Míg a nemzetközi és európai mobilpiac alakulásáról rendszeresen jelennek meg elemzések, arról már sokkal kevesebb megbízható információ áll rendelkezésre, hogyan alakulnak a hazai vásárlói szokások az okostelefonok tekintetében. Ahogy arról a Digitrendi.hu beszámolt, a Canalys piackutató most kiadta a hazai piacra vonatkozó harmadik negyedéves jelentését, amiben néhány egészen meglepő eredmény is szerepel.
Aki figyelemmel követi a mobilpiac történéseit, annak a sorrend önmagában nem lehet váratlan: az élen továbbra is a Samsung áll, megelőzve a Xiaomit és az Apple-t. Őket a BBK Electronics egyik zászlóshajója, a hazai piacra csak júniusban belépő Oppo követi, a negyedik helyen pedig a Nokia-telefonokat gyártó HMD Global áll.
Bár a Samsung Magyarországon továbbra is tekintélyes, 39%-os részesedéssel bír, ám az 50%-os visszaesésük a nemzetközi és az európai statisztikákhoz képest is brutálisan nagynak mondható. Bár a statisztikákból nem derül ki, hogy ennek mi lehet az oka, ám a Canalys nemrég kiadott, globális piacra vonatkozó elemzése alapján a háttérben elsősorban az állhat, hogy a Samsungnak nem sikerült teljesen megoldania az olcsóbb A-szériával kapcsolatos ellátási problémákat, feltehetőleg ez csapódott le ilyen erősen az árérzékenyebb magyar piacon. A Samsung részesedéscsökkenésének másik oka az lehet, hogy a gyártó idén augusztusban nem mutatott be új Note-szériát, a hajlítható kijelzős Z Fold 3 ára pedig még a tavalyi Note 20 Ultráénál is sokkal magasabb.
A Samsung gyengülésénél is meglepőbb, hogy a magyar piacon az Apple telefonjai iránti kereslet is erősen visszaesett a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. A gyártó tavaly kénytelen volt októberre halasztani az iPhone bemutatóját, idén viszont a szokásos időpontban, szeptember közepén elkezdődött az iPhone 13 előrendelése, ennek megfelelően pedig az Apple mind globálisan, mind Európában növelni tudta a részesedését a 2020-as Q3-as számokhoz képest. Magyarországon ugyanakkor 37 százalékkal esett vissza a részesedésük, így mindössze 17 százalékkal állnak a harmadik helyen.
A régóta a világ legnagyobb gyártójának számító Oppo ugyan hivatalosan csak júniusban érkezett meg Magyarországra, ez a rövid idő is elég volt nekik, hogy 3 százalékos részesedést szerezzenek a magyar piacon, míg a Nokia-telefonokat gyártó HDM Global nagyjából az eladott telefonok 2 százalékát szállította. Az HMD Global ötödik helye az egyetlen különbség az európai adatokhoz képest, ahol az ötödik helyen a Realme áll - az Oppóhoz hasonlóan szintén a BBK Electronicshoz tartozó gyártó szintén csak idén lépett be a magyar piacra, így számítani lehet rá, hogy a következő években tovább tudják majd növelni a részesedésüket.
A piacot érintő egyik legfontosabb változás, hogy idén már a hazai statisztikákból is hiányzik a Huawei neve, akik az amerikai kereskedelmi embargó miatt jelentősen kevesebb készüléket tudnak csak gyártani, a Google-szolgáltatások hiánya miatt pedig ezek a telefonok Európában egyébként is kevésbé népszerűek. Bár a hazai eladásaikról nincsenek naprakész információk, az biztos, hogy a Huawei Európában már mindössze csak 0,5 százalékos részesedéssel rendelkezik, és feltehetőleg itthon sem fogyott sokkal több Huawei-készülék.
A Canalys statisztikája egy meglehetősen furcsa trendre is rávilágít, mégpedig hogy a magyar piacon mindössze három gyártó adta el az összes okostelefon 81 százalékát. Összehasonlításképpen a globálisan is az első három helyen álló Samsung, Apple és Xiaomi világviszonylatban 68, míg Európában 76 százalékos részesedéssel rendelkezett az okostelefon-piacon a harmadik negyedévben.
(Borítókép: Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images)