Versenyre kelhet valaha az Apple keresőmotorja a Google rendszerével?

2020 / 12 / 07 / Perei Dóra
Versenyre kelhet valaha az Apple keresőmotorja a Google rendszerével?
Egyes elemzők szerint a keresőóriás vezető szerepe nem tarthat örökké, az Apple kezében ugyanis van valami, amire a Google nem szentelt elég figyelmet, amikor anno kitalálta üzletpolitikáját.

Az internetezők egy részének bizonyára felcsillant a szeme a hír hallatán, miszerint az Apple jelentősen felgyorsította keresőfunkciós tevékenységét. A keresőszolgáltatók által használt programok, amelyek a világháló folyamatos tallózásával segítik a felhasználókat abban, hogy a számukra leginkább releváns tartalmakat sikerüljön megtalálniuk, és ebben óhajt nagyobb szerepet vállalni az Apple. A dolog pikantériája, hogy bár egyesek szerint a márka hamarosan saját keresőmotort indíthat, jelenleg a Google éves szinten nyolc-tizenkét milliárd dollárt fizet az Applenek csak azért, hogy az övé legyen az iOS rendszeren az alapértelmezett kereső. Az Apple belépése a keresőmotorok piacára egyébként tizenegy évvel a Microsoft Bing debütálása után következik be, amely a Google eddigi egyetlen figyelemre méltó versenytársa, noha az a Microsoft állítása ellenére korántsem bizonyult sikertörténetnek.

Előre menekülnek a tech óriások - de mindegyik másként Az Amazon, az Apple, a Google és a Facebook is ki akar bújni a célkeresztből.

Az elkötelezettség visszaállítása

Az egyik legnagyobb hiba, amelyet a Microsoft elkövetett a Bing bevezetésével, az volt, hogy ugyanazt a hirdetésalapú üzleti modellt követte, amelyet a Google is használt. Ebben az üzleti modellben a felhasználók beírják, amit keresnek, és ennek alapján a keresőmotor releváns hirdetéseket is megjelenít, amelyek érdekelhetik őket. Ahhoz, hogy egy ilyen vállalkozás nyereséges legyen, rengeteg felhasználó, valamint nagyszámú hirdetőre kell, plusz ugye a már korábban említett keresőrobotok által átvizsgált webhelyek milliói. Ez a három feltétel azért szükséges, hogy az internetezők számára valóban hasznos keresési eredményeket jelenítsen meg, a megfelelő ügyfelet pedig eljuttassa a hirdetőhöz.

Közben a Google-nak többek között azért fizetnek, ha a megfelelő hirdetéseket eljuttatja a megfelelő embereknek. Minél több keresés történik, annál jobbak az eredmények. Minél jobbak az eredmények, annál hatékonyabb a hirdetés célzottsága. A Google szintjét azonban a Bingnek sosem sikerült megugrania, bármennyire is próbálkozott. Az Apple keresőmotorjának azonban más jövője lesz, már ha igazak a pletykák. A cég a közelmúltban nagy hangsúlyt fektetett a felhasználói adatvédelemre, ideértve, de nem kizárólagosan, hogy nem adott titkos hozzáférést az FBI-nak az eladott eszközökhöz.

Az "adatvédelem mindenekelőtt" elvével az Apple egyúttal vállalja, hogy nem keres pénzt a reklámozással, és nem adja tovább harmadik félnek az ügyfelek személyes adatait.

Ehelyett kizárólag a saját, legkeresettebb termékeiből tenne ajánlatokat a vásárlóknak. Azáltal, hogy nem lép a Google nyomdokaiba, az Applenek lényegében kapcsolatba sem kell lépnie a keresőóriással a szerződési feltételek miatt.

Google vs. Bing

A Bing és a Google egyaránt önálló keresőmotornak minősül, azonban működésüket és kialakításukat tekintve is különbözőek. (Ez már első ránézésre látszik.) A Google legendásan egyszerű kezdőlapja csupán egy fehér háttérből, egy középre elhelyezett keresősávból, és néhány alapvető funkciót kínáló gombból áll. Ezzel szemben a Bing háttere egy látványos, lapozható, ki is kapcsolható fénykép, a keresősáv pedig nem pont középre került. A Bing kezdőlapján emellett bizonyos elemek el is tüntethetők. A találatok pontosságát illetően általánosságban véve nincs jelentős különbség a Google és a Bing találatainak „minősége” között. Azonban ha időérzékeny tartalmak után kutatunk, akkor van néhány fontos különbség, amit érdemes észben tartanunk. Először is, ha a legfrissebb információkra van szükségünk valamivel kapcsolatban, a Bing kevésbé hasznos, mint a Google, legalább is olyan értelemben, hogy

a Bing ritkábban helyezi előtérbe az újabb, frissebb tartalmakat. Ezzel szemben a Google többnyire igyekszik a legújabb cikkeket a top pozíciókba emelni.

A Google és a Bing is kínál szűrőket és összetettebb keresési funkciókat, amelyekkel finomítani lehet a kereséseket. Fontos szempont, hogy a Google felhasználói felületén sokkal egyszerűbb megtalálni ezeket, mert mindig láthatók. Egy másik különbség, hogy a Bingen csak akkor jelennek meg a szűrők, ha éppen valamelyik találati kategóriát (képek, videók, hírek) böngésszük – az összesített találatokon nincs lehetőség szűrésre. A Bing jutalomprogramjához (Microsoft Rewards) egy egyszerű ingyenes Microsoft felhasználói fiókkal lehet csatlakozni. Ha bejelentkezve használjuk a Binget, akkor pontokat szerezhetünk a keresésekkel, kérdőívek megválaszolásával, vagy akár a Microsoft Áruházban való vásárlással. Ha elegendő pontot gyűjtöttünk, akkor ezeket beválthatjuk filmekre, alkalmazásokra, ajándékkártyákra. A Googlenek is volt egy saját jutalomprogramja, a Screenwise, de ez már megszűnt.

Persze azért hátulütők is akadnak

A legújabb iOS 14-es frissítéssel az Apple már megkezdte a Google keresési eredményeinek felcserélését a saját javára, a legtöbb iOS-felhasználó a fenti okok miatt azonban alig vette észre a változást. Ám ne higgyük, hogy ez a néma csere zavartalanul folytatódhat, hiszen ha az eszközökön a Google helyét átveszi az Apple, akkor azzal lényegében fura monopolhelyzet alakul ki a különféle piacokon, amiért bizonyosan rengeteg negatív kritika éri majd az Apple-t.

Plusz ez a lépés valószínűleg fel fogja háborítani a reklámipart is, akik rengeteg ügyfelük elérhetőségét elveszíthetik.

Az Apple ügyfeleinek vásárlóereje ugyanis átlagon felüli, és azáltal, hogy megkönnyíti a felhasználók számára a keresőhirdetések elkerülését, negatív irányba történő elmozdulást generálhat a reklámszektorban. A Google dominanciája az internetes keresésben persze nem ér véget az Apple belépésével, de mindenképpen gyengülne a fogyasztók növekvő adatvédelmi preferenciáival szemben. Tekintettel arra, hogy a Google üzleti modellje drámai módon eltér az Apple üzletpolitikájától, valószínű, hogy a keresőóriásnak meg kellene tanulnia - kényelmetlenül is - együtt élni riválisának keresőmotorjával, ahelyett, hogy elfordulna, hogy versenyre kelne vele.

További cikkek a Rakétán:

Félrevezette a fogyasztókat az Apple az iPhone vízállóságával kapcsolatban

Már nem az Apple a világ harmadik legnagyobb mobilgyártója

Hol lehet megnézni, hogy meddig tarthat ki az ingyenes Google-tárhelyünk?

(Fotó: Pixabay)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az óceánok mélyén mérgező tengeri nyuszik élnek
Az óceánok mélyén mérgező tengeri nyuszik élnek
A Jorunna Parva valójában egy tengeri csiga fajta, melynek kémiai vegyületeket detektáló antennái nyuszifülekre hasonlítanak. Az apró, két centiméteres élőlények étrendjüknek köszönhetően rendkívül mérgezőek és mindössze néhány hónapig élnek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.