A Microsoft is átjárót épít egy másik univerzumba, amit a hasonmásaink népesítenek be

2021 / 11 / 03 / Bobák Zsófia
A Microsoft is átjárót épít egy másik univerzumba, amit a hasonmásaink népesítenek be
Mark Zuckerbergnek igaza lett, tényleg itt van a metaverzumok kora. De vajon egy közös digitális világot építenek a cégek, vagy sok kis univerzum jön majd létre?

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, pár nappal ezelőtt nevezte át a céget Metára, ami elmondása szerint jobban illik ahhoz az új arculathoz, amelyet létre kívánnak hozni és ami a közösségi oldal egy újabb szintre emelését jelenti. Zuckerberg régi álmát igyekszik valóra váltani azzal, hogy a jelenleg főként írásban, valamint képek és videók megosztása által létesített kapcsolati hálót, amelyeket csak a kijelzők 2D-s felületein láthatunk, egy immerzív, 3D-s élménnyé alakítsa és létrehozza a metaverzumot, amelybe belépve sokkal kézzelfoghatóbb, realisztikusabb formában találkozhatnak egymással a felhasználók.

Ennek a virtuális valóság világnak az ötlete persze nem a Facebook vezérigazgatójának fejéből pattant ki, a metaverzum egy régi sci-fi koncepció, amely azonban, a technológia fejlődésével, mára már kiléphet a tudományos-fantasztikum elméletei közül és a gyakorlatban is létrejöhet. Ehhez elsősorban a megfelelő eszközökre van szükség, amelyek a háromdimenziós megvalósulást lehetővé teszik, bár az emberek digitális hasonmásai, az avatárok nem csak VR vagy AR szemüvegekkel láthatóak és használhatóak. A metaverzum Neal Stephenson eredeti leírása szerint egy olyan hely lenne, amely akár a világból való menekülést jelethetné, bár az, hogy mennyire ideális és utópisztikus egy ilyen digitális univerzum az a fejlesztőin és a felhasználóin is múlik, mindenesetre a valódi világnak amennyire lehet, teljes leképezését jelentené, nem csak egy szűk kis közösségi teret.

Mivel egyre több cég, köztük játékokat kínáló és a távmunkában dolgozóknak konferenciákhoz való platformot biztosító vállalatok is, külön-külön építik a maguk virtuális-digitális tereit, ezért egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy vajon ezek a platformok mennyire lesznek átjárhatóak a felhasználók számára, vagyis az avatárjaikkal meg tudnak-e jelenni egy másik cég univerzumában is, hogy így egy valódi, közös virtuális világ részének érezhessék magukat.

Zuckerberg szerint mindenképpen a cégek összefogásával megépülő egységes tér a helyes irány a metaverzum számára,

de arra ő sem tudott választ adni, hogy ez egy organikus, az újfajta virtuális terek természetéből következő fejlődési folyamat lesz, vagy külső szabályozásra lesz szükség a későbbiekben.

A Facebook, pontosabban Meta kezdetleges metaverzuma, a Horizon Workrooms, amely a cég Oculus Quest sisakjával nyújtja a legátütőbb élményt, egyelőre rajzfilmfiguraszerű hasonmásokkal operál, amelyek ugyan hasonlítanak némileg az adott felhasználóra, de nagyon távol járnak a videojátékokra specializálódott cégek, mint például az Epic Games által megalkotott MetaHuman Creator elképesztően élethű digitális embereinek külalakjától. A metaverzum nyilvánvalóan akkor fog igazán felnőni ahhoz a vízióhoz, amelyet a tudományos-fantasztikus művek és a cégek ígérnek, amikor már semmi sem zökkenti ki az embereket az immerzív élményből, emiatt lenne szükség az átjárhatóságra is és ezt a célt szolgálná a minél jobb grafika is, de a MetaHumanhoz hasonló avatárok működtetése egyelőre nagyon energiaintenzív folyamat.

A Microsoft a következő azoknak a sorában, akik a metaverzum eljövetelén dolgoznak, a cég tegnap jelentette be, hogy a Mesh platformját elérhetővé teszi a Teams videókonferencia alkalmazásban is, vagyis hamarosan a munka (vagy bármilyen más) megbeszélések közben már avatárok formáját is felvehetik a résztvevők. A Mesh alkalmazást márciusban mutatta be a Microsoft: a platform egy olyan hologramszerű háromdimenziós képet hoz létre a Hololens vagy más VR szemüveg segítségével, ami átláthatóbbá és könnyebbé teszi a felhasználók számára a kivetített objektumok megfigyelését.

"A technológia elsősorban azokat célozta, akik 3D-s fizikai modellekkel dolgoznak, a kerékpároktól és a felső kategóriás bútoroktól kezdve az új sugárhajtóművekig és sportstadiumokig.

A Mesh-sel létrehozott immerzív terek lehetővé teszik a tervezők, a mérnökök, a diákok és oktatók számára, hogy együttműködjenek függetlenül a fizikai hollétüktől." - írja a Microsoft.

Az alkalmazásban egyelőre egy személyre szabható avatárt hozhatnak létre a felhasználók, de később a holoportáció is elérhető lesz majd, ami már egy konkrét digitális hasonmásnak felel majd meg, egészen valósághűvé téve a Mesh metaverzum-kezdeményét. A Teamsszel összekapcsolt Mesh-sel ugyanúgy csatlakozhatunk majd a konferenciákhoz, mint eddig, csak éppen ahelyett, hogy bekapcsolnánk a videót a megbeszélés közben, a rajzfilm-énünk jelenik majd meg helyettünk, ami a mesterséges intelligencia rendszereknek köszönhetően azt is közvetíti, hogy hogyan mozog a szánk beszéd közben, vagy merre fordítjuk a fejünket és milyen mozdulatokat teszünk a kezeinkkel. A platformon előre elkészített virtuális terek állnak majd a résztvevők rendelkezésére, akik választhatnak a különféle helyszínek közül, később pedig a Mesht használó cégek megépíthetik a saját tereiket is.

Az alkalmazás 2022-től lesz elérhető, de nem csak VR szemüvegek segítségével: okostelefonról vagy PC-ről is lehet működtetni az applikációt, ami a Microsoft elmondása szerint a bejáratot jelentheti a valódi metaverzumba.

(Fotó: Epic Games, Facebook, Getty Images/BorisRabtsevich)

További cikkek a témában:

Ember 2.0 - a digitális másolataink túlélhetnek minket és átvehetik a helyünket Az avatárok eredetileg isteni személyek voltak, akik leereszkedtek a Földre, anélkül, hogy valódi emberré váltak volna. Ma avatárok formájában lépjük át a digitális dimenziókat és már nem kell valódinak lenni ahhoz, hogy emberi külsővel éljen egy ágens virtuálisan.
A videojátékok sokkal izgalmasabbak lennének, ha tényleg belehalhatnánk - mondja a modern VR-szemüvegek atyja Elég nehéz máshogy érteni Palmer Luckey szavait.
Meta néven folytatja a Facebook Mark Zuckerberg szerint az új név jobban kifejezi azt, hogy a cége már egy "metaverzum vállalat", az átnevezés a közösségi oldal nevét ugyanakkor nem érinti.


1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
Képzeljünk el egy világot, ahol az implantációk behelyezése, törött csontok kezelése komoly műtéti beavatkozás helyett lényegében annyit jelent, hogy az implantációt befecskendezzük a testbe, ahol az felveszi a szükséges alakot! A mostani fejlesztés épp ezt teszi egyszer lehetővé.
Utánunk gurul a napelem, hogy bárhol energiához jussunk
Utánunk gurul a napelem, hogy bárhol energiához jussunk
A robot elkíséri az embert a túrákra és kiválasztja a legoptimálisabb helyet és pozíciót a minél jobb energiatermeléshez.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.