A feltörekvő holland autógyártó vállalat, a Lightyear keménymagját az Eindhoveni Műszaki Egyetem tanulóiból összeállt csapat, a Solar Team Eindhoven adta, mely először a World Solar Challenge versenyre épített autójával hívta fel magára a figyelmet. A jármű az aerodinamikus kialakításának és a rajta elhelyezett napelemeknek köszönhetően több energiát tudott termelni, mint amennyit vezetés közben fogyasztott. A sikeres versenyt követően a Stella névre hallgató prototípus köré egy egész autócsaládot terveztek, majd 2017-ben megalapították a Lightyear autógyártó vállalatot.
A Lightyear startupként indult és kezdett el támogatást gyűjteni, hogy megépíthesse az első saját, valóban kereskedelmi forgalomba szánt elektromos autóját. 2019-ben sikeresen bemutatták az összesen öt négyzetméternyi napelemmel felszerelt Lightyear One-t, mely ugyan nem olcsó, azonban nemrég bizonyította, hogy a tervezői kihozták belőle a maximumot: az elektromos autó idén nyáron egy feltöltéssel 710 km-t tett meg, ami a kategóriájában rekordnak számít. A jármű teljesítménye a befektetőket is meggyőzte, ugyanis a Lightyear idén szeptemberre összesen már 110 millió dollárt kapott különböző befektetőktől.
Ugyan Lightyear One-ból csak 2022 elején kerülnek majd forgalomba az első darabok, a vállalat most bejelentette a következő modelljét, a Lightyear Two-t. Erről az autóról egyelőre nem sok információ látott napvilágot azon kívül, hogy először Európában és Észak-Amerikában fogják forgalmazni, az ára viszont már biztos, hogy nagyságrendekkel alacsonyabb lesz, mint az előző szériának: az első Lightyear-modell borsos, 177 ezer dolláros – több mint 57 millió forintos – árához képest a Lightyear Two 34 ezer dollárba, azaz alig több mint 11 millió forintba fog kerülni.
Az autólízingeléssel és flottakezeléssel foglalkozó multinacionális vállalat, a LeasePlan már előre megrendelt ötezer darabot a holland cég következő autójából, bár a gyártás a tervek szerint csak 2024-25 környékén indul.
Az elmúlt időszakban a Lightyear modelljein kívül is egyre több olyan elektromos autó bukkan fel, amelybe napelemes rendszert is integráltak: a teljesen napelemekkel hajtott Aptera és Squad mellett a nagy gyártók is elkezdték kiaknázni a lehetőséget, többek között a Toyota, a Hyundai és a Lucid Motors is mutatott már be olyan autót, amelynek hatótávját jelentősen meg lehet hosszabbítani a tetőre szerelt napelemekkel.
(Fotó: Lightyear)