A Mark Rainforth és doktor Junheng Gao professzorok vezette csoport az Anyagtudományi és Műszaki Tanszéken hozott létre egy - a The Engineer cikke szerint - minden eddiginél könnyebb, mégis szinte sziklaszilárd acélfajtát, amely felhasználható lehetne az autógyártás során jelentősen alacsonyabb tömegű, ellenben fenntarthatóbb járművek készítésére.
Az új módszerrel elviekben olyan masszív acél alkotható, hogy a belőle készült egy centiméter vastagságú huzal képes elbírni akár tizenöt tonnát is. Rainforth szerint, ha negyvenöt százalékban megnyújtják az anyagot, akkor elég képlékeny lesz ahhoz, hogy akár bonyolult formákat is kihozhatnak belőle. A technológiához továbbá rezet is fel kell használniuk, ami tovább növeli a fenntarthatóságot, hiszen rengeteg újrahasznosítható eszközben, például elektromos vezetékekben megtalálható. Hozzátette: a réz nem éppen az acélgyártók kedvelt anyaga, mivel negatív hatása lehet a hagyományos ötvözetekre. Újításuk ugyanakkor
teljesen egyedinek számít a piacon, amellyel a világon a legjobb minőségű acélt készíthető el, méghozzá réz felhasználásával.
A szakemberek mindemellett rájöttek, hogy az acél hőkezelése során jelenlévő réz gyorsabb kicsapódást eredményez, ezzel mintegy megakadályozza az anyag mikrostruktúrájában lévő szemcsék tágulását. A végeredmény egy ultrafinom felépítésű, azaz jól megmunkálható, mégis rendkívül szilárd matéria lett. A fejlesztést taglaló tanulmány szerint egy átlagos autó nagyjából kilencszáz kilogramm acélt tartalmaz. Ha ennek tömege bármilyen módon csökkenthető, az javítja a jármű teljesítményét, egyúttal viszont csökkenti annak ökológiai lábnyomát. Az új módszerrel a gyártás kevésbé nyersanyag-igényes, míg az alkatrészek össztömege a teljesítményszint megtartása mellett is számottevően mérsékelhető.
(Fotó: Getty Images Hungary)