Az autógyártó iparban régóta megszokott látványt jelent az automatizált robotmunkások jelenléte az összeszerelő üzemekben, amióta a General Motors először bevezette gépesített rendszerét a New Jersey-i gyárában 1961-ben. Az elmúlt évtizedekben különösen megszaporodtak a gyártósorokon tevékenykedő automatizált eszközök és a japán Toyota Motor Corporation elől jár az ilyen jellegű fejlesztésekben.
A cégnek régóta szívügye a gépesítés és a robotok fejlesztése, ahogy az a legújabb projektjeiből is kitűnik: az önvezető kisbuszok, háztartási robotok és humanoidok mellett építik például azt a jövővárost is, amelynek lakóit a legmodernebb technológia veszi majd körbe és szolgálja ki, beleértve az automatizált szemét-, és házhozszállító rendszereket is. Woven Cityben az emberek egyfajta kísérleti program részesei lehetnek, mivel a rajtuk tesztelt technológiákat a visszajelzések alapján tökéletesíti a vállalat, majd később az egész világon értékesíti a termékeket.
A cég autógyártó üzemeiben többek között a Kawasaki Robotics hatalmas robotkarjai és egyéb eszközei végzik az összeszerelési feladatokat az emberi munkásokkal megosztva. A robotikai vállalat CEE HUB részlegének (amelyhez Közép-Kelet Európa országai, többek között Magyarország is tartozik) videójában a Toyota törökországi gyárát mutatta be, ahol a Corollákat állítják össze humán-robot együttműködésben.
A cég szerint a robotizálás legfontosabb célja a "három D" kritériumának megfelelő tevékenységek gépek általi kiváltása: ezek az unalmas (dull), piszkos (dirty) és veszélyes (dangerous) munkákat takarják, valamint azokat a tennivalókat, amelyek a legmagasabb fokú precizitást igénylik.
Az automatizálás előnyét pedig abban látják, hogy a robotok képesek a non-stop munkavégzésre, a pontosságra, a következetességre és közben nem igényelnek állandó humán felügyeletet. A Kawasaki már 1969 óta gyártja robotkarjait, amelyeket házépítésre, csomagolási munkákra, hegesztésre és manapság maszkkészítésre is alkalmaznak.
(Fotó: Kawasaki)