A The Wall Street Journal riportereinek munkájáról a TechCrunch számolt be, és cikkükben kiemelték: a Facebook az elmúlt két évben igyekezett mélyíteni a tudását a tinédzserek mentális egészségével kapcsolatban, amihez internetes kérdőíves kutatásokat, fókuszcsoportos beszélgetéseket, de még naplókutatást is folytattak. Az eredmények közt olyan felismerések szerepeltek, mint hogy a tinédzser lányok harminckét százalékának ront a testképén az alkalmazás; a magukat nem elég szépnek tartó tinilányok negyven százaléka az Instagram miatt kezdte rosszul érezni magát; vagy az öngyilkosságot fontolgató brit tinik tizenhárom százaléka az Instagram használatára vezeti vissza halálvágyát.
"A tinik az Instagramot okolják a szorongás és a depresszió növekvő aránya miatt. Ezt maguktól állították, és minden csoportnál következetesen felmerült."
A fenti megállapítások amellett, hogy tragikus képet festenek a világ egyik legnépszerűbb közösségi platformjának hatásairól, további két szempontból is problémásak. Egyrészt a Facebookon belül az Instagramért felelős Adam Mosseri még májusban is azt állította a TechCrunch szerint, hogy az alkalmazás negatív hatásai "csekélyek". A The Verge pedig arra emlékeztet, hogy magát Mark Zuckerberget is kérdezték az amerikai Kongresszusban a kérdésről, és nem jelezte, hogy tudomásuk lenne bármiről ezzel kapcsolatban.
Másrészt március óta tudjuk, hogy a Facebooknál dolgoznak egy olyan Instagramon, amelyet kifejezetten a tizenhárom éven aluliaknak szánnak. Az ötvenből negyvennégy amerikai állam főügyésze már akkor kérte a vállalatot, hogy hagyjanak fel a tervükkel. Két szenátor pedig most bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak azért, hogy kiderüljön, mit tud és tudott a cég a tinédzserekre gyakorolt hatásáról. Egyikük a Facebookot a dohánygyárakhoz hasonlította, mert veszélyes termékekkel célozzák a tiniket, miközben nyilvánosan elfedik a kockázatokkal kapcsolatos tudásukat.
A The Wall Street Journal szerint a cég azzal védekezett, hogy azért titkolták a kutatásokat, hogy "őszinte és nyitott párbeszédeket és ötleteléseket" folytathassanak házon belül. Emellett Nick Clegg, a Facebook globális ügyekért felelős alelnöke egy blogbejegyzésben is reagált a WSJ vádjaira: szerinte a lap cikksorozata szándékosan tünteti fel rossz fényben a vállalatot. Clegg szerint természetes, hogy folytatnak kutatásokat, ahogyan az is, hogy nem minden megállapítás eredményez változást a termékeikben, vagyis szó sincs arról, hogy direkt figyelmen kívül hagynák a számukra kellemetlen eredményeket. Ugyan tételesen nem cáfolja a tinédzserek mentális egészségével kapcsolatos aggályokat, de aláhúzza: szerintük a tudományos világban még nincsen konszenzus a közösségi média ránk gyakorolt hatásáról. Azt ígéri, hogy "továbbra is felteszik maguknak a nehéz kérdéseket" és ennek eredményeként fejleszteni fogják a termékeiket.
Amennyiben Ön ismer valakit, akit öngyilkosság fenyegethet, kérjük, látogasson el az Alapítvány az Öngyilkosság Ellen weboldalára segítségért, vagy hívja a 116-123-at.
(Borítókép: Mateus Campos Felipe/Unsplash)