A mi kis kárpát-medencei életünk mindennapjaiban kevéssé érzékelhető, de a hajózásban éppen olyan intenzív elektromos forradalom zajlik, mint az autózásban. Adtunk már hírt a közelmúltban Amszterdam lassan teljesen villamosított csatorna-hajózásáról, a brit állam hajózási hivatalai által támogatott fejlesztésekről, Japán épülő elektromos olajtankereiről és arról is, hogy még Magyarország legnagyobb éves hajózási szakkiállításán is mennyire elharapódzott a villamosítás. Most pedig a norvég vizekről érkezett egy új hír.
A Boreal nevű hajózási cég a Holland Shipyards Group-tól rendelt két tisztán elektromos, akkumulátoros komphajót, a HSG pedig a norvég Wärtsilä iparvállalat hajózási részlegét bízta meg a dizájn megtervezésével és az elektromos berendezéseinek legyártásával.
A szimmetrikus felépítésű kompok tervezése során az energiahatékonyság a fő szempont, hiszen minél takarékosabban használja fel az elektromos energiát a motor a haladáshoz, annál kevesebbet kell beépíteni a drága akkumulátorokból a testbe.
A két hajó nem egyforma. Az egyik egy 10 autó és 96 fő befogadására képes, 30 méteres komp, a másik egy nagyobb, 50 méteres gép, amely 35 autót és a személyzettel együtt 146 főt képes szállítani. Az új elektromos kompok jövő ősszel már meg is kezdhetik az utasok és járműveik szállítását a Launes – Kvellandstrand – Launes és az Abelnes – Andabeløy – Abelnes útvonalakon, norvég vizeken.