Az új Drake-formula azt is figyelembe veszi, hogy az idegenek esetleg elpusztították önmagukat

2020 / 12 / 25 / Felkai Ádám
Az 1961-es Drake-formulát tuningolták fel a kutatók több új szemponttal, köztük azzal, hogy az idegen civilizációk fejlődésük egy pontján akár el is pusztíthatták önmagukat.

A Drake-formulát (vagy Drake-egyenletet) dr. Frank Drake publikálta 1961-ben. Az egyenlet által kiszámítható, hogy egy adott csillagközi térrészben mennyi, egymással kommunikálni képes civilizáció fordulhat elő. Az egyenlet igazán felkapottá a nagyközönség számára Carl Sagan Kozmosz sorozatával vált. A Drake-formula bár érdekes ötlet, ám az eredménye nem kikezdhetetlen tudományosan, mivel a számításokhoz több, nem feltétlen egzakt értéket is figyelembe vesz. Sőt a csillagok számán kívül a többi változó mind inkább csak találgatás tárgya (pl.: az élet kialakulásának valószínűsége, értelmes lények kialakulásának valószínűsége).

A hatvanas évek óta azonban a csillagászat is robbanásszerűen fejlődött, és mind a Tejútrendszerről, mind a lakható zónában található exobolygókról, mind pedig a teljes Univerzum kialakulásáról egyre többet tudunk. Az utóbbi idők eredményeivel frissítette tehát a California Institute of Technology és a NASA Jet Propulsion Laboratory három tudósa, valamint egy középiskolai diák a képletet. A frissített képlet három fontosabb, új tényezőt vesz figyelembe. Az első az abiogenezis előfordulásának az esélye, tehát annak az esélye, hogy szervetlen anyagokból, szerves, „élő” rendszerek alakuljanak ki. A második az evolúciós fejlődés üteme, végül a harmadik a komplex élet önpusztításának a valószínűsége.

Több komplex élőlénynek is hajlama van ugyanis elpusztítani a saját környezetét. Amennyiben például a patkányok elszaporodnak egy szigeten, ahol nincs természetes ellenségük, akkor felélik az összes táplálékot, amit csak találnak, majd mind éhen vesznek. Ám ugyanezt teszik az emberek is a fogyasztói társadalommal: lényegében élhetetlenné teszik a környezetet saját maguk számára. A frissített Drake-egyenlet újdonsága tehát, hogy az önpusztítást tendenciaként kezeli, és feltételezi, hogy már több civilizáció is felbukkant a Tejútrendszerben, majd el is tűntek mostanra az előbb kifejtett ok miatt.

A csapat az egyenlet átdolgozásával nem azt akarta kiszámolni, hogy mekkora az esélye az idegen civilizáció előfordulásának (akár a jelenben, akár tehát nagyobb eséllyel a múltban), hanem eszközt kívántak nyújtani, hogy mások ennek segítségével elvégezhessék a saját számításaikat.

24 bolygót találtak, ami alkalmasabb lehet az életre a Földnél Egy nemzetközi kutatócsapat nagyszabású felmérése talált néhány lehetséges jelöltet.

Új exobolygó-kutató kamerákat kap a NASA következő űrtávcsöve 2025-ben az ABB és a Nüvü Camēras technológiájával indulhat majd a világűrbe a Nancy Grace Roman, a NASA jövőbeli űrtávcsöve, mellyel főképp a Naprendszeren kívüli bolygókat szeretnék lefényképezni.

Ennek a rejtélyes exobolygónak van légköre, pedig nem kellene, hogy legyen A hot Neptune típusú bolygó esetén meglepő az atmoszféra. A tudósok azonban találtak magyarázatot a jelenségre.