A járványkorszak nyertese lehet az elektromos roller

2020 / 11 / 29 / Felkai Ádám
A járványkorszak nyertese lehet az elektromos roller
A budapesti utcák egyik új jellegzetessége az ilyen-olyan módokon hátrahagyott, bérelhető elektromos roller.

Az eszközök a tavaszi bezárások környékén felszívódtak ugyan, de az egyszerű járókelőnek is feltűnhetett, hogy a rollerek újra visszatértek. Ennek oka, hogy a szegmens globálisan is inkább profitált a helyzetből, és az erővonalak abba az irányba mutatnak, hogy a növekedés megmarad.

A nyitás után sokan fedezték fel ugyanis maguknak ezt a járművet, mivel nem zsúfolt, mint a tömegközlekedési eszközök, de nem is annyira nehézkes vele az élet, mint egy autóval. A több városban a járvány miatt ideiglenesen kialakított (de valószínűleg állandósult) bicikliutak is segítették a roller nagy menetét idén. Mindez azt jelenti, hogy koronavírus ide vagy oda, a szegmens totális leülése után az idei lehet a Lime első nyereséges éve – írja a BBC.

Az ideáig vezető út azonban radikális költségcsökkentéssel kezdődött, és bár a cég nem teszi közzé a főbb számait, pár adat azért ismert: a munkaerő 14 százalékát építették le (ez 100 munkahelyet jelent), és a vállalat kivonult 12 városból. Mindennek oka, hogy a járvány idején a Lime 95 százalékos bevételcsökkentést szenvedett el, lényegében tehát hibernálódott a szegmens, ami a bezárkózás miatt nem is volt csoda – a szolgáltatás több mint egy hónapig szünetelt is 120 városban. A felépülés a helyzetből azonban gyorsabb és szélesebb körű volt, mint remélni lehetett. A Lime által Berlinben, Londonban és Párizsban gyűjtött adatokból az látszik, hogy az e-biciklik és az e-rollerek használata 15 százalékkal nőtt, ha a lezárások előtti február számait hasonlítjuk a korlátozások enyhítése utáni júniushoz. Ennek persze oka az is, hogy a június melegebb hónap, amikor az emberek szívesebben pattannak ilyen járművekre, de ha a megtett úthosszakat nézzük, akkor már egészen radikális a változás: 68 százalékos növekedést láthatunk, sőt még többet ott, ahol újabb bicikliutakat is létesítettek.

A Lime bizakodó: szerintük több felhasználójuk a járványhelyzet elmúlta után is az e-rollereket és e-bicikliket választja majd.

Ugyanakkor az elektromos rollerek kapcsán két aggály is fel szokott merülni: biztonság és környezetvédelem. A legtöbb városban az e-rollereket kitiltották a járdákról. Magyarországon a belügyminiszter képviselői kérdésre tavaly közölte, hogy: „Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni.” Ennek aztán több következménye is van. Kérdéseinkre ezzel kapcsolatban Pető Attila közlekedési szakértő válaszolt, aki szerint a fenti állásfoglalás alapján a következő szabályokat kellene betartani:

  • legalább segédmotoros kerékpárra való, vagy bármilyen A, B, C, D jogosítvány kell hozzá,
  • bukósisakot kell viselni,
  • és nappal is be kell kapcsolni a világítást.

Ami pedig a legfontosabb:

„A segédmotoros kerékpár jelenleg sem járdán, sem kerékpársávon, sem lakott területen belül kerékpárúton nem közlekedhet. Ebből következik, hogy kizárólag az úttesten közlekedhet, maximum 40 km/h-s sebességgel".

Mindezt úgy, hogy az e-roller több műszaki paramétert tekintve sem feleltethető meg a segédmotoros kerékpárnak. Alábbi cikkünkben részletesen utánajártunk a jelenlegi, ködös szabályozási helyzetnek.

Szinte lehetetlen elektromos rollerrel szabályosan közlekedni Budapesten Ha nincs bukósisakod, jogsid és kötelező biztosításod, elméletben több mint százezer forintra is büntethetnek. Ha van, akkor már csak az életedet kell kockáztatnod.

A másik kérdőjel az e-roller környezetbarát volta mögött szokott megjelenni. A jármű ugyan nem pöfög füstöt, mint egy dízelmotoros autó, de ez nem jelenti, hogy egyáltalán nem jár kibocsátással a használata, még ha az nem is közvetlen módon valósul meg. Az Észak Karolinai Állami Egyetem egy tavalyi tanulmánya ezt a kérdést járja körbe. A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy az e-rollerek miatti környezeti terhelés relatíve alacsony, amit azonban tovább lehet csökkenteni az elhagyott járművek begyűjtésének az optimalizálásával (milyen meghajtású gépjármű végzi a begyűjtést, ez mekkora távot tesz meg stb.), ám még ennél is fontosabb tényező a környezeti terhelés szempontjából a jármű életciklusa. A Lime vezérigazgatója szerint ez azonban nem is probléma többé, hiszen ezen járművek életciklusa már most hosszabb, mint korábban. Az pedig már a fenti tanulmányból is kiderül, hogy amennyiben azt nézik, hogy az autóhasználatot e-roller váltja fel, akkor majdnem univerzálisan csökken a környezeti terhelés.

További cikkek a Rakétán:

A koronavírus az elektromos rollereket is kinyírja? A Lime Budapesten is leállt, a cég értéke a hatodára esik vissza.

Mégsincs halálra ítélve a belvárosi bérrollerezés A járvány hatására a korábban életképtelennek tűnő szektor magához tért.

A cég, ami azért ment csődbe, mert túl sokat költöttek facebookos hirdetésekre A Tile feltalálója csúnyán földbe állt az e-rollerével.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Íme az új műanyag, amiből nem lesz mikroműanyag
Íme az új műanyag, amiből nem lesz mikroműanyag
Ezek a polimerek lényegében teljesen eltűnnek hét hónap alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.