A Tienven-1 kínai szonda is sikeresen pályára állt a Mars körül

2021 / 02 / 10 / Justin Viktor
A Tienven-1 kínai szonda is sikeresen pályára állt a Mars körül
Hivatalos kínai nyilatkozat szerint a Tienven-1 küldetés sikeresen Mars körüli pályára állt. Ez az első alkalom, hogy az országnak sikerült űrhajót juttatnia a vörös bolygóra, mindössze egy nappal azután, hogy az Egyesült Arab Emírségek szondája is megtette ugyanezt.

Sikeres érkezés

A július huszonharmadikán, a Wencsang űrkikötőből indult Tienven-1 (a mennyei igazság keresése) megérkezésekor százkilencvenmillió kilométerre volt a Földtől. A Kína önálló bolygókutatási missziójának első lépéseként indított küldetés öt tonnás keringő-űreszköze már egy fotót is küldött a bolygóról, és egy rovert is szállít. A rover leszállása a felszínre májusban vagy júniusban következhet.

A viszonylag problémamentes Mars körüli pályára állás rámutat a kínai űrprogram gyors fejlődésére. Decemberben már láthattunk erre példát a Csang'o-5 gyűjtötte Holdkőzet- és talajminták Földre történő visszajuttattásakor, ami nem lebecsülendő teljesítmény volt.

A mérnökök a mai érkezéshez egy 14 perces fékező-rakétastartot iktattak be a programba a keringő egység 3000 newtonos hajtóművével, annak érdekében, hogy ez kellőképpen csökkentse annak 23 km per másodperces sebességét ahhoz, hogy a Mars gravitációja befoghassa az űrhajót.

Februárban három űreszköz is eléri a Marsot, az egyik pedig már egy képet is küldött Nem túlzás azt állítani, hogy a február történelmi hónap lesz az űrkutatásban, hiszen néhány napos különbséggel nem kevesebb, mint három űreszköz fogja elérni a vörös bolygót - ezek közül kettő olyan országé, akik most először jutnak el a Marsra.

Automatizált érkezés

A manővert automatizálták, és nem is tehettek mást, mivel a rádión küldött parancsok jelenleg 11 percig utaznak, miközben megteszik a Földet a Marstól elválasztó 190 millió kilométeres utat. A fékezésnek kezdeti, nagy ellipszis alakú pályára kellett volna állítsa a Tienven-1-et, melynek Marshoz legközelebbi pontja a bolygó felszínétől 400 km-re, a legtávolabbi pedig 180 ezer kilométerre van.

Ezt idővel leszűkítették, hogy szorosabbá és köralakúbbá váljon. Utoljára egyébként a Nasa 1976-os Viking-2 küldetése szállt le az Utopia Planitia-ra, és a Tienven-1 küldetése, különösen a felszíni elem, ma semmivel sem jelent kisebb kihívást, mint akkor.

Már korán egyértelmű volt, hogy az események megfelelően haladnak, mivel az amatőr rádiósok követték a Tienven-1 jelzéseit, és értesültek minden egyes fontosabb lépésről.

Kína követi az amerikaiak által a hetvenes évek közepén sikerre vitt Viking leszállóegységeknél alkalmazott stratégiát, mely szerint először keringenek a bolygó körül, és csak később küldik le a leszállóegységet a felszínre.

Az Egyesült Arab Emírségek Remény nevű szondája holnap éri el a Marsot, holnapután Kína jön, egy hét múlva az USA Holnaptól nagy lesz a tolongás a Mars körül, miután kedden délután megérkezik az Egyesült Arab Emírségek űrhajója a bolygóhoz, elsőként a több tízezer kilométer per órás sebességgel oda igyekvő három misszió közül. Összefoglaltuk mit ígér Marskutatás tekintetében az előttünk álló izgalmas tavasz.

Felderítés jön

Most egyelőre valószínűleg a felderítés időszaka következik, de a Tienven-1 elsődleges tervezett földet érési helyszíne egy marsi síkság a Naprendszer legnagyobb, 3300 kilométer átmérőjű, Utopia nevű meteorkráterében. Ez a síkság a Mars egyenlítőjétől északra található. A kínai küldetés marsjárója jóval kisebb, mint a Perseverance, és még nem árulták el a nevét. Nagyon hasonlít a NASA Spirit és Opportunity roverjeire a 2000-es évekből, a súlya körülbelül 240 kg, és kihajtható napelemek működtetik.

A fedélzetén egy magas árbocon kamerákat hordoz, hogy fotókat készíthessenek, és segítsék a navigációt, valamint öt további eszköz segít felmérni a helyi kőzetek ásványtanai jellemzőit és megkeresni a víz-jeget. Kulcsfontosságú kísérleti eszköz a földbe is behatoló radar, mely képes lehet a geológiai rétegek érzékelésére tíz méter mélységben.

A kínai felszínkutatás valójában csak a küldetés teendőinek felét adja, mert a keringőegység, ami felügyeli a rovert, a bolygót is tanulmányozni fogja, hét távérzékelő műszerből álló készlet segítségével. A korábbi műholdakhoz hasonlóan ez is megfigyeli majd a magas légkör jellemzőit, megvizsgálja a felszín szerkezetét és összetételét. A nagy és közepes felbontású kamerák várhatóan lenyűgöző képeket küldenek majd.

(Forrás: NYTimes Kép:CNSA)

Sikeresen pályára állt a Mars körül az Egyesült Arab Emirátusok űrszondája Ezzel ők lettek az ötödik ország, aminek sikerült űreszközt juttatnia a Marshoz. Az Al-Amalt a következő hetekben két további űreszköz követi.

Légkör a Marson, avagy a kupolaváros titka Ahogy arról már mi is beszámoltunk, néhány éven belül újra ember léphet a Holdra, és itt vannak már a más bolygókon építendő állandó városok tervei is, de vajon valóban lesznek ilyen kupolavárosok?

Úton a csillagok felé, avagy mi vár ránk, ha átléptük az űrkutatás új aranykorának küszöbét? A következő évtizedekben valószínűleg gyarmatosítjuk a Holdat, otthagyjuk lábnyomunkat a Marson, és messzebbre utazunk naprendszerünkben, mint amiről álmodni mertünk.

Megdöbbentő: tökéletesen egyenes hegygerincek futhatnak a Titánon, a Szaturnusz holdján
Jardangok a Földön több helyen is előfordulnak, de úgy tűnik, ilyenek a Titánon is akadnak.