Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, pár nappal ezelőtt nevezte át a céget Metára, ami elmondása szerint jobban illik ahhoz az új arculathoz, amelyet létre kívánnak hozni és ami a közösségi oldal egy újabb szintre emelését jelenti. Zuckerberg régi álmát igyekszik valóra váltani azzal, hogy a jelenleg főként írásban, valamint képek és videók megosztása által létesített kapcsolati hálót, amelyeket csak a kijelzők 2D-s felületein láthatunk, egy immerzív, 3D-s élménnyé alakítsa és létrehozza a metaverzumot, amelybe belépve sokkal kézzelfoghatóbb, realisztikusabb formában találkozhatnak egymással a felhasználók.
Ennek a virtuális valóság világnak az ötlete persze nem a Facebook vezérigazgatójának fejéből pattant ki, a metaverzum egy régi sci-fi koncepció, amely azonban, a technológia fejlődésével, mára már kiléphet a tudományos-fantasztikum elméletei közül és a gyakorlatban is létrejöhet. Ehhez elsősorban a megfelelő eszközökre van szükség, amelyek a háromdimenziós megvalósulást lehetővé teszik, bár az emberek digitális hasonmásai, az avatárok nem csak VR vagy AR szemüvegekkel láthatóak és használhatóak. A metaverzum Neal Stephenson eredeti leírása szerint egy olyan hely lenne, amely akár a világból való menekülést jelethetné, bár az, hogy mennyire ideális és utópisztikus egy ilyen digitális univerzum az a fejlesztőin és a felhasználóin is múlik, mindenesetre a valódi világnak amennyire lehet, teljes leképezését jelentené, nem csak egy szűk kis közösségi teret.
Mivel egyre több cég, köztük játékokat kínáló és a távmunkában dolgozóknak konferenciákhoz való platformot biztosító vállalatok is, külön-külön építik a maguk virtuális-digitális tereit, ezért egyre gyakrabban felmerül a kérdés, hogy vajon ezek a platformok mennyire lesznek átjárhatóak a felhasználók számára, vagyis az avatárjaikkal meg tudnak-e jelenni egy másik cég univerzumában is, hogy így egy valódi, közös virtuális világ részének érezhessék magukat.
Zuckerberg szerint mindenképpen a cégek összefogásával megépülő egységes tér a helyes irány a metaverzum számára,
de arra ő sem tudott választ adni, hogy ez egy organikus, az újfajta virtuális terek természetéből következő fejlődési folyamat lesz, vagy külső szabályozásra lesz szükség a későbbiekben.
A Facebook, pontosabban Meta kezdetleges metaverzuma, a Horizon Workrooms, amely a cég Oculus Quest sisakjával nyújtja a legátütőbb élményt, egyelőre rajzfilmfiguraszerű hasonmásokkal operál, amelyek ugyan hasonlítanak némileg az adott felhasználóra, de nagyon távol járnak a videojátékokra specializálódott cégek, mint például az Epic Games által megalkotott MetaHuman Creator elképesztően élethű digitális embereinek külalakjától. A metaverzum nyilvánvalóan akkor fog igazán felnőni ahhoz a vízióhoz, amelyet a tudományos-fantasztikus művek és a cégek ígérnek, amikor már semmi sem zökkenti ki az embereket az immerzív élményből, emiatt lenne szükség az átjárhatóságra is és ezt a célt szolgálná a minél jobb grafika is, de a MetaHumanhoz hasonló avatárok működtetése egyelőre nagyon energiaintenzív folyamat.
A Microsoft a következő azoknak a sorában, akik a metaverzum eljövetelén dolgoznak, a cég tegnap jelentette be, hogy a Mesh platformját elérhetővé teszi a Teams videókonferencia alkalmazásban is, vagyis hamarosan a munka (vagy bármilyen más) megbeszélések közben már avatárok formáját is felvehetik a résztvevők. A Mesh alkalmazást márciusban mutatta be a Microsoft: a platform egy olyan hologramszerű háromdimenziós képet hoz létre a Hololens vagy más VR szemüveg segítségével, ami átláthatóbbá és könnyebbé teszi a felhasználók számára a kivetített objektumok megfigyelését.
"A technológia elsősorban azokat célozta, akik 3D-s fizikai modellekkel dolgoznak, a kerékpároktól és a felső kategóriás bútoroktól kezdve az új sugárhajtóművekig és sportstadiumokig.
A Mesh-sel létrehozott immerzív terek lehetővé teszik a tervezők, a mérnökök, a diákok és oktatók számára, hogy együttműködjenek függetlenül a fizikai hollétüktől." - írja a Microsoft.
Az alkalmazásban egyelőre egy személyre szabható avatárt hozhatnak létre a felhasználók, de később a holoportáció is elérhető lesz majd, ami már egy konkrét digitális hasonmásnak felel majd meg, egészen valósághűvé téve a Mesh metaverzum-kezdeményét. A Teamsszel összekapcsolt Mesh-sel ugyanúgy csatlakozhatunk majd a konferenciákhoz, mint eddig, csak éppen ahelyett, hogy bekapcsolnánk a videót a megbeszélés közben, a rajzfilm-énünk jelenik majd meg helyettünk, ami a mesterséges intelligencia rendszereknek köszönhetően azt is közvetíti, hogy hogyan mozog a szánk beszéd közben, vagy merre fordítjuk a fejünket és milyen mozdulatokat teszünk a kezeinkkel. A platformon előre elkészített virtuális terek állnak majd a résztvevők rendelkezésére, akik választhatnak a különféle helyszínek közül, később pedig a Mesht használó cégek megépíthetik a saját tereiket is.
Az alkalmazás 2022-től lesz elérhető, de nem csak VR szemüvegek segítségével: okostelefonról vagy PC-ről is lehet működtetni az applikációt, ami a Microsoft elmondása szerint a bejáratot jelentheti a valódi metaverzumba.
(Fotó: Epic Games, Facebook, Getty Images/BorisRabtsevich)
További cikkek a témában:
Ember 2.0 - a digitális másolataink túlélhetnek minket és átvehetik a helyünket
Az avatárok eredetileg isteni személyek voltak, akik leereszkedtek a Földre, anélkül, hogy valódi emberré váltak volna. Ma avatárok formájában lépjük át a digitális dimenziókat és már nem kell valódinak lenni ahhoz, hogy emberi külsővel éljen egy ágens virtuálisan.
A videojátékok sokkal izgalmasabbak lennének, ha tényleg belehalhatnánk - mondja a modern VR-szemüvegek atyja
Elég nehéz máshogy érteni Palmer Luckey szavait.
Meta néven folytatja a Facebook
Mark Zuckerberg szerint az új név jobban kifejezi azt, hogy a cége már egy "metaverzum vállalat", az átnevezés a közösségi oldal nevét ugyanakkor nem érinti.