Soha többé nem kell üzemanyagra költeni, jön a napelemekkel felszerelt városi kisautó

2021 / 08 / 22 / Bobák Áron
Soha többé nem kell üzemanyagra költeni, jön a napelemekkel felszerelt városi kisautó
A Squad mindössze kétmillió forintba kerül, és a tetején elhelyezett napelemeknek köszönhetően napi húsz kilométert is meg tud tenni anélkül, hogy valaha tölteni kéne.

A Lightyear One és az Aptera képében hamarosan várhatóan két olyan autó is lesz a piacon, amiket a karosszérián elhelyezett napelemekkel is tölthetünk, az amszterdami Squad Mobility viszont egészen más utat választott, amikor hozzáláttak a saját napelemes autójuk tervezésének. A Lightyearből kivált tervezők azt tűzték ki maguk elé célként, hogy egy olyan autót alkossanak meg, ami mindenki számára elérhető, és ez a hírek szerint sikerült is nekik: amíg az Aptera tízmillió forint körül kerül majd boltokba, a Lightyear One ára pedig alulról súrolja az ötvenmilliót, addig a Squad alapváltozata adók nélkül mindössze 5750 euróba, vagyis kereken kétmillió forintba fog kerülni.

A golfkocsira emlékeztető, kétüléses városi kisautó természetesen nem játszik egy ligában a fentebb említett járművekkel, de sok szempontból még praktikusabb is azoknál. A Squad Mobility kifejezetten városi közlekedésre tervezte a járművet, aminek végsebessége mindössze 45 km/h, és egy napi töltéssel nagyjából 20 kilométert tud megtenni. Ez éppen elegendő is, hiszen ahogy a Squad honlapján írják, a mikroautókkal a tulajdonosaik átlagosan 12 kilométert tesznek meg naponta, ezt a számot pedig a hivatalos statisztikák is alátámasztják: a Központi Statisztikai Hivatal 2012-es jelentése szerint Magyarországon a személygépkocsival megtett átlagos távolság 16 kilométer volt, egy másik felmérés szerint pedig a gépkocsival közlekedők fele tíz kilométernél kevesebbet vezet naponta.

A Squad tehát elsősorban munkahelyre való ingázáshoz, esetleg bevásárláshoz, hétvégi kiruccanásokhoz lehet ideális, az ehhez szükséges energiát pedig pusztán a napelemekkel is fedezni tudja. Ha havi bontásban nézzük, ezzel egészen sok pénzt spórolhat meg a tulajdonosának, hiszen egy hasonló méretű benzines városi kisautó, mint például a Smart ForTwo akár 7-8 litert is fogyaszt száz kilométerenként városi használatban, vagyis a napelemes ingyen töltéssel akár havi 17-20 ezer forintot is megtakaríthatunk. A Squad szerint a napelemeknek nincs szükségük közvetlen fényre, akár árnyékban is tudják tölteni az autó akkumulátorait, amelyek egyébként könnyen kiszedhetőek, így akár otthon is tudjuk őket tölteni egy hagyományos konnektorról. Az opcionálisan rendelhető extra akkumulátorcsomaggal a gyártó szerint a Squad akár száz kilométert is meg tud tenni, vagyis ha nem akarunk csak a napelemekre hagyatkozni, akkor hosszabb utakra is használhatjuk az autót.

A két darab 2 kilowattos elektromos motorral hajtott autó természetesen rendelkezik az elektromos autók minden előnyével, vagyis halk, könnyen kezelhető és a környezetet sem szennyezi, hiszen sem szén-dioxidot nem bocsát ki, sem a szmogképződésben fontos szerepet játszó nitrogén- és kénszármazékok valamint a szálló por kibocsátásához nem járul hozzá. A két méter hosszú és mindössze 1,2 méter széles autóból egy hagyományos parkolóhelyen akár négy is elfér egymás mellett, várostól függően pedig a tulajdonosok a dugódíjat, az útdíjat vagy akár a parkolás díját is megspórolhatják. A Squad Mobility a honlapján azt írja, hogy az autó vezetéséhez gépjárművezetői jogosítvány sem szükséges, de ez minden bizonnyal függ az adott ország szabályaitól is.

A Squad megszületését a napelemek árának drasztikus csökkenése tette lehetővé, hiszen a technológia az elmúlt tíz évben mintegy 89%-kal vált olcsóbbá. Robert Hoevers, a cég vezérigazgatója szerint az autókban a szabványoshoz hasonló méretű napelemeket használnak, amelyeket így könnyű legyártani, ez garantálja, hogy az autó árát alacsonyan tudják tartani. A rendkívül alacsony ár másik záloga, hogy a Squad a Tesla nyomdokain haladva az autókat a kereskedők kihagyásával, közvetlenül a vásárlóknak tervezik értékesíteni. A gyártó erősen bízik a különböző autómegosztó szolgáltatásokat üzemeltető cégek érdeklődésében is, ennek érdekében a kocsit számos olyan megoldással is felszerelték, ami elősegíti az ilyen célú használatát: a járműben elhelyezett szenzorok segítségével valós időben nyomon követhető az autó töltöttsége, a guminyomás és a kocsi pillanatnyi helyzete is, a kamerák segítségével pedig az operátorok a távolból is ellenőrizhetik az autókat, amiket távirányítással akár arrébb is parkolhatnak, ha a sofőr rosszul állt meg. A Squad a későbbiekben egy teljesen önvezető modell bemutatását is tervezi, de hogy ez mikorra készülhet el, arról egyelőre nincs hír.

A Squad Mobility 2022 végén tervezi a gyártás beindítását, de az autó Európában már most is előrendelhető mindössze 50 eurós letétért cserébe. Ha valaki az elsők között szeretne hozzájutni a kisautóhoz, az 500 euróért cserébe jelentkezhet be a Pioneer Editionre vagy 5000 euróért akár a Signature Editiont is foglalózhatja, így garantáltan az első száz vásárló között fogja megkapni a kocsiját. Utóbbi változatban már az ajtók, a légkondi és nagyobb hatótávolságú akkumulátorcsomag is alapfelszereltségnek számít, amelyek az alapváltozatban extraként lesznek elérhetőek.

(Fast Company, Fotó: Squad Mobility)

További cikkek a témában:

Egy kis kínai villanyautó beelőzte a Tesla Model 3-at eladásokban A Hong Guang Mini EV sikerében nagy szerepet játszott, hogy mindössze 1,3 millió forintba kerül.

Napelemes tetőt kapott a Hyundai új elektromos autója A Hyundai kedden mutatta be az új elektromos crossoverét, az Ioniq 5-öt, ami nemcsak szupergyorsan tölthető, de akár más elektromos autókat is feltölthetünk vele.

A Renault bemutatta az egyik legolcsóbb, Magyarországon is kapható elektromos autót A Dacia Spring csak jövőre érkezik meg Magyarországra, de az előrendelés már megkezdődött.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.