A Wired-ön olvasható hír szerint az Amazon 1,7 milliárd dollárt fog fizetni a cégért, amely eredetileg az amerikai hadseregnek akart robotokat építeni, de már húsz éve készít porszívókat is, és az utóbbiak tették igazán ismertté. Sokan a teljes robotporszívó-kategóriát egyszerűen csak roombának hívják, ahogyan az online keresésből is google-özés lett. Az iRobot nyolcvanezer és hatszázezer forint között árulja a Roombákat, de a világ legismertebb online piacterét üzemeltető vállalat valószínűleg nem azért döntött az akvizíció mellett, hogy az eszközökön keressen.
A modernebb készülékek ugyanis képesek arra, hogy önállóan feltérképezzék a lakásainkat, hogy okosabban működhessenek. Az Amazon alapítója, Jeff Bezos pedig huszonöt éve, 1997-ben azt nyilatkozta, hogy "teljes megszállottjai" annak, hogy kitalálják, hogy a fogyasztóiknak mire van szükségük. Ehhez viszont nekik egyvalamire biztosan szükségük van: adatra. Akár arról, hogy milyen termékeket rendelünk, akár arról, hogy pontosan hol és hogyan élünk. Nem véletlen, hogy a céget több helyen, így az Európai Unióban is megvádolták azzal, hogy nem csak sok információt gyűjt a vásárlóiról és a platformon eladott termékekről, de vissza is él azokkal. Például azzal, hogy látja, mely termékekből fogy a legtöbb, majd elkezd azokból sajátokat gyártani, mondjuk elemeket vagy pelenkákat.
A közeljövő egyik legfontosabb informatikai hadszíntere a lakásunk lesz: az, hogy mely gyártók és technológiák fogják meghatározni az okosotthonok működését, a következő években dől el. Miközben úgy tűnik, hogy a Matter nevű szabvány kerül ki győztesen a sztenderdek versenyéből, a Google, az Apple, a Samsung, és az Amazon támogatásával, egyre fontosabbá válik majd, hogy a technológiai nagyvállalatok pontosan mit is tudnak nyújtani a négy fal között. Az Amazon pedig évek óta, módszeresen építi ki a hídfőállásait. Alexa nevű hangasszisztensük okoshangszórók tízmillióin működik, de fejhallgatókba, tévékbe, sőt még sütőkbe is beköltözött; összesen háromszázmillió fölött van már az Alexa-eszközök száma. A cég emellett megvásárolta a routereket gyártó Eerót, de a videós kapucsengőket készítő Ringet is. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy évről évre kísérleteznek olyan kütyükkel, mint a biztonsági minidrón, a guruló házi robot, vagy a távol élő nagyikkal játszható okostársasjáték.
Tehát amikor a cég úgy fogalmaz a fejlesztői weboldalán, hogy a "környezetünkben zajló számítástechnika világát építik", rögtön világossá válik, hogy miért vásárolják fel az iRobotot. Ha elfogadjuk, hogy az otthonaink elkerülhetetlenül okosabbak lesznek, ahogyan ma már szinte mindenkinél van víz és villany, akkor azt sem kell hosszasan bizonygatni, hogy a lakásaink feltérképezése kívülről-belülről az első lépés ahhoz, hogy a szolgáltatók felismerjék, hogy mire van szükségünk. És huszonöt éve tudjuk, hogy az Amazon ennek a megszállottja.
(Fotó: Onur Binay/Unsplash, iRobot)