Itt a vége: az Uber leáll az önvezető autók fejlesztésével

2020 / 12 / 09 / Felkai Ádám
Itt a vége: az Uber leáll az önvezető autók fejlesztésével
Eladják a fejlesztést végző részleget, és ugyanez a sors vár a légitaxival kapcsolatos fejlesztéseikre is.

Az Uber terve az önvezető autókkal kapcsolatban egy váratlan húzással kezdődött: a vállalat átcsábított magához 40 robotikával foglalkozó szakembert a Carnegie Mellon Egyetem National Robotics Engineering Center nevű részlegéről. Lényegében ezek a szakértők adták az alapját az Uber Advanced Technologies Group (ATG) részlegének, mely a szóban forgó technológia kidolgozásával foglalkozott. A mostanra 1200 főt foglalkoztató részleget az önvezető technológiát fejlesztő Aurora vásárolta meg. Az egyezség része, hogy az Uber 400 millió dollárt fektet be az Aurórába. Ez utóbbi cégnek az üzletet követően háromszorosára emelkedik az alkalmazottjainak a száma is. Ezzel együtt az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi helyet kap az Aurora vállalati tanácsában is. Az ATG egyébként idén január és szeptember között 303 millió dollár veszteséget termelt, és a részlegre az Uber összesen kicsit több mint egymilliárd dollárt költött összesen.

A 2017-ben alapított Aurora és az Uber részlege között már eddig is szoros volt a kapcsolat. Az Aurora technológiai főigazgatója például az ATG egy alapító tagja volt, és egyike volt azoknak a Carnegie Mellonon tanító professzoroknak, akiket az Uber magához csábított 2015-ben. De a vállalatban dolgoznak még a Waymo és a Tesla korábbi szakemberei is.

Az biztos, hogy az Uber önvezető fejlesztései nem zajlottak zökkenőmentesen. A Waymo például ipari kémkedés miatt perelte be a céget, melynek egy peren kívüli megállapodás lett a része, amelynek keretében az Uber megígérte, hogy nem hasznosítja a Waymo technológiáját. Később azonban az Uber önvezető technológiájának a feje, Anthony Levandowski ellen büntetőper is indult az előbbi üggyel összefüggésben, amelynek eredményeképp Levandowski épp 18 hónapos börtönbüntetését tölti. 2018-ban pedig egy teszt közben az Uber önvezető kocsija halálra gázolt egy járókelőt Arizonában. Hogy ez utóbbi esetben az Uber milyen mulásztásokat követett el, amely a tragédiát okozta, arról a lenti cikkünkben írtunk.

Kiderült: ezért gázolt az Uber robotautója Az Uber önvezető autója 2018 márciusában gázolta el a 49 éves Elaine Herzberget, aki a balesetben életét vesztette. A szövetségi nyomozók vizsgálata kiderítette, hogy mi volt az ok.

Az Aurora egyébként nem épít egy teljes önvezető autót, pusztán csak az önvezető technológiát fejleszti ki. A vállalat pedig már meg is állapodott néhány nagyobb autógyártóval a technológia áruba bocsájtásáról. Ilyen autógyártó-partner a Hyundai, az elektromos autókat gyártó Byton, valamint a Fiat Chrysler Automobile. A mostani üzlet után azonban a cég partnereinek listája akár a Toyotával is bővülhet, mivel a japán cég tavaly 500 millió dollárt fektetett be az Uber önvezető járműveket fejlesztő részlegébe.

Az Uber egyébként sorra adja el újabban a különböző részlegeit, nyáron például a Jump került a Lime-hoz, illetve részben eladták az áruszállításra specializálódott Uber Freightet is most ősszel. Legutóbb pedig tegnap jelentette be a vállalat, hogy eladta a légi taxi szolgáltatását, az Uber Elevate-et a kaliforniai Joby Aviationnak. A Joby már eddig is elektromos VTOL légi járműveket fejlesztett. Hogy pontosan mi az a VTOL, arról a lenti cikkünkben írtunk.

Hogy állunk a repülő autóval? Sajnos jó esély van rá, hogy a repülő autó intézménye sosem valósul meg. A legújabb fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az autós rész akár el is hagyható.

Az üzlet részeként a két vállalatnak lényegében összeolvadnak a légi- és földi szállítással kapcsolatos applikációnak az infrastrukturális hátterei, amint a Joby járműveinek használatát az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) engedélyezi. Ez utóbbi eljárás 2023-ra le is zárulhat. Túl sok részlet amúgy erről az üzletről nem ismert, de a Joby bejelentése szerint az Uber 75 millió dollárt tervez befektetni a vállalatukba. Az Uber januárban már befektetett 50 millió dollárt a Joby-ba.

További cikkek a Rakétán:

Az Uber már biztosan megnyerte ezt a választást Kaliforniában az elnökválasztással együtt szavaztak a Proposition 22-re, amelyet el is fogadtak. Ezzel lényegében az Uber és a hasonló cégek kihúzhatják magukat a jogszabály alól, amit direkt az ő regulázásukra hoztak meg.

Ez akár fájhat is az Ubernek: Kaliforniában megindult a „gig economy” felszámolása Csütörtökön döntött úgy az államban a fellebbviteli bíróság, hogy az Uber és a Lyft sofőrjei alkalmazottak, nem pedig független vállalkozók. Az érintett cégek olykor etikátlan eszközöket is bevetnek, hogy a helyzet változatlan maradhasson.

Kiderült, hogy ki a felelős, ha az önvezető autó halálra gázol valakit Az önvezető autók kapcsán régóta komoly viták tárgyát képezi, hogy ki lesz érte a felelős, ha a jármű elüt valakit. Az autó tulajdonosa? A gyártó? A mesterséges intelligencia programozásáért felelős szakember? Most - ha csak ideiglenesen is - választ kaptunk erre a kérdésre.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A META AI-ja azt állítja, gyereke lett
A META AI-ja azt állítja, gyereke lett
Aki ráadásul egyszerre nagyon tehetséges és fogyatékkal élő is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.