Visszatérés a Marsról, helyben gyártott üzemanyaggal

2021 / 01 / 19 / Justin Viktor
Visszatérés a Marsról, helyben gyártott üzemanyaggal
A tudósok egy olyan hordozható rendszeren dolgoznak, amely segíthet a Marson lévő űrhajósoknak üzemanyagot gyártani és újratankolni a visszautazás előtt, a vörös bolygó légkörének felhasználásával.

Metán előállítás

Kalifornia Irvine Egyetemének tudósai a marsi légkörben található szén-dioxidot és a felszín alatti jégből származó vizet kinyerve szeretnének metánt létrehozni, melyet aztán rakéta-üzemanyagaként lehetne felhasználni, amely hazahozhatná őket. A munka jelenleg a koncepció bizonyításának stádiumában van, de ha ez sikerül, az jelentősen realisztikusabbá teheti a nagy távolságokon történő űrutazást.

A Nemzetközi Űrállomáson már alkalmaznak egy hasonló kétlépcsős eljárást a víz belélegezhető oxigénné történő átalakításánál. A kaliforniai egyetem megoldásának kulcsa azonban az, hogy olyan cink katalizátort vezettek be, amely megkerüli a vízszintézis folyamatát, és a kémiai reakciót egyetlen lépésre redukálja. Ez az egyszerűsítés bármely fejlett üzemanyag-előállító rendszert képes kompaktabbá tenni, vagyis könnyebben elszállíthatóbbá a Marsra vagy bárhová máshová.

"A cink alapvetően nagyszerű katalizátor. Lehet időzíteni, van szelektivitása és könnyen hordozható, ami nagy plusz az űrutazásoknál."

"Az általunk kifejlesztett folyamat megkerüli a víz hidrogénné alakításának folyamatát, helyette hatékonyan metánná alakítja a szén dioxidot, nagy szelektivitás mellett"

- mondta sajtótájékoztatóján Houlin Xin, az UC Irvine fizikusa és vezető kutatója. Xin és csapata laboratóriumban tesztelte a kémiai reakciót, Mars-szerű körülményeket szimulálva, de a valós helyzetben végzett tesztek még váratnak magukra.

"Sok mérnöki munkára és kutatásra van szükség, mielőtt ezt teljes mértékben megvalósíthatnánk. De az eredmények nagyon ígéretesek”  - mondta Xin. A kutatás eredményei a Journal of the American Chemical Society tudományos folyóiratban jelentek meg.

(Forrás: Space Kép: NASA)

Kínai űrhajó indult a Marsra, egy roverrel, egy leszálló és egy keringő egységgel Kína ma reggel sikeresen elindította első nagy bolygóközi misszióját a Marsra. Az indítással hosszú, hét hónapos út kezdődik a mélyűrben, és amint a misszió eléri a Vörös Bolygót, Kína lehet a második nemzet, amely valaha leszállt a Mars felszínén, és rovert üzemeltetett ott. Az űrhajó 2021 februárjában érheti el a Marsot.

Hogyan vezessük a Mars-rovert? Evan Hilgemann, a NASA mérnöke beszámolt róla, milyen is valójában egy Mars rovert vezetni. A mérnök még tavaly került be abba a csapatba, ami a hatkerekű Preseverance rover irányításáért lesz felelős a Vörös Bolygó sivatagszerű tájain.

Elon Musk szerint az első Mars-városnak hatalmas üvegkupolái lesznek Elon Musk csütörtökön, a szokásos kérdezz-felelek során nyilatkozott marsi terveiről. Úgy fest, hogy a technológia fenegyereke komolyan gondolja a nagy Mars-kalandot.