A héten, december 13-15. között megrendezett 2021-es RealTime Conference rendezvényen az Intel egy, a metaverzumok jövőjéről szóló vitaindító beszélgetéssel készült, melyben több „metaverzum-típus” vízióját vázolták fel – legyen szó játék-, közösségi, vagy üzleti platformról –, továbbá az ezt lehetővé tevő fejlesztői háttérről is szó esett.
Raja Koduri, az Intel Accelerated Computing Systems and Graphics (AXG) csoportjának alelnöke és vezérigazgatója ezeket a metaverzumokat az „immersive internet” (magyarul "élethű internet") koncepciójának a részeként írja le, melynek egyik alapvető célkitűzése, hogy a világszerte elérhető metaverzum-szolgáltatások következetesen ugyanazt a felhasználó élményt nyújtsák, függetlenül attól, hogy a felhasználó honnan és milyen eszközről jelentkezik be. „Elég, ha csak a kedvenc nyaralóhelyünkre gondolunk, mindenkinek más elképzelése lesz arról, hogy hová szeretne menni, azaz nem csak egyetlen metaverzum lesz a világon, mint a Ready Player One-ban. Senki sem akarná, hogy mindez egyetlen vállalat tulajdona legyen” – mondta Koduri.
A metaverzumok kapcsán sokakban felmerülhet, hogy vajon mennyivel több számítási kapacitást fognak ezek a platformok igényelni más applikációkhoz képest. Ez az Intel által tartott előadás által felvetett egyik legfontosabb kérdés is egyben. Anton Kaplanyan, az Intel grafikus kutatási részlegének alelnöke szerint a metaverzumok működtetéséhez
„ezerszer nagyobb számítási kapacitásra lesz szükségünk, mint ami jelenleg elérhető.”
Az Intel a tervei szerint a tavaly augusztusban bejelentett új CPU-kkal, GPU-kkal, és IPU-kkal (infrastructure processing unit) támogatná a metaverzumok fejlesztőit. Az Intel szóvivői szerint azok a GPU-k, melyek 2022 első negyedévében fognak a piacra kerülni, kulcsfontosságúak lesznek majd a metaverzumok valósághű, és kellően részletes megjelenítéséhez. Azonban ehhez kapcsolódóan az Intel azt is igyekezett kihangsúlyozni, hogy bár a közeljövőben minden bizonnyal ugrásszerű teljesítménynövekedésnek lehetünk majd szemtanúi, ami az új eszközök számítási kapacitást illeti, a vállalatoknak jelenleg sokkal égetőbb szüksége van arra, hogy a már meglévő, de nem elég hatékonyan használt számítási kapacitásaikat megfelelően ki tudják használni. Az Intel azt is elárulta, hogy a vállalat egyik célja, hogy egy olyan "intelligens infrastruktúra-réteget" hozzon létre, mely lehetővé tenné a fel nem használt számítási kapacitások azonosítását, és átcsoportosítását az alkalmazások és az általuk nyújtott felhasználói élmények jobb minősége érdekében.
Bár a valódi metavetzumra - ahogyan azt Mark Zuckerberg a Facebook átnevezése kapcsán felvázolta - valószínűleg még éveket vagy akár évtizedeket kell várnunk, az elmúlt időszakban is számos olyan fejlemény történt, amelyek mind ebbe az irányba tettek kisebb-nagyobb lépést: a Meta néhány napja minden amerikai és kanadai felhasználó számára elérhetővé tette a saját virtuális platformját, a Horizon Worlds-öt, és emellett is egyre-másra születtek meg olyan virtuális világok, amelyek a metaverzum előképének tekinthetők. A már 2003 óta üzemelő "életszimulátor", a Second Life mellett népszerű platformnak számít a VRChat és az AltspaceVR is, de ma már sokan hasonló közösségi tevékenységekre használják az eredetileg online lövöldözős játéknak készült Fornite felületét is.
A metaverzumok egy másik, elmúlt pár évben felbukkant típusának tekinthetjük az olyan, virtuális ingatlanokat kínáló platformokat is, mint az Earth2, vagy a Decentraland. Érdemes megjegyezni, hogy a virtuális ingatlanok ma már nem csak unatkozó magánszemélyek szeszélyes időtöltései: meglepő módon virtuális ingatlanok vásárlásába kezdett Barbados, hogy az elsők között hozhasson létre meta-nagykövetségeket, a dél-koreai főváros, Szöul vezetése pedig már egy komplett Metaverzum-Szöul létrehozásában gondolkodik. A nagyobb techcégek is már jelentkeztek az első metaverzum-verzióikkal: a Facebook/Meta a Horizon Worlds, a Microsoft pedig a Mesh Teams applikációval szállt be a metaverzumok fejlesztési versenyébe.
A metaverzumokkal kapcsolatban jelenleg még nem világos, hogy hosszútávon mennyire lesznek átjárhatóak ezek platformok. A klasszikus definíció – illetve Mark Zuckerberg szerint – a metaverzumnak egy közös platformot kellene jelentenie, azonban a helyzet jelenleg azt mutatja, hogy sokkal inkább több, különböző metaverzumra fog bomlani a "jövő internete".
(Forrás: fierceelectronics.com, Fotó: Pexels, Meta)