Az, hogy a technológiai vállalatok nagyra nőttek, nehezen vitatható. Az Apple 1,6 billió (ezermilliárd) dollárt ér, az Amazon másfelet, a Google valamivel több mint egyet. A Facebook a maga hétszázmilliárd dollárjával egészen kicsinek tűnhet mellettük, amíg össze nem hasonlítjuk mondjuk Amerika legnagyobb bankjával, a JPMorgan Chase-szel (feleakkora, mint a Facebook), a Forddal (huszonnégyszer kisebb), vagy a Hiltonnal (harmincegyszer kisebb). Szóval az, hogy nagyok, biztos.
Az, hogy a legnagyobb digitális cégek túl nagyra nőttek-e, már sokkal összetettebb kérdés.
Az Egyesült Államokban a versenyjog általában azt vizsgálja, hogy rosszul járnak, járhatnak-e a fogyasztók amiatt, hogy egy vállalat nagyobb lesz, vagy összeolvad egy másikkal, például drágábbak lesznek-e a termékeik. Ezzel szemben a tech vállalatok felhasználói általában jobban járnak, ha a kedvenc szolgáltatásukat többen használják. A Google keresője és Siri egyre okosabbak lesznek, a Facebookon még több az ismerős, az Amazon egyre ügyesebben ajánl nekünk elemet, telefontokot, könyvet. Tehát rövid távon nincs bajunk a behemótokkal - kérdés, hogy ugyanez hosszú távon is igaz-e.
Mind a négy cég másért néz majd farkasszemet az amerikai törvényhozással. Az Apple-lel a legnagyobb probléma az App Store, illetve az, hogy 30%-ot lecsippentenek az ott eladott appok árából, ami a bizottság elnöke szerint "országúti rablás". Az Amazon ugyan váltig állítja, hogy nem él vissza azzal, hogy pontosan tudja, hogy miből mennyi fogy náluk, azokat a termékeket kik veszik, honnan, mikkel együtt - mégis úgy tűnik, hogy remek érzékkel indítanak saját márkákat elemből, pelenkából és sok minden másból. A Google-lel kapcsolatos félelmek hasonlóak, mint az Amazon esetében, hiszen a keresőjükben a vádak szerint túl jól bánnak az érdekeltségükbe tartozó oldalakkal, mint például a YouTube-bal. Már a Fitbit tervezett felvásárlásánál is fűt-fát kell megígérniük az óceán innenső oldalán, nem csak, hogy nem célozhatnak hirdetéseket az okosórákon rögzített adatok alapján, de a keresőjüket sem fejleszthetik tovább azokkal. A Facebookkal szembeni aggályok most kivételesen nem az adatvédelemről szólnak: legutóbb a Giphy-t vásárolták fel sokak felháborodására, de az Instagram és a WhatsApp is túl sok lehet a politikusok szerint egy kézben.
Ahogy a The Verge írja, több mint egy évnyi nyomozás, több mint egymillió dokumentum és több száz órányi interjú alapján készülhettek fel a képviselők a meghallgatásokra. Bezos kivételével mindhárom CEO rutinos, Tim Cook az adatok és a fogyasztók védelméről, Mark Zuckerberg a kínai appok elleni ádáz harcról, Sundar Pichai a tudás demokratizálásáról tud álmából is felkeltve beszélni meggyőzően, ha a megfelelő gombot nyomják be rajtuk. Ettől függetlenül jó lett volna megtudni, hogy milyen a levegő akkor, amikor a világ legmeghatározóbb tech vállalatainak vezetői egyszerre izzadnak öltönyben. Kár, hogy ezt a távolból, webkamerák előtt teszik majd.