A Nyugat-Japán Vasúttársaság (JR West) két évvel ezelőtt jelentette be, hogy 2024-től humanoid fog munkába állni a vállalatnál, hogy elvégezze azokat a feladatokat, amelyek túl veszélyesek lennének az emberi dolgozók számára. A gép külsőleg a WALL-E animációs film főszereplőjéhez hasonlít, csak sokkal nagyobb méretekben, de a filmbeli robottól eltérően nem teljesen önállóan mozog, hanem távolról irányítható.
A robot, aminek egyelőre nincs neve, valójában egy robotavatár, vagyis egy emberi dolgozó "fizikai kiterjesztése", aminek köszönhetően akár távolról is el lehet végezni bizonyos munkákat a gépezet szemeit (kameráit), karjait és kezeit használva. A robotizáció ilyen típusú alkalmazásának számos előnye van: egy ember az avatárokat váltogatva akár több feladatot is megoldhat, a világ lényegében bármely pontjáról elvégezhető egy-egy munka, így megspórolható az ingázás és azok is munkához juthatnak, akiknek egyébként erre kevesebb lehetőségük lenne a testi hátrányaik (mozgássérült állapot vagy idős kor) miatt. Ehhez hasonló technológiát Japánban máshol is alkalmaznak, a tokiói Dawn Café kiszolgáló robotjait például mozgásképtelen kezelők is irányíthatják pusztán szemmozgás segítségével.
A JR West robotja egyszerű, de (az emberekre nézve) veszélyeket tartogató feladatot old meg, a felsővezetékeket tartja karban, hogy csökkentse a sérülések esélyét és egyúttal megoldást nyújtson a munkaerőhiányra. A vasúttársaság elmondása szerint az elérhető munkások hiánya problémákat okoz, de mivel a robot több ember szerepét is átveheti, a társaság kevesebb alkalmazottal is beérheti az ellenőrzési és javítási munkák során. A gép 600 kilogrammot nyom, két karjával 40 kilogrammot tud megtartani és fő feladata, hogy a felsővezetékeket javítsa, emellett pedig más karbantartási szolgáltatást is végezhet, fákat vághat ki, a jelzőkészülékeket cserélheti vagy festhet. A robot 12 méteres magasságban képes dolgozni.
A robotból a vasúttársaság egyelőre csak egyet alkalmaz, de az avatártechnológiában nagy potenciált látnak és később a gépből többet is terveznek használni, valamint más vállalatok számára is értékesítik, hogy új munkakörökben demonstrálhassa hatékonyságát.
(Asahi Fotó: JR West)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR