Szaúd-Arábiában az elmúlt években kiemelkedően sok projekt indult, amelyek célja, hogy a gazdaságilag nagy részben az olajiparra támaszkodó ország számára új bevételi forrásokat alakítsanak ki, ennek érdekében elsősorban a turizmus felfuttatására helyezik a hangsúlyt az ország vezetői és látványos tervekkel igyekeznek felvenni a versenyt a szomszédos Egyesült Arab Emírségek híres turistacsalogató városaival és helyeivel, például Dubajjal vagy a Világ-szigetekkel és a Palm Jumeirah-szigettel.
A Vision 2030 program keretében születő tervek gigantikus beruházásokról, extrém építkezésekről, luxusszállodák tömegéről és különleges városok létrehozásáról szólnak, köztük Neom megapoliszáról, ami egy Belgium méretű területen (több mint 20 000 négyzetkilométeren) terül majd el az ország északnyugati részén. Neom a foszforeszkáló homokkal borított tengerparttól az utcákat megvilágító mesterséges holdig számos egyedi jellemzővel bír majd, de egyik legrendhagyóbb elemét a The Line képezi. A Line egy különálló város Neomon belül, ami semmilyen tekintetben nem hasonlít a szokványos városokra és amivel a tervezők egy teljes újfajta városépítési módszert szeretnének létrehozni, példát állítva mások elé is a jövőben.
A Line neve elárulja a legszembetűnőbb jellegzetességét, vagyis azt, hogy horizontálisan szűk, egyenes vonalban terjeszkedik majd és a befogadóképességét vertikálisan növelik. Az alapterülettel való spórolás Neom vezető tervezőjének, Tarek Qadduminak elmondása szerint környezetvédelmi szempontból előnyös, mivel így kevesebb területet kell elvenni a környező természetből és a város ahelyett, hogy széltében terjeszkedne, inkább az egymásra épülő emeletek révén növeli a méreteit. A Zéró Gravitációs Városrendezés kibővíti a lehetőségeket a városrészek elhelyezését illetően is és közelebb hozza egymáshoz az embereket, akik egymás fölött, 500 méteres magasságig terjedő épületben élnek majd.
A Line ugyanis egyetlen, 170 kilométer hosszú, 200 méter széles felhőkarcolónak készül.
A fél kilométer magas komplexum mindkét oldalát visszatükröző felület borítja, egy ponton összeköttetésben áll majd a Vörös-tengerrel és belső terében rengeteg növény alkot parkokat és biztosít friss levegőt a lakóknak. A zöld életmód más tekintetben is megmutatkozik: a városban nem lesznek autók, a közeledést mikromobilitási eszközökkel és elektromos kisbuszokkal oldják meg rövidebb távon, míg hosszú távon az alsó szinten található nagysebességű vonatokkal utazhatnak az emberek. A legfőbb közlekedési forma azonban egyszerűen a gyaloglás lesz, mivel a tervezésben nagy szerepet játszik az "5 perces város" koncepciója, aminek lényege, hogy a mindennapos élethez szükséges szolgáltatások, iskolák, boltok, munkahelyek, a lakóhelyekhez minél közelebb helyezkedjenek el. A kerékpárok használatát az emeletek közötti közeledésre is lehet használni.
A Line különleges kialakítása miatt a város egyik végéből a másikba való eljutás persze nem egyszerű, márpedig a település egyik nagy előnyeként az emberek közti kapcsolódási lehetőségeket emelik ki az építészek. Emiatt javasolta egy tavaly publikált tanulmányban Kondor Dániel és Rafael Prieto-Curiel, hogy a Line helyett inkább a Circle (Kör) lenne ideális a célok megvalósításához, amiben a lakók sokkal könnyebben tudnának átjutni a velük átellenes helyszínekre is.
A város elrendezése sok kérdést vet fel, például, hogy mennyire lesz valójában környezetbarát egy olyan város, ami 170 kilométer hosszan kettévágja a sivatagos tájat, lezárva a potenciális vándorlási útvonalat az állatok előtt, hogyan hat majd a hatalmas tükröződő felület a madarakra, milyen következményekkel jár az ivóvíz biztosítása a sokmilliós lakosság számára, amit a tengervíz sótlanításával oldanak meg, illetve, hogy a benne élők számára tényleg vonzó lesz-e a rendkívül sűrűn lakott, zárt városba való költözés lehetősége. A környezetvédelmi aggályokkal kapcsolatban a tervezők többféle választ kínálnak: többek között a városon átvezető ökológiai folyosókat és a madarakat védő felület használatát a tükrös bevonaton, ami elméletileg megakadályozza, hogy átrepülésre alkalmas helynek lássák a szárnyasok a csalóka üveget. Az emberek jóléte szempontjából a parkok mellett a minél több fény és levegő beengedésével igyekeznek növelni a komfortérzetet az egyébként meglehetősen zsúfolt épületben, a sótlanítás során pedig a kiszűrt sót nem engedik vissza a tengerbe, hanem felhasználják más célokra.
A The Line építése már elkezdődött és a Neom szervezet nemrégen újabb videót tett közzé a konstrukcióról, aminek során hetente több millió köbméternyi földet mozgatnak meg. A város építésére sötét árnyékot vet, hogy a helyi howeitat törzs itt élő tagjait korábban kitelepítették és három howeitat férfit halálra is ítéltek 2022-ben, amiért tiltakoztak az építkezés ellen. A munkálatok azonban nem állnak le és a jelenlegi tervek szerint az első egymillió lakos 2030-ra már beköltözhet új otthonaiba.