Új mérések születtek a Föld belsejének hőmérsékletéről

2021 / 08 / 07 / Justin Viktor
Új mérések születtek a Föld belsejének hőmérsékletéről
A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói végezték el a méréseket az óceáni hátságok mentén, a víz alatti vulkanikus területeken. A területen állandó, 1350 Celsius-fokos hőmérsékletet mértek, a legmelegebb hőpontoknál 1600 Celsius-fokkal.

Tengeri üveg

A méréseket vulkanikus úton a felszínre került tengeri üveg segítségével végezték, az elkészült térkép pedig abban segíthet, hogy pontosabb képet kapjunk a víz alatti vulkánokat működtető olvadási folyamatokról és arról, hogy ezek miképpen befolyásolják a lemeztektonikai mozgások ütemét.

"A hőáramlás és a lemeztektonika nagyon fontos folyamatok a Föld formálódásában. A hátságok láncolata mentén uralkodó hőmérséklet ismerete alapvető kritérium a bolygó hőtermelő működésének megértéséhez és ahhoz is, hogy megértsük miben különbözik a Föld más bolygóktól és hogyan képes az élet fenntartására. Ezeknek a dinamikáknak a megértése segíthet annak meghatározásában, hogyan alakultak ki és változtak a kontinensek a Földön  és mikor kezdődött a szubdukció (egy kéreglemez alábukása egy másik kéreglemez alá) és a lemeztektonika. Ezek mind kritikus jelentőségűek az összetett élet számára"" - mondta Stephanie Brown Krein, az MIT föld-, légkör- és bolygókutató karának munkatársa.

ReversePetrogen algoritmus

A friss méréseket úgy végezték el, hogy az új algoritmusba betáplálták a több mint 70 ezer kilométer hosszan húzódó víz alatti vulkánrendszer mentén több évtized alatt gyűjtött több mint 13 500 kőzetminta adatait. Azért éppen az óceáni hátságok mentén gyűjtött kőzetek álltak a kutatás középpontjában, mivel ezek azok a régiók, ahol a tektonikai lemezek eltávolodnak egymástól a Föld köpenyéből kilökődő anyag hatására. Ezt a folyamatot szintén a felszín alatti hőmérséklet tartja mozgásban.

A Föld belső hőmérséklete kritikus szerepet játszott a bolygó ma ismert felszíni viszonyainak kialakításában, mélyen a felszín alatti hőmérsékleteket azonban nem vagyunk képesek közvetlenül megmérni. Krein tudóstársaival kifejlesztette a ReversePetrogen algoritmust, mellyel képesek visszakövetni időben egy kőzet kémiai történetét, azonosítani eredeti összetételét, és meghatározni azt a hőmérsékletet, melyen eredetileg megolvadt a felszín alatt, a köpenyben.

A mérések eredményeit a Journal of Geophysical Research: Solid Earth című tudományos folyóiratban tették közzé, csatolva hozzá a Föld belsejének hőmérsékleti térképét az óceáni hátságok mentén.

(Forrás: MTI, MIT Kép: Unsplash)

A Theia protobolygó hatalmas darabjai itt lehetnek a lábunk alatt, a Föld mélyében A Theia egy feltételezett ősi bolygó a korai Naprendszerből, mely nagyjából 4,5 milliárd évvel ezelőtt összeütközhetett a korai Földdel, és talán nem porladt szét teljesen.

Ismeretlen Földközeli szupernóva robbanásra bukkantak ami egy ismert kihalási esemény okozója lehetett A Föld közelében körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt történt szupernóva robbanás nyomait a Müncheni egyetem kutatói fedezték fel. A novát minden valószínűség szerint kihalási esemény is követte.

A legöregebb vulkanikus kőzet a Földön idősebb, mint a bolygónk A Földön felfedezett legrégebbi kikristályosodott lávát a Szahara sivatagában találták meg kevesebb mint egy éve. Különös módon, sok millió évvel régebben keletkezett, mint maga a bolygó, melyen felfedezték.

Először dokumentáltak ilyesmit: kifordult magából a földkéreg Spanyolországnál
Kifordult magából a Föld – már nem átvitt értelemben, hanem szó szerint: egy kéregtábla teljesen átfordult Granada közelében.