A digitális világot virtuális replikánsok népesítik be és Einstein is csatlakozott hozzájuk

2021 / 04 / 20 / Bobák Zsófia
A digitális világot virtuális replikánsok népesítik be és Einstein is csatlakozott hozzájuk
Egyre több a digitális ember a világon, az őket építő cégek általában asszisztenseknek vagy influenszereknek szánják őket, humán jelleget kölcsönözve ezzel a gépeknek. Most már Albert Einstein is köztük van.

Az amerikai/új-zélandi UneeQ egyike azoknak a cégeknek, amelyek a mostanában egyre népszerűbb technológiai trendet, a digitális emberek alkotását magas szinten művelik. A rendkívül élethű animáció mellett tavaly júliusban bevezették a valós időben zajló kommunikációra lehetőséget adó mesterséges intelligencia beszédfelismerő alkalmazásukat is, amellyel a digitális asszisztensek létrehozása volt a cél.

"Képzeljük el, hogy milyen lenne, ha legközelebb, mikor egy gyorsétteremben rendelni akarunk, az érintőképernyő helyett egy digitális ember barátságos arca fogadna, aki javaslatokat is tudna tenni.

Vagy mi lenne, ha a kórházak felhasználnák a digitális embereket egészségügyi asszisztensnek, akik megértő és folyamatos támogatást nyújtanának a betegeknek műtét előtt és után. Ezek az elképzelések egyre inkább valósággá válnak és jelen pillanatban is fejlődnek, egyre növekvő lehetőségeket biztosítva a felmerülő szükségletek kielégítésére a poszt-pandémiás világban." - mondta Danny Tomsett, a UneeQ alapítója a BusinessWire-nek a hangasszisztencia bevezetésekor.

Hogy miért van szükség arra, hogy digitális emberekre cseréljük le az egyszerű interfészeket vagy chatbotokat? Ugyanazért, amiért emberi arcot vagy külalakot kapnak a kiszolgáló robotok is, vagyis azért, mert az antropomorfizálás az emberi pszichológia szerves része és mivel egyre gyakrabban kell használnunk a számítógépes programokat a mindennapok során, ezért a cégek így növelik a felhasználói élményt és próbálják elnyerni a bizalmat. Igazán emberszerű robotból ugyan kevés van, mivel nagyon komplex munka élethűnek tűnő mimikát, pláne két lábon járni képes struktúrát kialakítani, de a valósághű animáció megalkotása már eggyel könnyebb feladat.

Ugyanazokkal az eszközökkel, amellyel a mozifilmek CGI jelenetei és a videojátékok világai készülnek, létre lehet hozni bármilyen célból rendkívül jó grafikájú szereplőket, az egyik legjobb példa erre az Epic Games, amely az Unreal Engine-jével építi a Metahuman Creator embereit is. A megrendelők már saját, testreszabott figurákat találhatnak ki és alkalmazhatnak szolgáltatásaikhoz, Tomsett szerint pedig a metaemberek által biztosított metakommunikáció új mélységeket adhat a felhasználók és a kiszolgálók közötti kapcsolatnak. Egyelőre egy digitális asszisztens alkalmazása nem olcsó, valamint elég nagy számítási kapacitást igényel, amennyiben élethű és folyamatosan rendelkezésre álló személyzetre van szükség. A UneeQ árai havi 800 dollárnál (240 000 forint) kezdődnek, de ezért csak a demó verzióhoz juthatunk hozzá, a teljes csomag havonta 4000 dollárba (1 200 000 forint) kerül.

Ennél kevesebből meg lehet oldani egy valódi ember havi munkabérének kifizetését, viszont a digitális embert több platformon, egyidejűleg is lehet alkalmazni és előre beállított viselkedése mindig változatlan marad.

A cég most egy új szereplőt adott az eddigi repertoárjához, mégpedig a világ egyik leghíresebb elméleti fizikusát, Albert Einsteint. A digitális fizikus ezen az oldalon az emberekkel beszélget az életéről, a munkájáról, az univerzumról vagy bármi másról, amiről a felhasználók kérdezik, de megrendelhető asszisztensnek is. A lehető legélethűbb profil kialakításához a Jeruzsálemi Héber Egyetemtől kapott segítséget a cég, akik biztosították a hozzáférést a fizikussal kapcsolatos dokumentumokhoz, valamint egyeztettek egy globális engedélyeztetési vállalattal is, akik Einstein örökségének jogi kérdéseivel foglalkoznak. Megjelenésének konkrét oka van, idén van ugyanis pontosan száz éve annak, hogy neki ítélték a Nobel-díjat (az elméleti fizika területén végzett munkájáért, különös tekintettel a fényelektromos jelenség törvényszerűségeinek felismerésére), amit átvenni csak egy évvel később, 1922-ben tudott. Ha beszélgetni szeretnénk Einsteinnel, engedélyeznünk kell a mikrofonhoz való hozzáférést a UneeQ-nak, majd feltehetjük a kérdéseinket vagy egy egyszerű kvízjátékban is részt vehetünk.

Bár a virtuális fizikus nem tud minden kérdésre választ adni, de éppen az ilyen hiányosságok tehetik a jövőben a digitális személyeket emberivé, a kutatások szerint ugyanis az egyik jellemző, ami megkülönbözteti a mesterséges intelligencia rendszereket az emberi gondolkodástól, az a bizonytalanság. Stephen M. Fleming kísérleti pszichológus a Financial Times cikkében számolt be a kutatásairól, amelynek során szembesült vele, hogy míg a mesterséges intelligencia programok érdekes módon egyre magabiztosabbak lesznek a tanulási folyamat során, akkor is, ha a feladataik egyre nehezebbé válnak, addig az emberek a helyes vagy helytelen válaszaik alapján érzik magukat biztosabbnak vagy bizonytalanabbnak.

A kutató erre alapozva felvetette, hogy az emberibben működő gépek, melyekbe be van programozva az igen és nem válaszok mellett a "nem vagyok benne biztos" is, valamilyen módon jelezhetnék a kétségeiket, például az önvezető autók esetében más színű világítással. Ez lehetővé tenné, hogy a humán sofőrök (vagy a többi automata autó) lassítson és óvatosabban közlekedjen ezeknek a járműveknek a közelében. A digitális asszisztensek persze nem profitálnának a bizonytalanságból, hiszen őket meghatározott válaszok megadására tervezik, de az érzelmi kapcsolat kialakításában lehet szerepe az ilyen nem-gépszerű tulajdonságoknak is.

(Fotó: Flickr/gleonhard, Pixabay)

További cikkek a témában:

Egy virtuális világ, ami olyan mint a Sims - csakhogy ebben mi vagyunk a simek Sportolhatunk, kocsmázhatunk, de akár bankba is mehetünk a Manovában, ami a HTC korábbi vezérigazgatójának a nagyszabású víziója arról, hogyan fogjuk a jövőben használni a virtuális valóságot.
Szinte teljesen valósághű arcokat animálhatunk percek alatt egy új szoftverrel A MetaHuman Creatorral egyenesen a böngészőből hozhatók létre a szinte fotorealisztikus digitális emberek, amelyek aztán bármilyen, Unreal Engine-nel készült játékban felhasználhatóak lesznek.
Még egy képzeletbeli tudós is jobb példakép lehet, mint Einstein Albert Einstein, a zsidó származású német Nobel-díjas tudós, a relativitáselmélet atyja mára kétségkívül napjaink egyik legnagyobb zsenije. A Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói szerint példaképnek azonban mégsem őt kellene választanunk és azt is elárulják, miért.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Túrázóknak és a világvégére készülőknek is érdekes lehet a kínai Unihertz beszédes nevű mobilja, a Tank 3 Pro, amibe az óriási akkumulátor mellé még egy beépített projektor is belefért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.