2016-ban Musk azt nyilatkozta, hogy az autóikban minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy ötös szintű, vagyis teljesen autonóm módon működjenek. A projekten dolgozók egy része ezen meglepődött. Amikor a cég nevet keresett a "továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszerének", a mérnökök közül többen tiltakoztak az "Autopilot" név ellen, mert szerintük félrevezető, és helyette a "Copilotot", vagyis a vezetőtársat javasolták.
Musk nem hallgatott rájuk.
A Teslákban évekig segítette radar is a kamerarendszert abban, hogy felmérje az autó fizikai környezetét. De a vezérigazgató azt mondta, hogy ha egy embernek elég két szem a vezetéshez, akkor az autóiknak is elég kell, hogy legyen néhány kamera. Ettől függetlenül a Teslákban végül helyet kapott a radar, de Muskot zavarta a lyuk az autó elején, így úgy döntött, hogy azt el kell fedni egy műanyaggal. Hiába figyelmeztették, hogy víz és jég gyűlhet föl mögötte, mégis bekerült a műanyag, ahogyan mögé a csapadék is. Télen a vásárlók arra panaszkodtak, hogy nem működik a radar. Idén végül aztán megszületett a döntés, hogy csak kamerákra fognak hagyatkozni, az új modelleken nem lesznek radar érzékelők.
Ilyen történetekkel van tele a The New York Times riportja, amelyhez közel húsz jelenlegi és volt kollegával beszélt a két újságíró, Cade Metz és Neal E. Boudette. Az elmúlt időszakban ugyanis egyre inkább úgy tűnik, hogy hiába ígérte Elon Musk, hogy az önvezető autók szinte már a spájzban, illetve a parkolóházakban vannak, valahogy mégis egyre távolabbinak tűnnek.
Évekre lehetünk még attól, hogy tényleg elengedhetjük a kormánykereket, az ütközésektől vagy a bírságtól való félelem nélkül.
Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálódik a bekapcsolt Autopilot mellett történt balesetek miatt, rendőrök pedig ugyanezért beperelték a céget. Hiába figyelmeztetett Musk, hogy mindenki legyen óvatos az új önvezető szoftverrel, hiába kell a Tesla tulajdonosoknak bizonyítaniuk, hogy jó sofőrök, mielőtt részt vehetnének a "teljes önvezetés" nyilvános béta tesztjében, mégis vissza kellett, hogy hívjanak tizenkétezer kocsit, mert ok nélkül satufékezhetnek. És ha mindez nem lenne elég, konkurensük, a Google-féle Waymo korábbi vezérigazgatója azt mondta, hogy az egész megközelítésük rossz, és sosem jutnak el a teljes önvezetésig. Évekbe telhet, mire kiderül, hogy Musknak igaza volt-e azzal, hogy határozott véleményt képviselt technológiai kérdésekben, vagy, hogy kivételesen másokra kellett volna hallgatnia, nem önmagára.
(Fotó: Getty Images/picture_alliance)