég a Teslának is beszólt az autók önvezetési képessége kapcsán.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.