A DARPA, az Egyesült Államok védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege a - Lockheed Martin tulajdonában lévő - Sikorskyval közösen fejleszti már évek óta az Aircrew Labor In-Cockpit Automation System, röviden ALIAS névre hallgató rendszerét, melyet kifejezetten a már meglévő, emberek által irányított járművekbe szánnak. Az utólag beszerelhető rendszer segítségével olyan légijárművek is önvezetővé válhatnának, melyekbe eredetileg egyáltalán nem terveztek ilyen funkciót. Az ALIAS célja, hogy képes legyen önállóan végrehajtani a küldetést a felszállástól a leszállásig, beleértve a rendkívüli események, például váratlan meghibásodások kezelését is.
A programban nemrég áttörést értek el, miután február 5-én teljesen önállóan, emberi beavatkozás és személyzet nélkül, üresen repült fél órát egy, a rendszerrel felszerelt UH-60A Black Hawk helikopter, az amerikai hadsereg Kentucky államban lévő Fort Campbell támaszpontja felett. A Black Hawkot utólag szerelték fel a Sikorsky MATRIX névre hallgató rendszerével, mely az ALIAS magját képezi. A berendezés segítségével a helikopter hibátlanul manőverezett, a pilóták csak annak leszállása után szálltak be a gépbe, és csak taxizás céljából vették át az irányítást.
"A rendszer lehetővé teszi, hogy a pilóta a küldetés bármely pontján gombnyomásra váltson az autonóm, és az ember által irányított üzemmódok között"
- emelte ki Benjamin Williamson, a Fort Campbell támaszponton történt repülés vezető tesztpilótája, az eseményről a Lockheed Martin oldalán megjelent tájékoztatóban, a sikeres repülést követően.
Stuart Young, a DARPA Taktikai Technológiai Irodájának programvezetője szerint az ALIAS ezen kívül megkönnyíti majd a mostohább időjárási körülmények, illetve a rossz látási viszonyok közepette való navigálást is, ezáltal biztonságosabbá fogja tenni magát a repülést. A tervek szerint a rendszer könnyebb használhatósága érdekében hangvezérlés is a rendelkezésére fog állni a pilótának, vagy a távolból irányító személynek. „A csökkentett munkaterhelés mellett a pilóták a mechanikai feladatok helyett a küldetés menedzselésére összpontosíthatnak majd” - összegezte Young.
A DARPA és a Sikorsky tavaly már sikeresen tesztelte a rendszert egy helikopterben, azonban akkor még tartózkodtak a fedélzeten emberek, akik felügyelték a rendszer működését. A 2021-es teszt során a helikopter önmagától szállt fel és szállt le.
Mint arról már oldalunkon is beszámoltunk, az amerikai hadsereg már egy ideje kifejezetten ráerősített az autonóm technológiák fejlesztésére: a DARPA segítségével fejlesztenek önjáró hajóflottát, autonóm hiperszonikus rakétát, de még egy olyan rendszert is, mely segítségével egy katona akár több száz drónt is irányíthat. Ezen felül, már arról is érkeztek hírek, hogy a jövő „robotpilótáit” is már javában képzik.
(Fotó: Lockheed Martin)