A Földön található növények negyven százaléka hamarosan kihalhat

2021 / 01 / 21 / Justin Viktor
A Földön található növények negyven százaléka hamarosan kihalhat
A londoni Kew Királyi Botanikus Kertek kutatói szerint a Földön öt növényből és gombából kettőt a kihalás veszélye fenyeget. A veszélyeztetett fajok jelentős sajnos előre sejthető módon miattunk, az emberi tevékenysége miatt került a kihalás szélére.

Eszetlen növényirtás

A koronavírus pandémia előtti utolsó békeévben, 2019-ben, a kutatók több mint négyezer új növényfajt fedeztek fel, 6 hagymafajtát, 10 spenótfélét és két maniókafajtát.

A fő rombolóerő az ipari növénytermesztés, a végeérhetetlen monokulturák - például a pálmaolaj termelés érdekében - kialakítása, és ezek helyigénye folytán a megállíthatatlannak tűnő erdőirtás. Az ember eszetlen, és fenntarthatatlan ámokfutása folyamatosan csökkenti a fajok élőhelyeit, így a megoldásokat kereső tudósok versenyt futnak az idővel.

“A növények és a gombák a mi életünk fundamentumait is jelentik, ezért nem árt, ha komolyan vesszük  a létüket fenyegető veszélyt. Minden alkalommal, amikor egy faj kihal, az emberiség egy újabb esélyt veszít el. Vesztésre állunk az idővel szemben, és valószínűleg gyorsabban veszítjük el a fajokat, mint ahogy felfedeznénk és elneveznénk őket.“

- mondta Alexandre Antonelli, Kew Királyi Botanikus Kertek tudományos igazgatója. A Kew Királyi Botanikus Kertek jelentésének összeállításában 42 országból több mint 210 tudós vett részt.

Élelem, gyógyszer, tápanyagok

A jelentés kiemeli, hogy a növények létfontosságúak az élet fenntartásához, mivel tápanyagokat, gyógyszert, alapanyagokat, üzemanyagot és ételt biztosítanak a számunkra. És mégis, írják a tudósok:

"A bioszféra, az élet vékony rétege, amelyet otthonnak hívunk, még soha volt ilyen intenzív és azonnali fenyegetettség állapotában. Az erdőirtás meglódult, mivel egyre több táplálékra van szükségünk és megtisztítjuk az erdőktől a Földet." "

A globális széndioxid kibocsátás megzavarta a klímarendszert, új kórokozók fenyegetik növényeinket és egészségünket, az illegális kereskedelem komplett növényállományokat irt ki, és az őshonos fajok nem versenyezhetnek az ember által behurcolt invazív fajokkal."

A biodiverzitás hanyatlik, elveszik helyileg, regionális és globális szinten egyaránt. Amikor a Kew először adott ki hasonló jelentést 2016-ban, a növényfajoknak “még csak” 20 százaléka volt veszélyben. Ez a szám mindössze négy év alatt duplázódott meg.

(Forrás: CNN Kép: Unsplash)

12 éves csúcson a Föld tüdejének pusztítása Bolsonaro Brazíliájában Az Amazonas esőerdeinek pusztítása 2008 óta nem volt olyan intenzív, mint idén, a szakértők szerint főképp Jair Bolsonaro elnökségének köszönhetően.

Fákat ültet az EasyJet, hogy ellensúlyozza CO2 kibocsátását Az előrejelzések szerint 2037-re megduplázódik a légiforgalmi utasszám, de a repülőgépek üzemanyag-hatékonysága várhatóan csak körülbelül 1-2 százalékkal javul évente. Ez azt jelentheti, hogy a szén-dioxid-kibocsátás 2050-ig a jelenlegi szám 3,6-szorosára nő.

Innováció: fakivágás helyett raklapok kókusz héjból Szomorú tény, hogy évente 15,3 milliárd fát vágunk ki, és a világ fáinak mintegy 46 százalékát kiirtottuk az elmúlt 12 000 évben. Szerencsére a Holland CocoPallet nevű startup ötletének segítségével ez a folyamat jelentősen fékezhető.