A Microsoft is átjárót épít egy másik univerzumba, amit a hasonmásaink népesítenek be

2021 / 11 / 03 / Bobák Zsófia
A Microsoft is átjárót épít egy másik univerzumba, amit a hasonmásaink népesítenek be
Mark Zuckerbergnek igaza lett, tényleg itt van a metaverzumok kora. De vajon egy közös digitális világot építenek a cégek, vagy sok kis univerzum jön majd létre?

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, pár nappal ezelőtt nevezte át a céget Metára, ami elmondása szerint jobban illik ahhoz az új arculathoz, amelyet létre kívánnak hozni és ami a közösségi oldal egy újabb szintre emelését jelenti. Zuckerberg régi álmát igyekszik valóra váltani azzal, hogy a jelenleg főként írásban, valamint képek és videók megosztása által létesített kapcsolati hálót, amelyeket csak a kijelzők 2D-s felületein láthatunk, egy immerzív, 3D-s élménnyé alakítsa és létrehozza a metaverzumot, amelybe belépve sokkal kézzelfoghatóbb, realisztikusabb formában találkozhatnak egymással a felhasználók.

Ennek a virtuális valóság világnak az ötlete persze nem a Facebook vezérigazgatójának fejéből pattant ki, a metaverzum egy régi sci-fi koncepció, amely azonban, a technológia fejlődésével, mára már kiléphet a tudományos-fantasztikum elméletei közül és a gyakorlatban is létrejöhet. Ehhez elsősorban a megfelelő eszközökre van szükség, amelyek a háromdimenziós megvalósulást lehetővé teszik, bár az emberek digitális hasonmásai, az avatárok nem csak VR vagy AR szemüvegekkel láthatóak és használhatóak. A metaverzum Neal Stephenson eredeti leírása szerint egy olyan hely lenne, amely akár a világból való menekülést jelethetné, bár az, hogy mennyire ideális és utópisztikus egy ilyen digitális univerzum az a fejlesztőin és a felhasználóin is múlik, mindenesetre a valódi világnak amennyire lehet, teljes leképezését jelentené, nem csak egy szűk kis közösségi teret.

Mivel egyre több cég, köztük játékokat kínáló és a távmunkában dolgozóknak konferenciákhoz való platformot biztosító vállalatok is, külön-külön építik a maguk virtuális-digitális tereit, ezért egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy vajon ezek a platformok mennyire lesznek átjárhatóak a felhasználók számára, vagyis az avatárjaikkal meg tudnak-e jelenni egy másik cég univerzumában is, hogy így egy valódi, közös virtuális világ részének érezhessék magukat.

Zuckerberg szerint mindenképpen a cégek összefogásával megépülő egységes tér a helyes irány a metaverzum számára,

de arra ő sem tudott választ adni, hogy ez egy organikus, az újfajta virtuális terek természetéből következő fejlődési folyamat lesz, vagy külső szabályozásra lesz szükség a későbbiekben.

A Facebook, pontosabban Meta kezdetleges metaverzuma, a Horizon Workrooms, amely a cég Oculus Quest sisakjával nyújtja a legátütőbb élményt, egyelőre rajzfilmfiguraszerű hasonmásokkal operál, amelyek ugyan hasonlítanak némileg az adott felhasználóra, de nagyon távol járnak a videojátékokra specializálódott cégek, mint például az Epic Games által megalkotott MetaHuman Creator elképesztően élethű digitális embereinek külalakjától. A metaverzum nyilvánvalóan akkor fog igazán felnőni ahhoz a vízióhoz, amelyet a tudományos-fantasztikus művek és a cégek ígérnek, amikor már semmi sem zökkenti ki az embereket az immerzív élményből, emiatt lenne szükség az átjárhatóságra is és ezt a célt szolgálná a minél jobb grafika is, de a MetaHumanhoz hasonló avatárok működtetése egyelőre nagyon energiaintenzív folyamat.

A Microsoft a következő azoknak a sorában, akik a metaverzum eljövetelén dolgoznak, a cég tegnap jelentette be, hogy a Mesh platformját elérhetővé teszi a Teams videókonferencia alkalmazásban is, vagyis hamarosan a munka (vagy bármilyen más) megbeszélések közben már avatárok formáját is felvehetik a résztvevők. A Mesh alkalmazást márciusban mutatta be a Microsoft: a platform egy olyan hologramszerű háromdimenziós képet hoz létre a Hololens vagy más VR szemüveg segítségével, ami átláthatóbbá és könnyebbé teszi a felhasználók számára a kivetített objektumok megfigyelését.

"A technológia elsősorban azokat célozta, akik 3D-s fizikai modellekkel dolgoznak, a kerékpároktól és a felső kategóriás bútoroktól kezdve az új sugárhajtóművekig és sportstadiumokig.

A Mesh-sel létrehozott immerzív terek lehetővé teszik a tervezők, a mérnökök, a diákok és oktatók számára, hogy együttműködjenek függetlenül a fizikai hollétüktől." - írja a Microsoft.

Az alkalmazásban egyelőre egy személyre szabható avatárt hozhatnak létre a felhasználók, de később a holoportáció is elérhető lesz majd, ami már egy konkrét digitális hasonmásnak felel majd meg, egészen valósághűvé téve a Mesh metaverzum-kezdeményét. A Teamsszel összekapcsolt Mesh-sel ugyanúgy csatlakozhatunk majd a konferenciákhoz, mint eddig, csak éppen ahelyett, hogy bekapcsolnánk a videót a megbeszélés közben, a rajzfilm-énünk jelenik majd meg helyettünk, ami a mesterséges intelligencia rendszereknek köszönhetően azt is közvetíti, hogy hogyan mozog a szánk beszéd közben, vagy merre fordítjuk a fejünket és milyen mozdulatokat teszünk a kezeinkkel. A platformon előre elkészített virtuális terek állnak majd a résztvevők rendelkezésére, akik választhatnak a különféle helyszínek közül, később pedig a Mesht használó cégek megépíthetik a saját tereiket is.

Az alkalmazás 2022-től lesz elérhető, de nem csak VR szemüvegek segítségével: okostelefonról vagy PC-ről is lehet működtetni az applikációt, ami a Microsoft elmondása szerint a bejáratot jelentheti a valódi metaverzumba.

(Fotó: Epic Games, Facebook, Getty Images/BorisRabtsevich)

További cikkek a témában:

Ember 2.0 - a digitális másolataink túlélhetnek minket és átvehetik a helyünket Az avatárok eredetileg isteni személyek voltak, akik leereszkedtek a Földre, anélkül, hogy valódi emberré váltak volna. Ma avatárok formájában lépjük át a digitális dimenziókat és már nem kell valódinak lenni ahhoz, hogy emberi külsővel éljen egy ágens virtuálisan.
A videojátékok sokkal izgalmasabbak lennének, ha tényleg belehalhatnánk - mondja a modern VR-szemüvegek atyja Elég nehéz máshogy érteni Palmer Luckey szavait.
Meta néven folytatja a Facebook Mark Zuckerberg szerint az új név jobban kifejezi azt, hogy a cége már egy "metaverzum vállalat", az átnevezés a közösségi oldal nevét ugyanakkor nem érinti.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.