A 2015-ben alapított Arrival egy elektromos buszokat és furgonokat fejlesztő vállalkozás, mely akkor került be az autóipari hírekbe, amikor a semmiből jött, nem is igazán létező autóipari startupként a UPS-től tízezer darabos megrendelést és további tízezer darabos későbbi rendelési ígéretet kapott kisáruszállítókra. A cég tulajdonosa Denis Sverdlov, orosz születésű vállalkozó-üzletember, akinek érdekes elképzelései vannak az autógyártás jövőjéről.
A legtöbb autógyártó hatalmas volumenekben és központosított gyártásban gondolkodik, mert ezt a munkaszervezést látják a leginkább költséghatékonynak - így van ez már azóta, hogy Henry Ford bevezette a szerelőszalagos autógyártást. Sverdlov szerint viszont megérett az idő az autóiparban a gyártás szétdarabolására. Ő a kicsi, a piaci igényeket rugalmasan kezelő, alacsony költséggel dolgozó üzemekben hisz.
Az Arrival "mikrogyárai" nagyjából 50 millió dolláros beruházással jönnek létre, míg egy klasszikus autógyár jellemzően milliárd dolláros tétel. Sverdlov azt mondja, az ő kis üzemeiből feleannyi tőkével indulva már tíz darab elő tudja állítani azt a gyártási darabszámot, amire egy egymilliárdos üzem képes lenne.
"Az Arrival az elmúlt öt évben újszerű gyártási modellt és az ehhez szükséges technológiát fejlesztett, most pedig lézeres pontossággal tervezi a kiszállítást, a logisztikát" - mondta a cég alapítója és CEO-ja egy interjúban. "Járműveink gyártásánál nem használunk óriási présgépeket, nincs hegesztő- és fényezőcsarnokunk. Ehelyett alumínium szerkezetet, előregyártott kompozit karosszériaelemeket és ragasztásos technológiával gyártunk."
Az Arrival már fel is épített két mikrogyárat (egyet Angliában, egyet az USÁ-ban), 2024-ig pedig összesen 31 üzem beindítását tervezi. A termelés felfutásához igazodó tempójú kapacitásfejlesztéssel Sverdlov szerint az Arrival már 2023-ban profitot lesz képes elérni, ami példátlanul gyors termőre fordulása lenne egy autóipari beruházásnak.
A cég azt ígéri, az olcsóbb mikrogyárakkal elért költségtakarékosság lehetővé teszi, hogy elektromos kisáruszállítói és buszai nem lesznek drágábbak a dízelmotoros hagyományos technológiájú járműveknél. Sverdlov szerint "560 egymilliósnál nagyobb lélekszámú város van a világon és mindegyikben volna helye egy évi 10.000 darabos kapacitású mikro-autógyárnak, amely speciálisan a helyi igényeknek megfelelő járműveket gyárthatna. Ez a gyártási modell hasonlóan rugalmasan telepíthető és méretezhető, mint a McDonald's vagy a Starbucks éttermei."
(Automotive News)