A torontói székhelyű TransPod július 22-én mutatta be annak a járműnek a kicsinyített prototípusát, ami állításuk szerint gyökeresen meg fogja változtatni a személyszállítást és a szárazföldi szállítmányozást, jóval olcsóbbá és gyorsabbá téve a távoli városok közötti közlekedést. "A hajtástechnológiában és a fosszilis tüzelőanyagoktól mentes tiszta energiarendszerekben bekövetkezett úttörő újításokat használó FluxJet egy teljesen elektromos jármű, amely hibrid átmenetet képez a vonatok és a repülőgépek között" - szól a cég sajtóközleménye.
Bár magával a technológia működési mechanizmusával kapcsolatban a TransPod igencsak szűkszavú, ám egy 2017-ben megjelent tanulmány alapján a FluxJet gyakorlatilag ugyanazt a koncepciót alkalmazza, mint az Elon Musk által 2012-ben megálmodott Hyperloop, amelynek megvalósításán azóta már több cég is dolgozik. A TransPod társalapítója, Ryan Janzen által jegyzett tanulmány alapján a FluxJet egy légritkított csőben közlekedő jármű lenne, amely a mágneses levitáció segítségével lebegne a vákuumközeli környezetben, így érve el a villámgyors, akár 1000 km/h-nál is gyorsabb végsebességet. A cég szerint a FluxJet legnagyobb előnye, hogy a repülőgépeknél gyorsabb és olcsóbb utazást tesz lehetővé: számításaik szerint a jegyek mintegy 44 százalékkal fognak kevesebbe kerülni, mintha repülővel utaznánk, miközben évente 636 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a légkörbe.
A FluxJetről emellett annyit lehet tudni, hogy kizárólag a TransPod által épített vonalakon fog közlekedni, amelyek közül az első a tervek szerint Calgaryt fogja összekötni Edmontonnal. A mintegy 300 kilométer hosszú vonal tervezése egyelőre a kezdeti fázisban tart, de ha a projekt sikeres lesz, akkor a TransPod a jövőben globálisan is elkezdhet terjeszkedni.
(Borítókép: TransPod)