Egyre több techcég mutatja be a saját virtuális világát, azaz divatosabb nevén metaverzumát. Ezekhez a virtuális világokhoz pedig egyre több virtuális szolgáltatás is kapcsolódik, többek között a felhasználók avatárjaira való digitális ruháknak is külön piaca kezd kialakulni. Úgy tűnik, hogy a kialakuló „metadivatiparból” a nagy cégek sem szeretnének kimaradni: mostanra az Adidas után már a Nike is elkészült az első digitális ruhadarabjával, a Dunk Genesis Cryptokick névre keresztelt NFT-cipővel – olvasható a Cnet oldalán. A virtuális cipő létrehozására mostanra csaknem tízmillió dollárt költött a Nike.
A Nike decemberben vette meg a virtuális lábbeliket tervező RTFKT Studios céget, mely tavaly februárban valódi és NFT-cipőket adott el párban, összesen hatszázat, mindössze hat perc alatt. A kollekcióval a cég összesen mintegy hárommillió dollár haszonra tett szert. Ezen felül az RTKFT egy japán művésszel közösen is adott ki avatárokat, melyeknek szintén nagy sikere volt.
Hétvégén a Nike és az RTFKT közösen bemutatta a Nike Dunk Genesis Cryptokicks névre hallgató virtuális surranóját, mely a jellege folytán valószínűleg soha nem lesz büdös. A cipőket NFT formájában árusítják, és összesen húszezer pár készült belőle. Mióta az NFT-lábbeliket piacra dobták, a vásárlók átlagosan 2.5 és 3 Ethereumot fizetnek egy-egy párért, azaz körülbelül két és félmillió, valamint hárommillió-kétszázezer forint közötti összegeket hagytak ott a virtuális kasszáknál.
A Nike NFT-cipőket többféle színben is lehet kapni, illetve külön lehet hozzájuk vásárolni azokat, a legolcsóbbat kilencszázezer forintért. A színeket és textúrákat tartalmazó „fiolák” között vannak gyakoribb és ritkább darabok is. Ezekért elképesztő összegeket képesek egyesek fizetni: egy ritkább textúrával ellátott digitális Nike cipőért valaki képes volt több mint 47 millió forintnak megfelelő összeget kifizetni, de a legritkább fajta textúrát tartalmazó virtuális ampullából egy darabok már majdnem félmillió dollárért, azaz csaknem 160 millió forintért sikerült eladni.
Mint azt már fentebb említettük, nem a Nike az egyetlen olyan ruházati cég, mely virtuális ruhadarabokat ad ki NFT-formátumban: az Adidas tavaly decemberben adta ki az első, 30 ezer NFT-ből álló kollekcióját, melyet az egyik leghíresebb NFT-gyártóval, a Bored Ape Yacht Clubbal közösen dobtak piacra, bár ezek legalább a digitális ruhák valódi párjait is tartalmazták. Ez utóbbi módszert választotta a Dolce&Gabbana is, a Gucci viszont csak avatárokra tervezett eddig digitális ruhát.
A Nike és az Adidas úgy tűnik, hogy már a metaverzumban is elkezdte a rivalizálást: az Adidas a Sandbox nevű virtuális világban „vásárolt földet”, míg a Nike a gyerekek körében különösen népszerű digitális világba, a Robloxba fektetett be. A metaverzumok jelenlegi bummjának köszönhetően a különböző digitális ingatlanok is elképesztő összegekért, sok esetben dollármilliókért cserélnek gazdát, mivel egy-egy jó virtuális helyszín sokak szerint jó reklámozási, illetve befektetési lehetőségekkel kecsegtet. Azonban ha már majdnem mindennek megvan a virtuális mása, bizony az adózásnak is meglesz, a Meta máris kifejezte ez irányú igényét, és mint ahogyan azt az oldalunkon is megírtuk, ha rajtuk múlik, a metaverzumban igen magas adót kell majd fizetni.
(Fotó: Nike, RTFKT)