A kereskedelmi hajózás nemzetközi felügyeletét ellátó Nemzetközi Tengerészeti Szervezet célja, hogy 2050-ig 50%-kal csökkentsék a tengeri szállítmányozásból fakadó üvegházhatású gázok kibocsátását, amely ugyan jelenleg csak a globális kibocsátás mintegy 2-3% adja, ugyanakkor elemzők szerint az előttünk álló évtizedekben ez az arány drasztikusan növekedhet. A cél eléréséhez természetesen elkerülhetetlen, hogy ebben a szektorban is megjelenjenek az olyan technológiák, amelyek nem terhelik üvegházhatású gázokkal az atmoszférát.
Miközben több cég az elektromos hajtással és az üzemanyagcellás hidrogénhajtással kísérletezik, időről-időre felmerül annak a lehetősége is, hogy a hajózás esetében a már jól bevált szélenergiát hasznosítsák vitorlák segítségével, amelyeket persze már nem teljesen úgy kell elképzelni, mint évszázadokkal ezelőtt. Egy ilyen koncepcióról korábban már mi is írtunk: a svéd Wallenius Marine tervezőiroda 2020-ban előállt az Oceanbird ötletével, amelynek négy merev vitorlájával a számítások szerint mintegy 90%-kal csökkenthetnék a teherhajó kibocsátást, igaz, a friss hírek szerint a hajó csak 2026-ra fog elkészülni.
A vitorlás hajóknak számos előnyük van az alternatív megoldásokhoz képest, hiszen az elektromos hajtású hajókkal szemben akár egészen nagy távolságokat is meg tudnak tenni, az üzemanyagcellás megoldással ellentétben pedig ehhez nem is kell egy teljesen új technológiát kifejleszteni. A hátrányuk, hogy lassabbak a dízelhajtású társaiknál, az Oceanbird például az átlagos hét nap helyett mintegy 12 nap alatt szelné át az Atlanti-óceánt.
Valószínűleg az utóbbi lehet az oka annak, hogy a China Merchant Energy Shipping szállítmányozó vállalat a legújabb tankerjénél egy hibrid megoldáshoz folyamodott, így a New Adent a hagyományos dízelmotort is megtartva szerelték fel négy merev vitorlával - számol be róla a New Atlas. A 40 méter magas, 1200 négyzetméternyi felületű vitorlák szénszálas kompozit anyagból készültek, így egyszerre könnyűek, strapabíróak és a korróziónak is ellenállnak. A cég által kiadott sajtóközlemény szerint a vitorlákat gombnyomásra lehet fel- és leengedni, emellett egy intelligens rendszer folyamatosan figyeli a széljárást és az útvonalat, és ennek megfelelően automatikusan állítja a vitorlákat, hogy azok a leghatékonyabban üzemeljenek. Ennek köszönhetően a Dalian Shipbuilding Company által épített 333 méter hosszú olajszállító akár 10%-kal is kevesebb üzemanyagot fogyaszthat a hosszabb utakon, mint a hagyományos tankerek, ami például egy Kínából a Közel-Keletre tartó út során már 2900 tonnával alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást jelent.
(Fotó: China Classification Society)