Musk múlt pénteken levelet küldött a SpaceX dolgozóinak, amelyben elég vészjósló állításokat fogalmazott meg a Raptor hajtómű fejlesztésével és a cég jövőjével kapcsolatban. A The Verge által megszerzett levélben a vállalat vezetője azt írta, hogy bár hosszú idő után először ment volna szabadságra, ehelyett hétvégén is a Raptor hajtóművön fog dolgozni, és arra kérte a SpaceX alkalmazottait, hogy hacsak nem fizikailag lehetetlen, vagy nincs "halaszthatatlan családi vészhelyzet", akkor ők is haladéktalanul térjenek vissza a SpaceX hawthorne-i főhadiszállására. Az USA-ban múlt csütörtökön ünnepelték a hálaadást, így feltehetőleg sok dolgozó már hazautazott a családjához a hosszú hétvégére, amikor kézhez kapta a levelet.
A levélben Musk leírja, hogy miután a Raptor fejlesztéséért felelős Will Heltsley nemrég távozott a cégtől, alaposabban is utána néztek a hajtómű gyártásával kapcsolatos problémáknak, és kiderült, hogy a helyzet sokkal súlyosabb, mint ahogy a jelentések alapján tűnt. Ez elég komoly problémát okozhat a SapceX-nek, hiszen a Super Heavy hordozórakétához 29-32, míg a Starshiphez további hat Raptor-hajtóműre lesz szükségük. Musk korábbi állításai szerint a Starship első orbitális tesztjére januárban vagy februárban kerülhet sor, ugyanakkor a levél alapján a SpaceX arra készül, hogy már jövőre nagyüzemben küldje a világűrbe az új rakétát, ha pedig ez nem sikerül, azért komoly árat fizethetnek.
"Valódi csődveszélynek nézünk elébe, ha jövőre nem tudjuk elérni, hogy legalább kéthetente egyszer repüljön egy Csillaghajó"
- írja Musk, amit azzal magyaráz, hogy a Falcon-9 rakéták nem alkalmasak a Starlink-rendszer hatékony bővítésére.
A SpaceX 2019-ben kezdte el kiépíteni az alacsony Föld körüli pályán keringő műholdrendszerét, ami a világ bármely pontján képes szélessávú internetet biztosítani a felhasználóknak. A rendszer jelenleg nagyságrendileg 1700 működő műholddal rendelkezik, ugyanakkor a SpaceX a közeljövőben szeretne áttérni a V2-es műholdakra, amelyek lézeres rendszer segítségével képesek egymással is kommunikálni, azonban jóval nagyobbak a V1-es verziónál. Musk szerint ezeket a műholdakat a Falcon-9-cel már nem lehet hatékonyan pályára állítani, de a SpaceX-nek egyébként is nagy szüksége lesz a Starshipre, ha tartani akarják a határidőket.
Ahogy korábban írtuk, az amerikai Szövetségi Hírközlési Hatóság (FCC) által szabott határidő alapján az eredeti (vagyis 12 ezer műholdas) rendszernek 2024 novemberéig félig, 2027 novemberéig pedig teljesen ki kell épülnie, ha pedig a SpaceX nem készül el időre, az FCC megtilthatja nekik a műholdrendszer hiányzó részének kiépítését. Míg a SpaceX a Starshippel akár százával juttathatná az űrbe a műholdakat, a Falcon-9-cel még a V1-es műholdból is legfeljebb hatvan darabot tudnak egyszerre Föld körüli pályára állítani, így a következő három évben hetente-kéthetente kéne újabb Starlink-missziókat indítaniuk, hogy teljesíteni tudják a határidőt.
A Starlink mielőbbi kiépítése Musknak más szempontból is fontos, hiszen a korábbi hírek szerint részben ebből tervezi finanszírozni a Mars-utazás horribilis költségeit. A Starship csúszása viszont nem csak emiatt okozhat kellemetlenséget a SpaceX-nek, ugyanis a cég idén tavasszal írt alá egy 2,9 milliárd dolláros megállapodást a NASA-val, aminek értelmében az amerikai űrügynökség a SpaceX űrhajóját fogja holdkompként használni az évtized közepére tervezett holdra szállások során. Bár Musk korábban azt mondta, hogy már a 2024-es határidő előtt is képesek lennének embert vinni a Holdra, a fejlemények tükrében talán a SpaceX-nél is fellélegeztek, hogy a NASA több hátráltató tényező miatt 2025-re halasztotta az Artemis-projekt első olyan misszióját, amelyben már asztronauták is mennek a Holdra.
If a severe global recession were to dry up capital availability / liquidity while SpaceX was losing billions on Starlink & Starship, then bankruptcy, while still unlikely, is not impossible.
GM & Chrysler went BK last recession.
“Only the paranoid survive.” – Grove
— Elon Musk (@elonmusk) November 30, 2021
Musk a sajtóban megjelent hírekre később a Twitteren reagált, amelyben kicsit finomított az álláspontján, és azt írta, hogy "a csőd nem valószínű, de nem is lehetetlen". A vállalat vezetője emlékeztetett rá, hogy a legutóbbi gazdasági válság során (2009-ben) a General Motors és a Chrysler is csődbe mentek, a bejegyzését pedig a magyar származású üzletembertől, Andrew Grove-tól származó idézettel zárta, miszerint "csak a paranoiások maradnak életben".
(Fotó: Paul Hennessy/NurPhoto via Getty Images, SpaceX/Flickr)