Nem csak a Tesla épít hatalmas akkumulátorgyárakat! A Britishvolt nevű brit startup bejelentette, hogy megtalálták a helyszínt, ahol elkezdik lítium-akku-gyáruk felépítését. A 3,5 milliárd fontos (kb. 1400 milliárd forint) beruházás 2023-ban kezdi meg a termelést és 2027-re érheti el teljes kapacitását, évi 300 ezer elektromos autó-akkumulátorral. Ez nagyságrendileg megfelel a Tesla Berlin mellett épülő Gigafactoryjának méretével: itt félmillió autóakku gyártását tervezik a beruházás elkészülte után.
A Britishvolt óriási gyára egyébként pont azért jöhet létre, mert a Tesla korábbi terveit megváltoztatva nem Angliában, hanem Németországban építi meg első európai Gigafactoryját. Így a brit piacon, elsősorban a helyi autógyártásra alapozva tér nyílt egy konkurens vállalkozás számára. Az EU 2030-ig 30 millió elektromos autót szeretne látni Európa útjain és e céloknak megfelelően alakítja az új autókra vonatkozó előírásokat is, így a kapacitások kihasználásával várhatóan nem lesz probléma.
A Britishvolt stratégiai igazgatója, Isobel Sheldon azt állítja, a náluk készülő akkumulátor-csomagok 20-25%-kal hatékonyabbak lesznek, mint a világ elektromosautó-piacán jelenleg domináló Tesla termékei. Ez igazán bátor kijelentés, tekintve, hogy Elon Musk is folyamatosan javuló hatékonyságú akkukról szokott nyilatkozni, de a verseny biztosan jótékony hatással lesz majd az elektromos autók hatótávolságára - illetve árára.
Az új akkugyár egy Blyth nevű városban, Anglia keleti partján épül, egy korábbi erőmű helyén. A Britishvolt úgy tervezi, hogy a gyár működéséhez szükséges energiát norvég vízierőművektől vásárolják majd, az energia pedig tenger alatti kábelen érkezik. A 720 kilométer hosszú vezeték a világ leghosszabb ilyen jellegű kábele lesz! (A cég korábban tárgyalásokat folytatott egy walesi, az Aston Martin gyár közelében lévő telephellyel kapcsolatban is, de végül Blyth mellett döntöttek, mert Walesben nem tudták volna megkezdeni az építkezést 2021 előtt.)
Az új gyár nem csak nagy és zöld lesz, hanem szép is. A tervezést a cég a Pininfarinára bízta, az első látványterv pedig, amit bemutattak, tényleg festői, már amennyiben egy akkumulátorgyárral kapcsolatban lehet ilyet mondani.
Az üzem létrehozását közvetetten a brit kormányzat is támogatja. Boris Johnson miniszterelnök a múlt hónapban jelentette be egy egymilliárd fontos alap létrehozását, amely az autóipari akkumulátorgyárok gyártásának és az autóipar elektromos autók gyártására való átállásának beruházásaira használható fel - márpedig pillanatnyilag a Britishvolt az egyetlen cég, amely jelezte, hogy akkumulátorgyárat kíván építeni az országban.
A világ villanyautó-akkumulátorainak alapszintű építőelemei, a lítium-ion cellák 80%-a jelenleg Kínában készül, de az EU nagyon szorgalmazza, hogy az európai autóipar e tekintetben a saját lábára álljon. Az Unió gazdasági vezetése azt szeretné, ha Európa már 2025-re belső gyártásból tudná kielégíteni az igényeket. Európában jelenleg 15 nagy ilyen jellegű beruházás zajlik. A svéd és német építkezések mellett egy magyarországi projektről is tudunk. A dél-koreai SK Innovation Komáromban már építi gyártóüzemét, mely évente 250 ezer autó akkumulátorát készíti majd.
2030 után már csak elektromos autót gyárt a Bentley Az már csak tíz év!