A napelemmel megtermelt energiát eltehetjük szűkösebb időkre, mint a befőttet
2021 / 01 / 06 / Rácz Tamás
A napelemmel megtermelt energiát eltehetjük szűkösebb időkre, mint a befőttet
Ha a szolgáltató már nem veszi át jó áron az energiát, jobban járunk, ha eltároljuk otthon. De mibe tegyük?

Mint korábbi cikkünkben megírtuk, előbb-utóbb eljön az ideje, hogy aki háztartási napelemes rendszert telepít, annak egy akkumulátort is be kelljen terveznie a rendszerbe. Ma még nem probléma az éves és napi viszonylatban is ingadozó termelés, hiszen a szolgáltató államilag kötelezett arra, hogy a feleslegünket átvegye, mi pedig kWh-alapú elszámolásban egy oda-vissza mérő óra segítségével bármikor "lefogyaszthatjuk" a hálózatra töltött energiánkat. A mostani EU-s tervek szerint viszont 2024-től ez a lehetőség az új telepítések mellé már nem jár majd és könnyen előállhat a helyzet, hogy a termelési csúcsidőben olcsón feltöltött energiát a fogyasztási csúcsban drágábban vásárolhatják vissza a napelem-tulajdonosok. Hacsak nincs egy energiatárolójuk otthon.

Bár egy nagy kapacitású otthoni akkumulátor komoly költségtényező az energetikai rendszerben, az új, a hálózati szolgáltató által megszabott áras átvételi rendszerben könnyen lehet, hogy még jól is jár, aki mégis belevág majd a beruházásba. Egyfelől bizakodhatunk, ha a beruházási költségek várható alakulásának oldaláról  szemléljük a helyzetet. A modern lítium-akkumulátorok fajlagos, kWh-ra vetített ára folyamatosan csökken. Ennek egyik oka a háttéripari, elsősorban az elektromos autók kapcsán történő fejlesztések felpörgése és a nagy gyártókapacitások kiépülése. Tíz éve még 1100 dollárba került egy kWh eltárolására képes statisztikai lítium-akku-mennyiség, 2020-ban ez a költség már csak 137 dollár volt kWh-nként. Sőt: akadt gyártó, ahol bizonyos elektromos buszokhoz készített termékek esetén a lítium-akku ára beszaladt a száz dollár/kWh lélektani határ alá is!

A költségek csökkenését serkentheti, hogy az autóipari akkumulátorgyártás technológiai áttörés előtt áll. Több gyártó is 2025-re vagy még korábbra ígéri a szilárdtest-akkumulátor elkészítését, ami pedig további áresést jelent majd az autóiparban már versenyképtelen, de háztartási energiatárolásra ettől még továbbra is tökéletesen alkalmas "hagyományos" lítium-ion vagy lítium-vas-foszfát akkuk piacán.

A háztartási energetikai rendszerek akkumulátorral való kiegészítésének másik ösztönzője az esetlegesen elérhető anyagi haszon is lehet. Azokon a piacokon, ahol a szolgáltató hajlandó lesz felárat fizetni a "kistermelőknek", ha az elraktározott energiát meghatározott időszakokban bocsátják a hálózat rendelkezésére, akár a komplett rendszer beruházási költségeinek a jelenlegi egyszerű elszámolási rendszernél (jellemzően 7-9 év) gyorsabb megtérülését is el lehet majd érni - akár még az akku plusz költségével együtt kalkulálva is.

Amilyen gyorsan fejlődik a technológia az akkuiparban, esélyünk sincs akár csak három-négy évre pontosan előre látni a jövőt. Azt viszont áttekinthetjük, mi a jelen: milyen háztartási energiatárolók kaphatók, mennyiért!

Ez a cikk a jelenlegi magyar valóságban csak érdekesség, nem gyakorlati vásárlási útmutató! A hazai energiaárak és az energiaelszámolás mai rendszere mellett házi elektromos energiatárolásban csak egészen rendkívüli helyzetben lehet érdemes gondolkodni (szándékos törekvés a függetlenségre a szolgáltatóktól, hordozható rendszer kialakítása, világvégi, a hálózattól távol lévő ingatlan elektromos energiával való ellátása). Minden más esetben egy sima, akku nélküli, hálózatra kötött napelemes rendszer a gazdaságos megoldás a villanyszámla kinullázására!

Ólom-sav akkutelep

A lítium-korszak előtti klasszikus akkumulátorok nehezek, energiasűrűségük térfogatarányosan, pláne tömegarányosan igen kicsi a modern akkukhoz képest. Élettartamuk sem éri el a lítium-akkukét. Mégis, a legkisebb, legolcsóbb rendszerekben, ahol nem kell sok energiát raktározni és nem foglal sok értékes négyzetmétert egy kisebb hagyományos akkutelep, még ma is egy ilyen egyszerű, egyedileg megtervezett és összeállított rendszer a legjózanabb választás. Még akkor is, ha nem ez a legszebb.

Tesla Powerwall

A napelemes rendszerhez illeszthető háztartási energiatárolás másik véglete az amerikai villanyautó-gyártó brandje alatt már négy éve kínált, formatervezett, divatos fali lítium-ion akku, a Powerwall. A gyári specifikáció szerint -20 és +50 Celsius között használható, tehát akár külső falra is felszerelhető akku 13,5 kWh kapacitású modulokban kapható, amerikai ára egységenként 6500 dollár (1,9 millió forint), de ehhez még mintegy 1100 dollárnyi (320 ezer forint) szerelési költséget is hozzá kell számítani. (A német ár magasabb: 7200+1600 euró, kb. 3,12 millió forint.) Ez a költség nagyjából megfelel egy 5-6 kW-os csúcsteljesítményű, átlagos négyfős család energiafogyasztásához méretezett napelemes rendszer teljes költségének, vagyis ha Powerwallt is kérünk a napelemes rendszerünkhöz, az legalábbis megduplázza a bekerülési árat. A gyártó tíz évre szóló 70%-os kapacitás-garanciát vállal a Powerwallra.

A Tesla értékesítési modelljében a Powerwall nem elsősorban önálló termék. Az amerikai cég inkább azt szeretné, ha a komplett házierőművet tőle vennék a vásárlók. Azokon a piacokon, amelyeken már jelen vannak, ilyenkor mobilappos távfelügyeleti lehetőséget és folyamatos szoftverkarbantartást is biztosítanak a rendszerhez.

BYD Battery Box

A kínai elektromos mobilitási cég háztartási lítium-vas-foszfát technológiájú akkumulátorai sokkal rugalmasabban skálázhatóak, de meglepő módon európai áron a BYD alig olcsóbb a Teslánál. Egy 12,8 kWh kapacitású Battery Box szállítással együtt mintegy 6500 euróba, 2,3 millió forintba kerül. A gyártó erre az akkura is tíz év garanciát vállal, üzemeltetését -10 és +50 celsius fok között engedi a specifikációban.

Low-budget kínai az Aliexpressről

Mivel a lítium-akkumulátorok piacát alapvetően a kis számú cellagyártó árai határozzák meg, a házi energiatároló nem az a termék, amit az Aliexpresstől nagyon olcsón be tudnánk szerezni (ilyen-olyan minőségben, persze). A "diy lithium ion powerwall" például 5,12 kWh kapacitású modulként 2256 dollárért (660 ezer forint) csábít a nagy kínai virtuális piactéren. Ez jóval olcsóbb, mint a fent említett két márkás termék, de egy évtizedes távlatú beruházásnál 25% költségmegtakarítás a garancia bizonytalan érvényesíthetősége mellett még elég soványka előny.


Az Aliexpress egyik noname ajánlata

Német akku, jó drágán

Végül egy európai termék: a sonnenBatterie 5 és 15 kWh közötti kapacitásban több méretben is kapható lítium-vas-foszfát akkucsaládja.

-5 és +45 fok közötti tartományban használható energiatároló, 10 évre vagy tízezer töltési-kisütési ciklusra szóló garancia, megkapó dizájn, sok pénzért. A 8.12,5 jelzésű,  a Powerwallnál még mindig kicsit kisebb kapacitású méretben a sonnenBatterie ára 12.789 euró, kb. 4,5 millió forint: több mint kétszer annyi, mint a Tesla termékéé.

 

Ez is érdekelhet:

Megalkották a világ legkisebb napelemes külső akksiját Méretre ugyan megegyezik egy bankkártyával, ám ehhez képest öt kihajtható panelt kapott és ígérete szerint pár óra alatt feltölt egy okostelefont vagy más okoseszközt is. Akit pedig ez nem győzött meg, azok számára egy beépített napelemeket tartalmazó hátizsákkal is készültek a fejlesztők.

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.

Napelem a villanyautón? Nem sok értelme van. Na de egy óriási kamionon? A Scania becslése szerint a napelemmel borított teherautók napos vidéken akár 20%-os fogyasztáscsökkentést is elérhetnek.


Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.