Majomkenyérfákra hasonlítanak a jövő légitaxi leszállóhelyei
2021 / 03 / 22 / Bobák Zsófia
Majomkenyérfákra hasonlítanak a jövő légitaxi leszállóhelyei
A drónok számára készülő állomások egészen különleges formákat is felvehetnek, az olasz építészek például valódi fákhoz hasonló vertiportokat vizionizálnak, melyek beleolvadnak a természetbe.

A drónokkal való közlekedés megreformálhatja az elkövetkező évtizedek személyszállítási piacát, segítségükkel a városokban a dugók megkerülésével sokkal gyorsabban lehet majd elérni a céljukat az utazóknak. Bár a jövőben játszódó sci-fik szerves részei a cyberpunk városok felhőkarcolói között manőverező repülő autók, de a valóságban még csak most kezd beindulni a városokban is használható repülő személyszállító eszközök gyártása, attól még távol állunk, hogy megszokott látvány legyen a légi közlekedés az utcák felett.

A repülő autók helyett pedig a drónok fogják uralni ezt a területet, vagyis automata, elektromos járművek szállítanak majd minket, ahelyett, hogy saját autókkal járhatnánk a légtérben.

Első körben a légitaxi intézménye fogja megalapozni a drónos közlekedést a városokban és városok között, és sok cég már egészen közeli időpontra teszi ennek kezdetét: az Uber 2023-ra becsüli a légitaxi szolgáltatás indulását, a Hyundai is megkezdte a drónok gyártását és az EHang is kiszállította negyven modelljét tesztelésre a leendő vásárlók számára. A drónoknak azonban, bármilyen kis helyen is képesek landolni, szükségük lesz elkülönített leszállóhelyekre. Amíg nem épül ki az erre megfelelő infrastruktúra, addig a hatékony légiközlekedés sem indulhat el.

"Nem tudsz leszállni és felszállni egy vonatra, hacsak el nem jutsz egy állomásra, ezért a földi infrastruktúra kiépítése abszolúte kulcsfontosságú."

- mondta Ricky Sandhu, az Urban Air-Port alapítója a Reutersnek januárban. Az Urban Air-Port lesz a Hyundai első demonstrációs VTOL repülőtere, ahonnan a drónok indulhatnak majd útjukra és érkezhetnek vissza. A vertiport, amelyről mi is beszámoltunk, Angliában épül meg, a tervek szerint novemberben nyitja meg kapuit.

A legideálisabb leszállópálya a drónok számára azonban a magasban kialakított vertiport, mivel ezeken a tornyokon landolva nem zavarják a földi forgalmat és így sokkal kényelmesebben lehet az utasok be-, és kiszállását intézni. Valamikor a távoli jövőben akár a lakóházak erkélyén is ki lehet majd alakítani mini-állomásokat, de egyelőre a tervek még inkább a csomópontok kialakítására fókuszálnak, amelyek akár több funkciónak is megfelelhetnek egyszerre, a taxik befogadása mellett.

Az olasz építésziroda, a Giancarlo Zema Design Group elképzelése is a multifunkcionális reptér ötletén alapul: a harminc méter magas tornyok tetején több leszállóhely is helyet kap, alatta pedig éttermet alakítanak ki, amely 360 fokos panorámakilátást nyújt a környező tájra. Az utasokat a közepén elhelyezkedő lift fogja szállítani a földszintre, az építmény pedig teljes egészében a fenntartható építészet elvei alapján valósul meg, vagyis a torony anyaga részben fából lesz, napelemek termelik az energiát és növényzetet is telepítenek a tetőre. A VTOL járműveket így tiszta energiával lehet majd tölteni, a napelemek nagyjából napi 300 kW energiát tudnak majd előállítani.

A tornyok speciális alakja az afrikai majomkenyérfákra hasonlít, ezek azok a speciális külsejű, ikonikus, belül üreges fák, melyeket, a legendák szerint, régen időnként akár börtönnek is használtak. A vertiportok, melyek a majomkenyérfa után a Baobab nevet kapták, az EHang számára készülnek majd, de az építésziroda még csak a látványterveket vázolta, egyelőre nem lehet tudni, mikorra és pontosan hol épülnek meg a leszállóhelyek.

(Fotó: EHang)

További cikkek a témában:

Ilyen lesz a taxidroszt, amit légitaxiknak építenek Egy brit startup a Hyundai és a brit kormány támogatásával tervezi a jövő nagyvárosi légitaxi-kikötőjét.
Los Angeles városi légimobilitási programot indít, jön a légi tömegközlekedés A nagyvárosi légi közlekedés új formái, főképp emberek szállítására alkalmas önvezető drónokkal már sok helyütt tesztüzemben, vagy bevezetés előtt állnak. A légitaxik a tömegközlekedés új formái is lehetnek. Los Angeles is ezek közé a városok közé tartozik.
Végre egy kézzelfogható terv arra, hogyan fog működni a városon belüli légi közlekedés Eddig nem sok kézzelfogható infót hallhattunk arról, hogyan nézhetne ki a légitaxik szabályozása, ám az elmúlt hetekben Dél-Korea bemutatta a saját hosszútávú terveit arra, hogyan tervezi üzleti alapokra helyezni a városi légi közlekedést.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.