Kidolgoztak egy karbonkibocsátást csökkentő acélgyártó technológiát
2021 / 07 / 05 / Perei Dóra
Kidolgoztak egy karbonkibocsátást csökkentő acélgyártó technológiát
A Sheffield Egyetem mérnökei újragondolták az autógyártáshoz használt acél felhasználását, és létrehoztak egy megoldást, amivel csökkenthető a járművek karbonkibocsátása.

A Mark Rainforth és doktor Junheng Gao professzorok vezette csoport az Anyagtudományi és Műszaki Tanszéken hozott létre egy - a The Engineer cikke szerint - minden eddiginél könnyebb, mégis szinte sziklaszilárd acélfajtát, amely felhasználható lehetne az autógyártás során jelentősen alacsonyabb tömegű, ellenben fenntarthatóbb járművek készítésére.

Az új módszerrel elviekben olyan masszív acél alkotható, hogy a belőle készült egy centiméter vastagságú huzal képes elbírni akár tizenöt tonnát is. Rainforth szerint, ha negyvenöt százalékban megnyújtják az anyagot, akkor elég képlékeny lesz ahhoz, hogy akár bonyolult formákat is kihozhatnak belőle. A technológiához továbbá rezet is fel kell használniuk, ami tovább növeli a fenntarthatóságot, hiszen rengeteg újrahasznosítható eszközben, például elektromos vezetékekben megtalálható. Hozzátette: a réz nem éppen az acélgyártók kedvelt anyaga, mivel negatív hatása lehet a hagyományos ötvözetekre. Újításuk ugyanakkor

teljesen egyedinek számít a piacon, amellyel a világon a legjobb minőségű acélt készíthető el, méghozzá réz felhasználásával.

A szakemberek mindemellett rájöttek, hogy az acél hőkezelése során jelenlévő réz gyorsabb kicsapódást eredményez, ezzel mintegy megakadályozza az anyag mikrostruktúrájában lévő szemcsék tágulását. A végeredmény egy ultrafinom felépítésű, azaz jól megmunkálható, mégis rendkívül szilárd matéria lett. A fejlesztést taglaló tanulmány szerint egy átlagos autó nagyjából kilencszáz kilogramm acélt tartalmaz. Ha ennek tömege bármilyen módon csökkenthető, az javítja a jármű teljesítményét, egyúttal viszont csökkenti annak ökológiai lábnyomát. Az új módszerrel a gyártás kevésbé nyersanyag-igényes, míg az alkatrészek össztömege a teljesítményszint megtartása mellett is számottevően mérsékelhető.

(Fotó: Getty Images Hungary)

További cikkek a témában:

A Volvo olyan svéd acélból akar autókat gyártani, melynek előállítása nem jár CO2-kibocsátással A Volvónak nem elég, hogy 2030 után autói már nem bocsátanak ki szén-dioxidot: 2040-ig azt is el akarják érni, hogy a gyártás - ideértve az acélgyártást is - szintén karbonsemleges legyen.

Ez a villanyautó-akkucsere koncepció annyira átfogó és logikus, hogy biztosan nem fog elterjedni Az Ample nemcsak akkucsere-állomásokban gondolkodik, hanem moduláris, folyamatosan fejlesztett saját akkumulátorcsaládot is készítene a villanyautókhoz.

A Volkswagen 2033-35-ig árul belsőégésű motoros autót Európában Az USA-ban és Kínában talán még további egy-két évig árulnak benzines vagy dízel autókat, de utána ott is lezárják az autóiparnak ezt a fejezetét.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.