A NASA eredetileg 2024-re szeretett volna újra embereket juttatni a Hold felszínére az Artemis-program keretében, és bár jelen állás szerint könnyen lehet, hogy ez a határidő későbbre csúszik, azt már tudjuk, hogy mivel fognak visszatérni az amerikaiak több mint ötven év után az égitestre. Az amerikai űrügynökség pénteken ugyanis bejelentette, hogy a SpaceX-et bízzák meg a leszállóegység megépítésével, akik a jelenleg éppen a tesztfázisban lévő Csillaghajót (azaz Starshipet) fogják használni erre a célra.
A leszállóegység megépítéséért folytatott versenynek pikáns felhangot adott, hogy a lehetséges jelöltek között ott volt Jeff Bezos Blue Origin nevű cége is, így a megbízás elnyerése felfogható volt a világ két leggazdagabb emberének a különversenyeként is. Bár rajtuk kívül a Dynetics is versenyben volt, a Blue Origin számára különösen fájdalmas lehet a NASA döntése, hiszen Bezos cége már évekkel ezelőtt bemutatott egy kifejezetten leszállóegységnek tervezett űrhajót, míg a SpaceX a Starshipet eredetileg egyáltalán nem leszállóegységnek tervezte, hanem a Mars meghódítására.
Ahogy a hírről beszámoló The New York Times megjegyzi, ez igencsak érdekes helyzetet fog előidézni a Hold-utazásoknál, hiszen a NASA tervei szerint az asztronauták az űrügynökség által fejlesztett Space Launch System (SLS) rakétával, az Orion űrkapszulában ülve érik majd el a Hold kerül keringő Lunar Gateway űrállomást, ahol átülnek a jóval nagyobb, akár száz ember befogadására tervezett Csillaghajóba. "Ez ahhoz fog hasonlítani, mintha egy vitorlással szelnék át az Atlanti-óceánt, hogy aztán a kikötőbe egy tengerjáró hajón hajózzanak be" - írja a lap.
A NASA egyébként már eddig is számtalan területen működött együtt Musk cégével, akik a műholdak mellett tavaly óta már az űrügynökség asztronautáit is szállítják, és a Lunar Gateway megépítésében is komoly szerepük lesz, hiszen az űrállomás első elemeit szintén a SpaceX rakétáival - egész pontosan a Falcon Heavyvel - juttatják majd Hold körüli pályára. A SpaceX-nek biztosan jól jött ez a siker, hiszen a most elnyert, 2,9 milliárd dolláros megbízás több, mint a cég egész éves bevétele, márpedig ahhoz, hogy embert juttassanak a Marsra, rengeteg pénre lesz szükségük.
A mostani kiírásban alulmaradó cégek csak rövid időre szorulnak partvonalra, hiszen a megbízás csak a legelső holdra szállásra szól, márpedig a NASA-nak ezúttal sokkal nagyszabásúbb tervei vannak az égitesttel, mint a hetvenes években: ahogy arról korábban már írtunk, az Artemis-program végső célja, hogy folyamatos emberi jelenlétet biztosítsanak a Holdon, amihez jónéhány leszállóegységre lesz szükség.