Ha egyelőre csak egy autóval és egy kúttal is, de Magyarország is belépett a hidrogénkorszakba

2021 / 06 / 03 / Rácz Tamás
Ha egyelőre csak egy autóval és egy kúttal is, de Magyarország is belépett a hidrogénkorszakba
Egyelőre csak egy zárt telephelyen belül, egy ideiglenes töltőállomáson lehet H2-t tankolni és magyar rendszámos hidrogénautó is csak egy van, de valami akkor is elkezdődött.

A Linde gázipari óriáscég Illatos úti telephelyén, kordonok mögött áll egy kamion-félpótkocsi, rajta néhány tucat piros gáztartály. A pótkocsitól egy vékony tömlő és egy vezeték tekereg a földön egy tőle pár méterre lévő nagy, kék konténerig. A konténer kordonon kívül eső oldalán lóg két, furcsa töltőpisztolyban végződő vastag fekete cső. Az egyik mellé azt írták: 350, a másik mellé: 700 bar. Ez az installáció Magyarország első hidrogén-töltőállomása.


Backend

Frontend

Ez persze még nem egészen az a szint, amint ahol az európai hidrogénenergetikai fejlesztések éllovas államai járnak. Messze vagyunk még a zöldenergiát hidrogénné alakító, a hidrogént változatos módokon felhasználó hazai rendszerek kialakításától, a hidrogénnel való közlekedés közforgalmú hidrogénkút-hálózatának kiépítésétől, attól, hogy hidrogénvonatok, üzemanyagcellás buszok közlekedjenek a magyar síneken, utakon. De a dolog megérkezett, itt van, valami elindult.


(Forrás: h2live)

A hidrogénalapú mobilitás egyik autóipari úttörője, a Toyota hazai képviselete korábban többször kijelentette: ha valaki nyit egy hidrogénkutat az országban, ők hoznak autót is hozzá, hogy legyen mit megtankolni. Így is tettek; fogtak egy Toyota Mirait és levizsgáztatták. A kocsi kapott egy zöld, magyar rendszámot és magyar árat is: aki Mirait szeretne, 26 millió forintért megveheti!


Toyota Mirai: hidrogénautó Lexus LS alapokon, 650 kilométeres hatótávval, ötperces újratölthetőséggel 700 baros hidrogénkútról - 26 millió forinttól bárki megveheti

A hidrogénkút és a hidrogénautó bemutatóján még egy hidrogénüzemű járművet  kiállítottak: egy hajót, amit a pécsi Kontakt-Elektro Kft., az üzemanyagcellákkal már bő évtizede foglalkozó magyar középvállalkozás szerelt össze. A kishajó 25 kW-os üzemanyagcelláját az ülések alatt elhelyezett hidrogéntartályok táplálják, az elektromos energiát pedig átmenetileg egy 74 kWh-s akkumulátorcsomag tárolja. A hajó prototípus, értéke mintegy negyvenmillió forint, de a gyártó nagyon szeretné, ha a csendes, emissziómentes, gyors újratankolást lehetővé tévő hajózás a közeljövőben reális lehetőséggé válna a magáncélú kishajózásban, de akár a balatoni kompforgalomban is!


A magyar összeszerelésű kishajó a nyílt piacról összevásárolt elemekből (üzemanyagcella, akkumulátorok, hidrogéntartályok) állt össze, de a rendszer megtervezése, felépítése magyar mérnökök munkáját dicséri

Az első magyar rendszámos hidrogénautó és az első magyar hidrogénkút bemutatása a sajtónak persze még nem jelenti azt, hogy ma már életszerű alternatíva a közlekedésben a H2-üzemű jármű. A töltőállomás csak egy ideiglenes berendezés, használatához technikusok kellenek. A kút egyelőre nincs is megnyitva a közforgalom számára, már csak azért sem, mert a hidrogén üzemanyagként való forgalmazásához pedig még a jogi háttér sincs kidolgozva. De legalább odáig már eljutottunk, hogy a téma megjelent a magyar valóságban.

Fontos megjegyeznünk, hogy a Linde töltőpontján kizárólag tanúsítottan "zöld" hidrogént, tehát megújuló energiával előállított hidrogént, nem pedig ipari melléktermékként keletkezett ("sárga") vagy metánból előállított ("barna") H2-t mérnek.


A Linde hidrogéncellás targoncát is gyárt

PR-tankolás a fotósok kedvéért

A hidrogénalapú mobilitásban leginkább érdekelt hazai cégek képviselői: a Toyota országigazgatója (László Richárd), a Linde Gáz Magyarország vezérigazgatója (Hegedűs Ákos), a Kontakt Elektro Kft. ügyvezetője (Hirth Ferenc) és a Linde anyagmozgatási üzletágának vezetője (Pesthy Péter)

A magyar kormány egyébként már jó ideje foglalkozik a hidrogénalapú energetika ügyével, olyannyira, hogy május végén elfogadott egy Nemzeti Hidrogénstratégia nevű programot, amelyet az ITM készített. A dokumentum egyelőre nem elérhető nyilvánosan (létezéséről első körben a Facebookon értesülhettünk, Steiner Attila szakállamtitkár oldalán), de állítólag hamarosan megjelenik majd az anyag a hivatalos kormányzati hírportálon is. Ha felbukkan, feltétlenül megírjuk itt, a Rakétán is, hogy pontosan miként és milyen ütemezési terv szerint illesztené be a magyar kormányzat a hidrogént a hazai energetika és közlekedés rendszerébe!

További cikkek a témában a Rakétán:

A Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint a hidrogénautózás hülyeség Herbert Diess egy újságcikket ajánlva kijelentette a Twitteren: a hidrogénalapú autózás nem megoldás a klímaváltozásra, az akkumulátoros elektromos autó az igazi.

Ezer kilométert tett meg egy feltöltéssel a Toyota hidrogénautója A Mirait ráadásul ezután mindössze öt percbe telt újratankolni.

Hidrogénautózás: van ennek értelme? Még épp csak elkezdtük elfogadni az akkumulátoros elektromos autók létezését, de már ott tornyosul a következő reformhullám mögöttük: a hidrogén-alapú mobilitás.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
Az Astrolab, az Intuitive Machines és a Lunar Outpost kapta a lehetőséget arra, hogy új rovert fejlesszen a leendő holdi missziók számára.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.