A James Bond filmek mindig is a high-life életérzés megtestesülésének non plus ultrái voltak, melyben a 007-es által használt kocsik, gyilkos fegyverek, jet-packek vagy legújabban az okostelefonok a lehető legkorszerűbb technológiát képviselték.
Miután Ian Fleming regényeiben Aston Martinba ültette Bondot, majd az 1964-es Goldfinger filmben feltűnt a márka DB5-ös verziója, az autót úgy hirdették a film premierjének idején tartott New York Világvásáron, mint a "világ leghíresebb autóját".
Az Aston Martinnak bejött a marketingstratégia, az addig sem rossz eladási mutatóik az egekbe szöktek és kocsijaikat azóta is a legexkluzívabbak között tartják számon.
A James Bond mozik termékelhelyezési (product placement) jogaiért azóta is versenyeznek a legnagyobb márkák, még az sem mindegy, hogy milyen cég ceruzája található a főhős vagy ellenlábasa asztalán, az utóbbi időkben pedig már nem csak a gyors kocsik és robbanó tollak kerülnek előtérbe, hanem a különféle okostelefonok is. Bár a szűkszavú ügynököt nem nagyon lehet vádolni azzal, hogy órákig tartó fecsegéssel merítené le az aksit, de a mobilok mégis elengedhetetlen kellékei egy 21. századi kém életének, néha pedig nagyobb szerepet is játszhatnak a történetben, mint például Vesper Sony Ericsson M600i-je a Casino Royal befejezése során. Arról nem is beszélve, hogy termékelhelyezés szempontjából is különösen előnyös eszközök lehetnek, hiszen egy asztalon heverő tollal ellentétben a főszereplők kezében vagy beszéd közben a fülüköz tartva közelről is jól láthatóvá válik a készülék.
A gyártók ki is használják a lehetőségeiket, a legutóbbi filmekben rendszeresen a Sony termékei bukkantak fel Bond kezében, a Skyfallban a Sony Xperia T, a Spectre-ben a Sony Xperia Z5, a cég pedig a film bemutatóival nagyjából egyidőben vagy csak minimális eltéréssel dobta piacra a telefonokat. A 2019-ben forgatott legújabb mozi, a Nincs idő meghalni (No Time to Die) már egy újabb márkát, a Nokiát és annak 8.3-as mobilját fogja szerepeltetni.
A finn cégnek ez az első 5G-s készüléke, így különösen jól vette volna ki magát számukra, ha egy igaz blockbusterben debütált volna az új telefon, de közbejött 2020.
Ugyan az elmúlt évben az lehetett a legkisebb bajunk, hogy a James Bond film premierje csúszott egy kicsit, de aztán a kis csúszásból hatalmas késés kerekedett, a bemutató időpontja tavaly áprilisról végül idén októberre került át, a legutóbbi hírek szerint, reménykedve abban, hogy az oltásoknak meglesz a hatása és őszre valamelyest javul a járványhelyzet és többen mennek moziba, az MGM október 8-ára tervezte be a premiert. A HMD Global Oy, a Nokia márkát birtokló mobilgyártó vállalat időközben a 8.3 egész reklámhadjáratát a Bond film köré építette, márciusban megjelent a Nomit játszó Lashana Lynch szereplésével az első reklámfilm teasere, majd szeptemberben a teljes reklám is a "The only gadget you will ever need" vagyis az "egyetlen készülék, amire valaha szükséged lesz" promóval.
Bondnak viszont lehet, hogy már nem lesz rá szüksége. A vállalat ugyanis időközben elunta a várakozást és szeptembertől előrendelhetővé tette az Egyesült Államokban a 8.3-at, valamint idén lehetséges, hogy megjelenteti a 8.4-es verziót is, így a magányos ügynök már egy idejétmúlt készülékkel fogja menteni a világot. Bár normális esetben nem lehetne avíttnak nevezni egy éppen, hogy csak egy éve piacra dobott terméket, de egyrészt az okostelefonok tekintetében, a különféle márkák szoros versenyében egy év is sokat számíthat az újítások terén, másrészt ezzel a csúszással ugrott a remek termékelhelyezési lehetőség.
Egy, a Sunnak nyilatkozó anonim bennfentes szerint, mivel a márkáknak igenis fontos, hogy a lehető legújabb termékeik szerepeljenek a filmekben, elvégre ezért vállalják a szponzorálást, így lehetséges, hogy a Nokiát szerepeltető jeleneteket át kell egy kicsit dizájnolni, vagy esetleg teljesen újraforgatni. Bár az utóbbi esetben sem lehetnek teljesen biztosak afelől, hogy valóban a legutóbbi telefonjuk lesz a kém kezében, mivel a premier dátuma még mindig változhat.
És hogy miért nem jelent már még régen valamelyik streamszolgáltatón a Nincs idő meghalni?
Ahogy azt a CinemaBlend is írja, az MGM hajlandó lett volna változtatni szokásain a különös évre való tekintettel, vagyis mozi helyett streamen megjelentetni a filmet és tárgyalásokba is bocsátkozott az Apple Tv+-szal, ők pedig felajánlottak egy 350-400 millió dollár körüli összeget, de ez nem bizonyult visszautasíthatatlan ajánlatnak. A Nincs idő meghalni ugyanis a Bond filmek közül eddig a legdrágább, míg a Casino Royal 150 millió dollárba került, A Quantum Csendje és a Skyfall 200 millióba, a Spectre pedig 245 millióba (72 milliárd forint), addig a Nincs idő meghalni 250 milliót kóstált. 2019-ben. Azóta a polcon hever, ez pedig további pénzbe kerül a filmgyártónak, havi egymillió dollárba. Ez azt jelenti, hogy ennyivel többet is kell produkálnia a bemutató után befolyó bevételekből, és, mivel a legutóbbi Bond mozik mindegyike kasszasiker lett, így az MGM a mostani esetben is erre számít és emiatt ragaszkodna a legalább 600 millió körüli árhoz az eladás során.
A Nincs idő meghalni így nagy valószínűséggel a valódi mozikban valódi közönség előtt fog napvilágot látni, a közönség soraiban pedig lehet, hogy kivételesen lesznek olyanok, akiknek már ugyanolyan, ha nem jobb mobil lapul majd a zsebében, mint amilyen Bondnak a filmvásznon.
(Fotó: GettyImages, Pixabay, Flickr/gerardstolk)
Hogyan mozizzunk COVID idején? Az Amazon kitalálta
Akkor sem kapunk el semmit, ha több mint ötszázan nézzük a filmet.
Már úton az első vertikális vászonra álmodott blockbuster, de biztosan ez kell a népnek?
Az egy dolog, hogy a telefont többnyire függőlegesen használjuk, de visszaadhatja a mostani élményt egy vertikális mozivásznon?
4G-t visz a Nokia a Holdra
A NASA-nak esett a választása a telekommunikációs vállalatra, hogy a Holdra is elvigye a 4G-t.