Autógyárak állnak meg, késnek a kiszállítások a vevőkhöz, mert nincs elég autóipari chip

2021 / 01 / 26 / Rácz Tamás
Autógyárak állnak meg, késnek a kiszállítások a vevőkhöz, mert nincs elég autóipari chip
Akár több évig tartó káoszt is okozhat az autóiparban a chiphiány.

Sok autóvásárló találkozik ma meglepően hosszú szállítási határidővel, amikor új kocsit rendel. A gyártási csúszások legfőbb oka jelenleg még a pandémiához kapcsolódik. Amikor a járvány kitörésekor sorra jöttek a leállások az iparban és az autógyártók komoly termelés-csökkentésekre kényszerültek, a háttériparnak is alkalmazkodnia kellett a helyzethez. Most úgy tűnik, a félvezetőipar illetve a chipgyártás területe volt az, amely a legradikálisaban váltott profilt - olyannyira, hogy az időközben újra felfutó autóipart most nem tudják utolérni a chipgyártási kapacitások.


Az autóipari chipgyártás visszafogása és a gyártás újbóli felfuttatása időigényes folyamat, az autóvásárlók viszont nem akarnak hónapokat várni az új autójukra (kép: TSMC)

Egy modern autóban 30-50, a legfejlettebb elektronikájú kocsikban akár száz mikroszámítógép is lehet. Ezek irányítanak mindent, az üzemanyag-befecskendezéstől a fék működtetésén és a navigáció kezelésén át az ablaktörlő vagy a masszírozós üléspárnák vezérléséig. Az autóipari chipek nagy része ráadásul nem egy polcról levehető mikroelektronikai termék, hanem különleges minősítési eljáráson átesett, extrém körülmények között is megbízhatóan üzemelő alkatrész, hiszen emberéletek múlhatnak a helyes működésén. (Nem a masszázsülés vezérlésén, persze.) Egy-egy bevett autóipari chip mögött akár ötéves fejlesztési, engedélyeztetési eljárás is állhat. Így hát nem olyan egyszerű újra felépíteni és felfuttatni a gyártási kapacitásokat.

Az elmúlt napokban a Volkswagennél is, a Fordnál is fel kellett függeszteni egyes modellek gyártását a chiphiány miatt - és ezek csak azok a gyártók, amelyek már jelentették, hogy problémáik vannak. A világ legnagyobb ipari beszállítói chipgyártója, a tajvani TMSC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.) már jelezte, hogy munkaszervezésében prioritással kezeli az autóipari megrendeléseket, de ez a lépés sem jelent azonnali megoldást.

Autóipari szakértők szerint ráadásul ez a mostani zavar csak az első hulláma egy hosszan elhúzódó, akár évtizedes távlatra kivetülő folyamatos gyártásszervezési problémának. A kínai autóipar hatalmas fejlődésnek indult az utóbbi években és a semmiből jött új kínai márkák, köztük a ma már a Teslát megcélzó villanyautós brandek (Nio, Xpeng, Li Auto) elképesztő értékesítési növekedésekkel és tőzsdei sikerekkel bizonyítják, hogy a fejlődés, a gyártás felfutása még éveken át igényel újabb és újabb háttéripari kapacitásbővítéseket.

A nagy autós háttéripari cégek viszont nehezen tudják egyszerre kiszolgálni a felfutó kínai gyártókat és a válságból gyorsan visszaépülő tradicionális márkákat. És hiába Kína ma az autóipar legnagyobb piaca, a kínai piacra szánt vagy a Kínában gyártott autókba szerelt chipek túlnyomó része ma még importból származik.


A Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. a világ legnagyobb kereskedelmi chipgyártója - ők is érzik az autóipari problémát és igyekszenek is felfuttatni a gyártást, de ehhez idő kell

A kínai ipar persze igyekszik reagálni erre a kihívásra, de az autóipari elektronika vezérlőszámítógépeinek gyártásához szükséges know-how megszerzése és az új gyártóegységek felépítése, beüzemelése nem egyszerű feladat. Ráadásul az autóipar épp globális átállásban van a hagyományos belsőégésű motoros technológiáról az elektromos mobilitásra és az egyre magasabb szintű vezetés-támogatásra, ami minden gyártónál új fejlesztési igényeket, új és még a jelenleginél is több mikroszámítógépet, chipet, félvezetőt jelent az új modellekben.

Ez is érdekelhet:

Itt a következő elektromos BMW, az iX Az iX óriási változásokat hoz a márka életében, amiket sokáig kell még emésztgetniük a BMW rajongóinak.

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.