Az Uber terve az önvezető autókkal kapcsolatban egy váratlan húzással kezdődött: a vállalat átcsábított magához 40 robotikával foglalkozó szakembert a Carnegie Mellon Egyetem National Robotics Engineering Center nevű részlegéről. Lényegében ezek a szakértők adták az alapját az Uber Advanced Technologies Group (ATG) részlegének, mely a szóban forgó technológia kidolgozásával foglalkozott. A mostanra 1200 főt foglalkoztató részleget az önvezető technológiát fejlesztő Aurora vásárolta meg. Az egyezség része, hogy az Uber 400 millió dollárt fektet be az Aurórába. Ez utóbbi cégnek az üzletet követően háromszorosára emelkedik az alkalmazottjainak a száma is. Ezzel együtt az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi helyet kap az Aurora vállalati tanácsában is. Az ATG egyébként idén január és szeptember között 303 millió dollár veszteséget termelt, és a részlegre az Uber összesen kicsit több mint egymilliárd dollárt költött összesen.
A 2017-ben alapított Aurora és az Uber részlege között már eddig is szoros volt a kapcsolat. Az Aurora technológiai főigazgatója például az ATG egy alapító tagja volt, és egyike volt azoknak a Carnegie Mellonon tanító professzoroknak, akiket az Uber magához csábított 2015-ben. De a vállalatban dolgoznak még a Waymo és a Tesla korábbi szakemberei is.
Az biztos, hogy az Uber önvezető fejlesztései nem zajlottak zökkenőmentesen. A Waymo például ipari kémkedés miatt perelte be a céget, melynek egy peren kívüli megállapodás lett a része, amelynek keretében az Uber megígérte, hogy nem hasznosítja a Waymo technológiáját. Később azonban az Uber önvezető technológiájának a feje, Anthony Levandowski ellen büntetőper is indult az előbbi üggyel összefüggésben, amelynek eredményeképp Levandowski épp 18 hónapos börtönbüntetését tölti. 2018-ban pedig egy teszt közben az Uber önvezető kocsija halálra gázolt egy járókelőt Arizonában. Hogy ez utóbbi esetben az Uber milyen mulásztásokat követett el, amely a tragédiát okozta, arról a lenti cikkünkben írtunk.
Az Aurora egyébként nem épít egy teljes önvezető autót, pusztán csak az önvezető technológiát fejleszti ki. A vállalat pedig már meg is állapodott néhány nagyobb autógyártóval a technológia áruba bocsájtásáról. Ilyen autógyártó-partner a Hyundai, az elektromos autókat gyártó Byton, valamint a Fiat Chrysler Automobile. A mostani üzlet után azonban a cég partnereinek listája akár a Toyotával is bővülhet, mivel a japán cég tavaly 500 millió dollárt fektetett be az Uber önvezető járműveket fejlesztő részlegébe.
Az Uber egyébként sorra adja el újabban a különböző részlegeit, nyáron például a Jump került a Lime-hoz, illetve részben eladták az áruszállításra specializálódott Uber Freightet is most ősszel. Legutóbb pedig tegnap jelentette be a vállalat, hogy eladta a légi taxi szolgáltatását, az Uber Elevate-et a kaliforniai Joby Aviationnak. A Joby már eddig is elektromos VTOL légi járműveket fejlesztett. Hogy pontosan mi az a VTOL, arról a lenti cikkünkben írtunk.
Az üzlet részeként a két vállalatnak lényegében összeolvadnak a légi- és földi szállítással kapcsolatos applikációnak az infrastrukturális hátterei, amint a Joby járműveinek használatát az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) engedélyezi. Ez utóbbi eljárás 2023-ra le is zárulhat. Túl sok részlet amúgy erről az üzletről nem ismert, de a Joby bejelentése szerint az Uber 75 millió dollárt tervez befektetni a vállalatukba. Az Uber januárban már befektetett 50 millió dollárt a Joby-ba.