A digitális világot virtuális replikánsok népesítik be és Einstein is csatlakozott hozzájuk

2021 / 04 / 20 / Bobák Zsófia
A digitális világot virtuális replikánsok népesítik be és Einstein is csatlakozott hozzájuk
Egyre több a digitális ember a világon, az őket építő cégek általában asszisztenseknek vagy influenszereknek szánják őket, humán jelleget kölcsönözve ezzel a gépeknek. Most már Albert Einstein is köztük van.

Az amerikai/új-zélandi UneeQ egyike azoknak a cégeknek, amelyek a mostanában egyre népszerűbb technológiai trendet, a digitális emberek alkotását magas szinten művelik. A rendkívül élethű animáció mellett tavaly júliusban bevezették a valós időben zajló kommunikációra lehetőséget adó mesterséges intelligencia beszédfelismerő alkalmazásukat is, amellyel a digitális asszisztensek létrehozása volt a cél.

"Képzeljük el, hogy milyen lenne, ha legközelebb, mikor egy gyorsétteremben rendelni akarunk, az érintőképernyő helyett egy digitális ember barátságos arca fogadna, aki javaslatokat is tudna tenni.

Vagy mi lenne, ha a kórházak felhasználnák a digitális embereket egészségügyi asszisztensnek, akik megértő és folyamatos támogatást nyújtanának a betegeknek műtét előtt és után. Ezek az elképzelések egyre inkább valósággá válnak és jelen pillanatban is fejlődnek, egyre növekvő lehetőségeket biztosítva a felmerülő szükségletek kielégítésére a poszt-pandémiás világban." - mondta Danny Tomsett, a UneeQ alapítója a BusinessWire-nek a hangasszisztencia bevezetésekor.

Hogy miért van szükség arra, hogy digitális emberekre cseréljük le az egyszerű interfészeket vagy chatbotokat? Ugyanazért, amiért emberi arcot vagy külalakot kapnak a kiszolgáló robotok is, vagyis azért, mert az antropomorfizálás az emberi pszichológia szerves része és mivel egyre gyakrabban kell használnunk a számítógépes programokat a mindennapok során, ezért a cégek így növelik a felhasználói élményt és próbálják elnyerni a bizalmat. Igazán emberszerű robotból ugyan kevés van, mivel nagyon komplex munka élethűnek tűnő mimikát, pláne két lábon járni képes struktúrát kialakítani, de a valósághű animáció megalkotása már eggyel könnyebb feladat.

Ugyanazokkal az eszközökkel, amellyel a mozifilmek CGI jelenetei és a videojátékok világai készülnek, létre lehet hozni bármilyen célból rendkívül jó grafikájú szereplőket, az egyik legjobb példa erre az Epic Games, amely az Unreal Engine-jével építi a Metahuman Creator embereit is. A megrendelők már saját, testreszabott figurákat találhatnak ki és alkalmazhatnak szolgáltatásaikhoz, Tomsett szerint pedig a metaemberek által biztosított metakommunikáció új mélységeket adhat a felhasználók és a kiszolgálók közötti kapcsolatnak. Egyelőre egy digitális asszisztens alkalmazása nem olcsó, valamint elég nagy számítási kapacitást igényel, amennyiben élethű és folyamatosan rendelkezésre álló személyzetre van szükség. A UneeQ árai havi 800 dollárnál (240 000 forint) kezdődnek, de ezért csak a demó verzióhoz juthatunk hozzá, a teljes csomag havonta 4000 dollárba (1 200 000 forint) kerül.

Ennél kevesebből meg lehet oldani egy valódi ember havi munkabérének kifizetését, viszont a digitális embert több platformon, egyidejűleg is lehet alkalmazni és előre beállított viselkedése mindig változatlan marad.

A cég most egy új szereplőt adott az eddigi repertoárjához, mégpedig a világ egyik leghíresebb elméleti fizikusát, Albert Einsteint. A digitális fizikus ezen az oldalon az emberekkel beszélget az életéről, a munkájáról, az univerzumról vagy bármi másról, amiről a felhasználók kérdezik, de megrendelhető asszisztensnek is. A lehető legélethűbb profil kialakításához a Jeruzsálemi Héber Egyetemtől kapott segítséget a cég, akik biztosították a hozzáférést a fizikussal kapcsolatos dokumentumokhoz, valamint egyeztettek egy globális engedélyeztetési vállalattal is, akik Einstein örökségének jogi kérdéseivel foglalkoznak. Megjelenésének konkrét oka van, idén van ugyanis pontosan száz éve annak, hogy neki ítélték a Nobel-díjat (az elméleti fizika területén végzett munkájáért, különös tekintettel a fényelektromos jelenség törvényszerűségeinek felismerésére), amit átvenni csak egy évvel később, 1922-ben tudott. Ha beszélgetni szeretnénk Einsteinnel, engedélyeznünk kell a mikrofonhoz való hozzáférést a UneeQ-nak, majd feltehetjük a kérdéseinket vagy egy egyszerű kvízjátékban is részt vehetünk.

Bár a virtuális fizikus nem tud minden kérdésre választ adni, de éppen az ilyen hiányosságok tehetik a jövőben a digitális személyeket emberivé, a kutatások szerint ugyanis az egyik jellemző, ami megkülönbözteti a mesterséges intelligencia rendszereket az emberi gondolkodástól, az a bizonytalanság. Stephen M. Fleming kísérleti pszichológus a Financial Times cikkében számolt be a kutatásairól, amelynek során szembesült vele, hogy míg a mesterséges intelligencia programok érdekes módon egyre magabiztosabbak lesznek a tanulási folyamat során, akkor is, ha a feladataik egyre nehezebbé válnak, addig az emberek a helyes vagy helytelen válaszaik alapján érzik magukat biztosabbnak vagy bizonytalanabbnak.

A kutató erre alapozva felvetette, hogy az emberibben működő gépek, melyekbe be van programozva az igen és nem válaszok mellett a "nem vagyok benne biztos" is, valamilyen módon jelezhetnék a kétségeiket, például az önvezető autók esetében más színű világítással. Ez lehetővé tenné, hogy a humán sofőrök (vagy a többi automata autó) lassítson és óvatosabban közlekedjen ezeknek a járműveknek a közelében. A digitális asszisztensek persze nem profitálnának a bizonytalanságból, hiszen őket meghatározott válaszok megadására tervezik, de az érzelmi kapcsolat kialakításában lehet szerepe az ilyen nem-gépszerű tulajdonságoknak is.

(Fotó: Flickr/gleonhard, Pixabay)

További cikkek a témában:

Egy virtuális világ, ami olyan mint a Sims - csakhogy ebben mi vagyunk a simek Sportolhatunk, kocsmázhatunk, de akár bankba is mehetünk a Manovában, ami a HTC korábbi vezérigazgatójának a nagyszabású víziója arról, hogyan fogjuk a jövőben használni a virtuális valóságot.
Szinte teljesen valósághű arcokat animálhatunk percek alatt egy új szoftverrel A MetaHuman Creatorral egyenesen a böngészőből hozhatók létre a szinte fotorealisztikus digitális emberek, amelyek aztán bármilyen, Unreal Engine-nel készült játékban felhasználhatóak lesznek.
Még egy képzeletbeli tudós is jobb példakép lehet, mint Einstein Albert Einstein, a zsidó származású német Nobel-díjas tudós, a relativitáselmélet atyja mára kétségkívül napjaink egyik legnagyobb zsenije. A Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói szerint példaképnek azonban mégsem őt kellene választanunk és azt is elárulják, miért.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Épül az Onkalo radioaktívhulladék-tároló, ahol legalább százezer évig pihennek a kiégett fűtőelemek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.