Ahogy csúszunk bele egyre mélyebben az autóipar technológiaváltásába, a belsőégésű motorok akkumulátoros elektromos hajtásra cserélésére, úgy bukkannak fel sorra az új kihívások a régi és az új autópiaci szereplők illetve az autózás intézményének egésze számára. A Volvo például tegnap jelentette be, hogy új, elektromos modelljeit (és 2025-re már az új Volvók fele, 2030-ra pedig száz százalékuk tisztán elektromos lesz a cég tervei szerint) kizárólag online értékesítés keretében kívánja forgalmazni.
Amerikában, Ohio államban ugyanakkor épp most egy, a villanyautók értékesítési modelljével kapcsolatos törvénymódosítási szándékkal kapcsolatban robbant ki egy nagyon izgalmas vita. A Volvo az értékesítés átalakítását azzal magyarázta, hogy a legfontosabb az új, tökéletesített ügyfélélmény a neten kényelmesen rendelők számára, de most, az amerikai botrány kitörése után kicsit árnyalódni látszik ez a kép.
Az amerikai Lordstown nevű, elektromos pickupot fejlesztő startup egy elhagyott autógyártó üzemben, Ohio államban kezdi meg hamarosan az autógyártást. Ezzel kapcsolatban jelent meg a hír: egy ohiói állami szenátusi képviselő tett egy törvényjavaslatot, mely szerint a kizárólag tisztán elektromos járműveket gyártó (igaz, csak a helyben, Ohióban működő) cégekre nem kellene, hogy vonatkozzanak azok az ohiói szabályok, melyek előírják az autógyártóknak, hogy csak értékesítőhálózaton, dealereken keresztül adhatnak el autót. Helyi kereskedői érdekképviseleti szervezetek már meg is támadták a törvényt, mert úgy gondolják, más autógyártókat és persze autókereskedőket versenyhátrányba hozna egy ilyen szabály a Lordstownnal szemben.
A közvetlen értékesítés, melynek során a vevő a gyártótól a neten megrendeli a kocsit, a gyártó pedig kiszállítja neki, feleslegessé teszi a kereskedő- és szervizhálózat fenntartását. Mivel az elektromos autók eleve lényegesen kevésbé szervizigényesek a hagyományos kocsiknál (már van olyan gyártó, amely a garancia fenntartása mellett beéri azzal is, ha csak kétévente viszi be hozzá a járművet felülvizsgálatra a tulajdonos), az értékesítési és szervizelés háttér nélküli működés nagy könnyítés lenne a most induló villanyautó-gyártók számára. Ezt a technológiából fakadó előnyt pedig tisztességtelennek tartják a klasszikus értékesítési rendszerben dolgozó esetleg abból élő autópiaci vállalatok.
A probléma nem újkeletű. A szintén elsősorban direkt értékesítéssel operáló Tesla is került már korábban konfliktusba helyi amerikai állami szabályokkal, mely előírja a közvetítő kereskedők bevonását az eladási folyamatba. Viszont, mint a Volvo friss példája is mutatja, a jövő útja mégiscsak ez lesz. Az autós márkakereskedések, szakműhelyek világa legalább akkora változások elé néz, mint maga az autógyártás.