A jelenleginél ezerszer nagyobb számítási kapacitásra lesz szükség a metaverzumok üzemeltetéséhez az Intel szerint

2021 / 12 / 15 / Palotai Nándor
A jelenleginél ezerszer nagyobb számítási kapacitásra lesz szükség a metaverzumok üzemeltetéséhez az Intel szerint
Viharos gyorsasággal közeledik a párhuzamos, virtuális valóságok kora. Azonban, hogy ezek milyen nagyságrendű technológiai fejlesztést fognak igényelni, arra még csak tippek születtek eddig.

A héten, december 13-15. között megrendezett 2021-es RealTime Conference rendezvényen az Intel egy, a metaverzumok jövőjéről szóló vitaindító beszélgetéssel készült, melyben több „metaverzum-típus” vízióját vázolták fel – legyen szó játék-, közösségi, vagy üzleti platformról –, továbbá az ezt lehetővé tevő fejlesztői háttérről is szó esett.

Raja Koduri, az Intel Accelerated Computing Systems and Graphics (AXG) csoportjának alelnöke és vezérigazgatója ezeket a metaverzumokat az „immersive internet” (magyarul "élethű internet") koncepciójának a részeként írja le, melynek egyik alapvető célkitűzése, hogy a világszerte elérhető metaverzum-szolgáltatások következetesen ugyanazt a felhasználó élményt nyújtsák, függetlenül attól, hogy a felhasználó honnan és milyen eszközről jelentkezik be. „Elég, ha csak a kedvenc nyaralóhelyünkre gondolunk, mindenkinek más elképzelése lesz arról, hogy hová szeretne menni, azaz nem csak egyetlen metaverzum lesz a világon, mint a Ready Player One-ban. Senki sem akarná, hogy mindez egyetlen vállalat tulajdona legyen” – mondta Koduri.

A metaverzumok kapcsán sokakban felmerülhet, hogy vajon mennyivel több számítási kapacitást fognak ezek a platformok igényelni más applikációkhoz képest. Ez az Intel által tartott előadás által felvetett egyik legfontosabb kérdés is egyben. Anton Kaplanyan, az Intel grafikus kutatási részlegének alelnöke szerint a metaverzumok működtetéséhez

„ezerszer nagyobb számítási kapacitásra lesz szükségünk, mint ami jelenleg elérhető.”

Az Intel a tervei szerint a tavaly augusztusban bejelentett új CPU-kkal, GPU-kkal, és IPU-kkal (infrastructure processing unit) támogatná a metaverzumok fejlesztőit. Az Intel szóvivői szerint azok a GPU-k, melyek 2022 első negyedévében fognak a piacra kerülni, kulcsfontosságúak lesznek majd a metaverzumok valósághű, és kellően részletes megjelenítéséhez. Azonban ehhez kapcsolódóan az Intel azt is igyekezett kihangsúlyozni, hogy bár a közeljövőben minden bizonnyal ugrásszerű teljesítménynövekedésnek lehetünk majd szemtanúi, ami az új eszközök számítási kapacitást illeti, a vállalatoknak jelenleg sokkal égetőbb szüksége van arra, hogy a már meglévő, de nem elég hatékonyan használt számítási kapacitásaikat megfelelően ki tudják használni. Az Intel azt is elárulta, hogy a vállalat egyik célja, hogy egy olyan "intelligens infrastruktúra-réteget" hozzon létre, mely lehetővé tenné a fel nem használt számítási kapacitások azonosítását, és átcsoportosítását az alkalmazások és az általuk nyújtott felhasználói élmények jobb minősége érdekében.

Bár a valódi metavetzumra - ahogyan azt Mark Zuckerberg a Facebook átnevezése kapcsán felvázolta - valószínűleg még éveket vagy akár évtizedeket kell várnunk, az elmúlt időszakban is számos olyan fejlemény történt, amelyek mind ebbe az irányba tettek kisebb-nagyobb lépést: a Meta néhány napja minden amerikai és kanadai felhasználó számára elérhetővé tette a saját virtuális platformját, a Horizon Worlds-öt, és emellett is egyre-másra születtek meg olyan virtuális világok, amelyek a metaverzum előképének tekinthetők. A már 2003 óta üzemelő "életszimulátor", a Second Life mellett népszerű platformnak számít a VRChat és az AltspaceVR is, de ma már sokan hasonló közösségi tevékenységekre használják az eredetileg online lövöldözős játéknak készült Fornite felületét is.

A metaverzumok egy másik, elmúlt pár évben felbukkant típusának tekinthetjük az olyan, virtuális ingatlanokat kínáló platformokat is, mint az Earth2, vagy a Decentraland. Érdemes megjegyezni, hogy a virtuális ingatlanok ma már nem csak unatkozó magánszemélyek szeszélyes időtöltései: meglepő módon virtuális ingatlanok vásárlásába kezdett Barbados, hogy az elsők között hozhasson létre meta-nagykövetségeket, a dél-koreai főváros, Szöul vezetése pedig már egy komplett Metaverzum-Szöul létrehozásában gondolkodik. A nagyobb techcégek is már jelentkeztek az első metaverzum-verzióikkal: a Facebook/Meta a Horizon Worlds, a Microsoft pedig a Mesh Teams applikációval szállt be a metaverzumok fejlesztési versenyébe.

A metaverzumokkal kapcsolatban jelenleg még nem világos, hogy hosszútávon mennyire lesznek átjárhatóak ezek platformok. A klasszikus definíció – illetve Mark Zuckerberg szerint – a metaverzumnak egy közös platformot kellene jelentenie, azonban a helyzet jelenleg azt mutatja, hogy sokkal inkább több, különböző metaverzumra fog bomlani a "jövő internete".

(Forrás: fierceelectronics.com, Fotó: Pexels, Meta)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
99,9%-os pontossággal azonosítja a robot azokat, akik a kávéjukra várnak.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.