Egy vasúttársaság legújabb dolgozója egy óriás robotavatár

2024 / 07 / 18 / Bobák Zsófia
Egy vasúttársaság legújabb dolgozója egy óriás robotavatár
Betartja két évvel ezelőtti ígéretét a vasúttársaság és munkába állítják a robotot, aminek fő feladata, hogy a felsővezetékeket javítsa.

A Nyugat-Japán Vasúttársaság (JR West) két évvel ezelőtt jelentette be, hogy 2024-től humanoid fog munkába állni a vállalatnál, hogy elvégezze azokat a feladatokat, amelyek túl veszélyesek lennének az emberi dolgozók számára. A gép külsőleg a WALL-E animációs film főszereplőjéhez hasonlít, csak sokkal nagyobb méretekben, de a filmbeli robottól eltérően nem teljesen önállóan mozog, hanem távolról irányítható.

A robot, aminek egyelőre nincs neve, valójában egy robotavatár, vagyis egy emberi dolgozó "fizikai kiterjesztése", aminek köszönhetően akár távolról is el lehet végezni bizonyos munkákat a gépezet szemeit (kameráit), karjait és kezeit használva. A robotizáció ilyen típusú alkalmazásának számos előnye van: egy ember az avatárokat váltogatva akár több feladatot is megoldhat, a világ lényegében bármely pontjáról elvégezhető egy-egy munka, így megspórolható az ingázás és azok is munkához juthatnak, akiknek egyébként erre kevesebb lehetőségük lenne a testi hátrányaik (mozgássérült állapot vagy idős kor) miatt. Ehhez hasonló technológiát Japánban máshol is alkalmaznak, a tokiói Dawn Café kiszolgáló robotjait például mozgásképtelen kezelők is irányíthatják pusztán szemmozgás segítségével.

A JR West robotja egyszerű, de (az emberekre nézve) veszélyeket tartogató feladatot old meg, a felsővezetékeket tartja karban, hogy csökkentse a sérülések esélyét és egyúttal megoldást nyújtson a munkaerőhiányra. A vasúttársaság elmondása szerint az elérhető munkások hiánya problémákat okoz, de mivel a robot több ember szerepét is átveheti, a társaság kevesebb alkalmazottal is beérheti az ellenőrzési és javítási munkák során. A gép 600 kilogrammot nyom, két karjával 40 kilogrammot tud megtartani és fő feladata, hogy a felsővezetékeket javítsa, emellett pedig más karbantartási szolgáltatást is végezhet, fákat vághat ki, a jelzőkészülékeket cserélheti vagy festhet. A robot 12 méteres magasságban képes dolgozni.

A robotból a vasúttársaság egyelőre csak egyet alkalmaz, de az avatártechnológiában nagy potenciált látnak és később a gépből többet is terveznek használni, valamint más vállalatok számára is értékesítik, hogy új munkakörökben demonstrálhassa hatékonyságát.

(Asahi Fotó: JR West)

Új trend alakul - robotavatárok helyettesítik a gyerekeket az iskolákban Egy norvég cég olyan robotokat tervez, amelyek a betegség miatt otthon maradó gyerekek helyett jelennek meg az iskolákban. Németországban és az Egyesült Királyságban már használják a rendszert.


Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.