Az áruszállítás zöld és olcsó jövője lehet a hidrogénléghajó

2021 / 12 / 17 / Felkai Ádám
Az áruszállítás zöld és olcsó jövője lehet a hidrogénléghajó
A H2 Clipper nem csak teljesen kibocsájtásmentes, de a költségek a jelenlegi légi-szállítási költségek negyedének felelnek meg. És bár ezzel még nincs vége az előnyöknek, a léghajók jövője így sincs kőbe vésve elsősorban a léghajók múltja miatt.

A léghajók visszatérőben vannak, ami részben legalábbis a klímavédelemnek köszönhető – ezek az eszközök ugyanis zöld hidrogénnel működtetve rettentő környezetbarát módon tudják lehetővé tenni a légi közlekedést, amellett pedig a felhasználási lehetőségük is igen színes. Mi magunk is írtunk olyan léghajókról, melyek olcsó, gyorsan telepíthető és könnyen karbantartható magassági radarrendszerekként működnek, és bár a Hindenburg tragédiája épp úgy beleégett a kollektív emlékezetbe, mint a süllyedő Titanic, akár személyszállítási célokra is egyre többen használnák ezt az eszközt, amellyel el lehetne jutni az Északi-sarkra épp úgy, mint a sztratoszférába.

A Hindenburgra és a biztonsági kérdésekre még visszatérünk, most inkább koncentráljunk a H2 Cliperre, amely a mögötte álló kaliforniai stratup szerint a logisztika jövőjét is jelentheti méghozzá elég színes felhasználási módokkal. A H2 Clipper egy modern léghajó, tehát rengeteg kurrens technológia ötvözete: ennek köszönhető a hagyományosnál erősebb, de könnyebb anyagok felhasználása, a modern gyártástechnológia és a 3D nyomtatás, valamint a számítógépes szimulációk felhasználása. Miként a vállalat állítja a sajtóközleményében:

„A H2 Clipper számos szabadalmaztatott és szabadalmi elbírálás alatt álló innovációt fog össze, amelyeknek köszönhetően jelentős fejlesztések elérése előtt nyílt meg az út: csökkentett légellenállás, jobb meghajtás, komolyabb szerkezeti integritás, a napenergia optimális felhasználása, valamint tehát 100%-ban zöld hidrogén a felemelkedéshez, valamint az energiatároláshoz. Ezek mellett még megemlítendő a csökkentett súly és megnövelt hasznos teher együttese – ezek járulnak hozzá a biztonságos, megbízható és költséghatékony kereskedelmi működéshez.”

Ami pedig a felhasználás szivárványspektrumát illeti, a következő területek jönnek szóba:

  • Áruszállítás közvetlenül a gyárból a disztribúcióig a légi fuvarköltség kevesebb mint 25%-ával.
  • Zöld hidrogén szállítás közvetlenül onnan, ahol a hidrogén előállítása a legolcsóbb, oda, ahol a legnagyobb szükség van a tiszta energiára.
  • Távközlési/Műholdas relé
  • Hosszú ideig a tengerszint feletti magasságban mobiltelefon és internet átjátszó
    Segélyküldetések.
  • Személyzet és készletek gyors szállítása kikötői vagy repülőtéri infrastruktúra nélkül.
  • 100%-ban zöld teher- és rakományszállítás.

A fentiek zömét tehát a léghajó alapvető működése teszi lehetővé, tehát az, hogy képes a helyből felszállásra és a függőleges leszállásra ráadásul úgy, hogy mindez csak nagyon kevés földi előkészületet és infrastruktúrát igényel. Emiatt jön szóba az, hogy a H2 Clipper képes lehet „ajtótól ajtóig” vinni az árut, tehát közvetlenül a gyárból a disztribúciós központba közbeiktatott szállítási módok nélkül. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a léghajó a tradicionális tehergépek hasznos tömegének a kétszeresét, míg űrtartalmának a 8-10-szerését képes elszállítani, akkor könnyen megérthetjük, hogy miért kerül a szállítás a hagyományos légi-szállításnak mindössze a negyedébe. Ahol a H2 Clipper valósággal brillirozik, az pedig épp a zöld hidrogén szállítása, mivel ez ugye nem csak rakomány az eszköz számára, hanem az a gáz, amely könnyebb a levegőnél, és amely segítségével a ballon a magasba emelkedik és ott is marad – a léghajó így különösen alkalmas arra, hogy elszállítsa a zöld hidrogént a legolcsóbb előállítási helyről oda, ahol erre az anyagra a legnagyobb szükség van – mindezt tehát teljesen kibocsátásmentesen, így is hozzájárulva a zöld hidrogén teljes emissziómentességéhez.

A költségek pedig ebben az esetben is rendkívül alacsonyak – a teherautóknál vagy a szükséges infrastruktúra kiépítésénél (csövek) jóval pénztárca-barátabb megoldás tehát a léghajó.

Az eszköz pedig képes az önálló működésre, így a fentebb említett radarrendszerekhez hasonlóan sokáig képes a levegőben maradni alacsony üzemeltetési költségek mellett, így átjátszók is telepíthetőek rá akár. Valamint az eszközzel könnyen és gyorsan lehet segélyt juttatni a katasztrófa sújtotta területekre.

A New Atlas cikke kitér arra is, hogy az eszköz 9600 km körüli hatótávolsága azt jelenti, hogy a bolygó bármely két pontja között tud közlekedni mindössze egyetlen újratankolás közbeiktatásával – a H2 Clipper teljesen elektromos meghajtásához hidrogén cellák szolgáltatják az energiát. A költségekre visszatérve, az IE azért megemlíti, hogy a léghajó bár a légi-szállítás negyedébe kerül csak, ez még mindig jóval drágább a tengeri szállításnál. Más kérdés természetesen, hogy utóbbival ellentétben a transzport közvetlen a gyártól tart a disztribúciós központig, azaz nem kell a kikötőkben teherautóra vagy vonatra pakolni az árut, sőt a kikötőben sem kell várakozni dugó vagy egyebek miatt, így nem kell számolni késlekedéssel sem. Hosszútávon az sem szól éppen a tengeri szállítás mellett, hogy ezt a területet valószínűleg a jövőben elég kemény karbonadókkal sújtják majd, így az árak összehasonlítását akkor lesz igazán érdemes elvégezni.

A New Atlas kitér a biztonság általános megítélésre is, amit azért máig a Hindenburg több mint 80 éves tragédiája is meghatároz. Az biztos tehát, hogy többen is a léghajókban látják az áruszállítás (és tehát akár a személyszállítás) jövőjét – a H2 Clipper mellett az orosz Aerosmena is léghajókkal tarolná le a jövő logisztikai piacát. A modern mérnöki eljárások mellett pedig a szakértők szerint megvalósítható a hidrogén biztonságos felhasználása erre a célra, ugyanakkor kicsit hazárdjátékról is beszélhetünk nem is elsősorban a biztonság, mint inkább a befektetett dollármilliók szempontjából – a következő generációs léghajók kifejlesztése ugyanis nem olcsó mulatság, és mindig benne van a pakliban, hogy a szabályozószervek végül lelövik az egészet a múltban gyökerező beidegződések miatt.

(Fotó: H2clipper.com)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.