A szalagszerű autógyártás elavult, kis gyáracskák kellenek helyette

2020 / 12 / 17 / Rácz Tamás
A szalagszerű autógyártás elavult, kis gyáracskák kellenek helyette
Ezt mondja Denis Sverdlov, milliárdos üzletember, a UPS-től tízezres megrendelést kapott Arrival furgonfejlesztő cég tulajdonosa.

A 2015-ben alapított Arrival egy elektromos buszokat és furgonokat fejlesztő vállalkozás, mely akkor került be az autóipari hírekbe, amikor a semmiből jött, nem is igazán létező autóipari startupként a UPS-től tízezer darabos megrendelést és további tízezer darabos későbbi rendelési ígéretet kapott kisáruszállítókra. A cég tulajdonosa Denis Sverdlov, orosz születésű vállalkozó-üzletember, akinek érdekes elképzelései vannak az autógyártás jövőjéről.

A legtöbb autógyártó hatalmas volumenekben és központosított gyártásban gondolkodik, mert ezt a munkaszervezést látják a leginkább költséghatékonynak - így van ez már azóta, hogy Henry Ford bevezette a szerelőszalagos autógyártást. Sverdlov szerint viszont megérett az idő az autóiparban a gyártás szétdarabolására. Ő a kicsi, a piaci igényeket rugalmasan kezelő, alacsony költséggel dolgozó üzemekben hisz.


Denis Sverdlov és az Arrival néhány autóipari befektetője

Az Arrival "mikrogyárai" nagyjából 50 millió dolláros beruházással jönnek létre, míg egy klasszikus autógyár jellemzően milliárd dolláros tétel. Sverdlov azt mondja, az ő kis üzemeiből feleannyi tőkével indulva már tíz darab elő tudja állítani azt a gyártási darabszámot, amire egy egymilliárdos üzem képes lenne.

"Az Arrival az elmúlt öt évben újszerű gyártási modellt és az ehhez szükséges technológiát fejlesztett, most pedig lézeres pontossággal tervezi a kiszállítást, a logisztikát" - mondta a cég alapítója és CEO-ja egy interjúban. "Járműveink gyártásánál nem használunk óriási présgépeket, nincs hegesztő- és fényezőcsarnokunk. Ehelyett alumínium szerkezetet, előregyártott kompozit karosszériaelemeket és ragasztásos technológiával gyártunk."

Az Arrival már fel is épített két mikrogyárat (egyet Angliában, egyet az USÁ-ban), 2024-ig pedig összesen 31 üzem beindítását tervezi. A termelés felfutásához igazodó tempójú kapacitásfejlesztéssel Sverdlov szerint az Arrival már 2023-ban profitot lesz képes elérni, ami példátlanul gyors termőre fordulása lenne egy autóipari beruházásnak.

A cég azt ígéri, az olcsóbb mikrogyárakkal elért költségtakarékosság lehetővé teszi, hogy elektromos kisáruszállítói és buszai nem lesznek drágábbak a dízelmotoros hagyományos technológiájú járműveknél. Sverdlov szerint "560 egymilliósnál nagyobb lélekszámú város van a világon és mindegyikben volna helye egy évi 10.000 darabos kapacitású mikro-autógyárnak, amely speciálisan a helyi igényeknek megfelelő járműveket gyárthatna. Ez a gyártási modell hasonlóan rugalmasan telepíthető és méretezhető, mint a McDonald's vagy a Starbucks éttermei."

(Automotive News)

Ez is érdekelhet:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.