A prototípust a dán Paboco vállalat készíti, és egyelőre nem teljesen papírból készült. Az extrán terhelhető papírburkot belülről vékony műanyagréteg fedi. Emellett egyelőre a kupakot is műanyagból öntik. A hosszútávú cél azonban, hogy a teljes csomagolás papírból készüljön. Hazánkban különösen érdekes a kezdeményezés, mivel a palackokat egyedül a mi országunkban próbálják majd ki először – írja a BBC. A Coca-Colát tavaly a világ első műanyagszennyezőjének választotta a Break Free From Plastic nevű szervezet, mint arról a lentebbi cikkünkben mi is írtunk. A vállalat azonban elkötelezett amellett, hogy 2030-ra elérje a teljes hulladékmentességet. A papírpalack ennek a folyamatnak a része.
A papírpalack azonban számos műszaki kihívással jár: egyrészt a palacknak jól kell bírnia a terhelést, mivel a szénsavas italokat nyomás alatt csomagolják. Ráadásul a papírnak formálhatónak is kell lennie, hogy különböző méretű és alakú palackok készülhessenek belőle. Egyébként nem csak a Coca-Cola mozdult el a papírpalackok irányába, de számos más cég is, például a söreiről ismert Carlsberg. Michael Michelsen, a Paboco kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a dolog nyitja, hogy a palackokat egyetlen, papír és rost alapú lapból formálják. Így ugyanazt az egy lapot kell formába önteni, és nem kell illesztékekkel bibelődni. Ezáltal csak azt kell biztosítani, hogy a rostok elég erősen kötődjenek egymáshoz. A dizájn és a rostok erős keverékének kombinálásával elérhető, hogy a palack ellenálljon a megnövekedett nyomásnak is. Ám mivel a papír nem kerülhet kapcsolatba a folyadékkal, a kettő közt jelenleg egy vékony műanyaréteg jelenti a határt. Stijn Franssen, a Coca Cola EMEA Kutatás-Fejlesztés csomagolási innovációs menedzsere szerint ugyanakkor ez csak a mostani, első generációs prototípusra lesz igaz a tervek szerint:
„Ez az első generációs papírpalack prototípus papírvázból áll, de még műanyag a bélése és kupakja, ami ugyanakkor 100%-ban újrahasznosított műanyagból készül, és felhasználás után ismét újrahasznosítható. De olyan papírpalackot szeretnénk megalkotni, amely papírként hasznosítható újra. A következő lépésben arra keressük a megoldást, hogy műanyagbélés nélküli palackot hozzunk létre.”
Michelsen elmondta azt is, hogy a tervek szerint a jövőben a műanyagot valami biológiai alapuló anyagra cserélnék le. Ezzel kapcsolatban már ki is választották a technológiai útvonalat, de még annak kapcsán is tesztekre van szükség. A műanyagkupak pedig azért maradt meg, mert így a prototípus használható a jelenlegi gyártósorokon is. Idővel azonban ez is papírkupakra lesz cserélve.
Ugyanakkor a további tervekhez már ki kell próbálni a jelenlegi prototípust a valóságban is, a magyarországi tesztelés pedig épp ezt a célt teljesíti majd.
Több mint hét évnyi kutatás-fejlesztés eredményét foghatja tehát a kezébe az, aki idén nyáron hazánkban ilyen palackot vásárol. A palackba egyébként a Coca-Cola Adez nevű gyümölcsitalát töltik, és a 2000 papírpalackot a kifli.hu fogja forgalmazni. Fin Slater, a Packaging Europe című lap szerkesztője szerint viszont a papírpalack kezdetben valószínűleg vékonyabb vásárlói rétegnek fog szólni. Elmondása szerint ugyanis hasonló projektek évek óta zajlottak, de úgy igazán egyik sem nőtte ki magát. A műanyagpalackok túlságosan bele vannak ágyazva az iparba, ráadásul sok országban a vásárlók maguk újrahasznosítják ezeket. A műanyag-palackozásra ráállt infrastruktúra lecserélése is óriási kihívás lenne. Arról nem is szólva, ami ezen palackok sikerének kulcsa: az olcsóság és a hatékonyság együttese – emiatt szintén nem biztos a papírpalackok széles elterjedése kezdetben. Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a Tetra Pak épp egy ilyen húzást, a papírcsomagolást tette széles körben elfogadottá a 20. század közepén. Azt egyébként Stijn Franssen sem titkolja, hogy a vásárlói fogadtatás is olyan fontos, mint a csomagolásnak a műszaki értelemben vett sikeressége:
„Azt is átgondoljuk, hogyan reagálnak majd fogyasztóink erre a papírpalackra. Fontos szempont például az is, mikor és hol lehet majd értékesíteni, és hogyan lehet újrahasznosítani a palackokat. Minden oldalról meg kell vizsgálni ezt a fejlesztést, hogy biztosíthassuk, a lehető legjobb csomagolást alkotjuk majd meg”.
A papírpalack kapcsán tehát idén nyáron rajtunk lesz a világ szeme.
(Kép: Coca-Cola)