Különösen igaz ez egy Game Pass előfizetés birtokában, melyért cserébe egy egyre bővülő, ügyesen összeválogatott, és alkalmanként a legfrissebb címekkel is telezsúfolt katalógusból szemezgethetünk. És míg a Sony is piacra dobott egy olcsóbb PlayStationt, az csak abban különbözött a drágább változattól, hogy nincs benne lemezolvasó, tehát játékainkat csak digitális formában használhatjuk. A Microsoft merész ötlete ugyanakkor az volt, hogy egy gyengébb gépet is az üzletek polcaira pakolt a brutális képességű Series X mellett.
Magyarán a Sony két jelenlegi gépe közt nincs különbség a számítási kapacitásban, míg a Series S és X közt igen – az izmosabb változat 12 TFLOPs-szal büszkélkedhet szemben az S 4 TFLOPs-szával. Természetesen ez a különbség az árazásba is átcsorog: az ajánlott fogyasztói ára az X-nek 180-190 ezer forint, míg az S-nek 110 ezer. A két PlayStation esetén nem ennyire megrendítő a különbség, a 180-190 ezerrel szemben 140 ezer forint körüli összeg áll. (Még egyszer: ez az ajánlott fogyasztói ár, mivel a gép hiánycikk, ezzel akár a nagyobb kereskedőházak is visszaélhetnek, és nem ritkán hajmeresztő összegekért hirdetnek nálunk Magyarországon ilyen masinákat.) Tehát ha vásárolunk egy Series S-t, akkor olyan 110 000 forintból megúszhatjuk az új generációt – ami olyan ajánlat, ami a múltban sem lett volna rossz, nem hogy a mai árcímkék mellett. Arról nem is beszélve, hogy az új gépek közül ez az, ami jelenleg könnyen beszerezhető, tehát nem csak hónapok múlva kaphatunk belőle, és normális áron is kínálják. (Más kérdés, hogy ez valami az országunkra jellemző "hungarikum", külföldön az S sem olyan könnyen emelhető le a polcról.) Ugyanakkor akár a PlaySation 5-tel, akár a bátyóval, a Series X-szel állítjuk szembe, az S-változat körülbelül az előbbiek számítási kapacitásának a harmadát tudja kipréselni magából.
A Pocket-Lint cikke szerint pedig ennek meg is van az ára: a fejlesztőknek az S több álmatlan éjszakát is okozott, sőt több tervüket is újra kell gondolniuk, amikor az Xboxra kiadott játékokba emelnének bele újabb technológiai megoldásokat. Emiatt most a Metro játékokról elhíresült 4A Games technológiai vezérigazgatója panaszkodott egy kicsit egy interjúban. Szerinte ugyanis bár a Series S is képes sok földi jóra, így például a ray tracingre, de elsősorban a videokártya limitációi megkötik a fejlesztők kezét. Míg például a kevesebb RAM (egyelőre) nem jelent gondot, a GPU teljesítménye már kihívást jelent a későbbi címek esetén. A stúdió jelenleg a legutóbbi felvonás, a Metro Exodus új generációs változatán dolgoznak, amely az ígéretek szerint még Series S-en is egyszerre fogja tartani a 60-as képfrissítést másodpercenként, valamint tartalmazni fogja az erőforrás igényes ray tracing technológiát is. A fejlesztőknek nem is feltétlen ezzel akad problémája (az S-re kiadott portok eddig is elég magabiztosra sikerültek), sokkal inkább, hogy mi lesz a jövőbeli címek esetén.
Az pedig már a Microsoft döntésekor is felmerült sokakban, hogy biztosan jó ötlet-e, ha minden pozitív hozadéka mellett ennyire széttart a generáció már a kezdetekkor is. A Cyberpunk szerencsétlen esetén látható, hogy miféle problémákkal járhat, ha akár egy nagyobb stúdiónak is egyszerre kell nagyon különböző paraméterű gépekre fejlesztenie, miközben előzetesen már fűt-fát összeígértek.