Több BMW modellen nem lesznek érintőképernyők a közeljövőben - számolt be a The Verge. A tulajdonosoknak a gyártó ötszáz dollár (körülbelül százhatvanezer forint) bánatpénzt ígér, ha aláírnak egy nyomtatványt, mely szerint tudnak a hibáról és elfogadják azt. Emellett a 3-as, az X5-ös, X6-os és X7-es BMW-k egy része tolatóasszisztens nélkül érkezik majd. Mindennek a hátterében természetesen a globális chiphiány áll, amely több okra vezethető vissza: a világjárvány előtt, illetve annak az elején felvázolt pesszimista előrejelzésekre; a számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközök iránti, hirtelen megnövekedett keresletre; de például egy 2020-as gyártűzre is. Az igen összetett problémahalmazról korábban a The Verge főszerkesztője, Nilay Patel készített egy sok összefüggést feltáró interjút Willy Shih harvardi professzorral.
Az autóvásárlókat különösen érzékenyen érintik az ilyen fejlemények, hiszen, amint arra a hír is emlékeztet, az emberek java hosszú évekre vesz kocsit. Vagyis aki nem tudja kivárni a chiphiány végét, évekig fog inkább gombokat nyomogatni a BMW-jében, mint a képernyőn keresztül vezérelni a navigációt vagy a zenét. Persze ennél nagyobb áldozatokról is beszámoltak más márkák: a General Motors szeptember elején be kellett, hogy zárja több gyárát, miközben az autóik olyan megoldásai kerültek veszélybe, mint a start-stop automatika vagy a kéz nélkül használható vezetéstámogató rendszer.
A világ egyik legnagyobb vállalatát, a rekordot rekordra halmozó Apple-t sem kíméli a chiphiány. A Gizmodo arról ír, hogy feleannyi iPadet gyárt csak a cég, hogy óvja a bevételeik szempontjából legfontosabb iPhone-eladásokat. Valószínűleg ezzel sem lesznek kint a vízből: állítólag 2022 februárjára éri csak utol az új iPhone-ok kínálata a keresletet. Tim Cook vezérigazgató korábban hatmilliárd dollárra becsülte a hiány okozta veszteséget, illetve elmaradt eladásokat.
És ugyan ez a konkrét eset megoldódni látszik az átszervezésekkel, az Ars Technicának nyilatkozó elemzők szerint nem negyedévekben kell mérni a chiphiány hátralevő részét. A Deloitte szakértője, Brandon Kulik szerint ugyan tíz évig valószínűleg nem fog tartani a helyzet, de évekig biztosan. A Wells Fargo bank szerint mindez akár 0,7 százalékponttal foghatja vissza az amerikai nemzeti össztermék növekedését.
(Borítókép: BMW)