Másképp viszonyulunk a pénzhez: eljött a mesterséges intelligencia ideje

2021 / 02 / 16 / Perei Dóra
Másképp viszonyulunk a pénzhez: eljött a mesterséges intelligencia ideje
2020 megváltoztatta a pénzhez való viszonyulásunkat: az emberek ma már jobban bíznak a technológiában, mint saját magukban, ha a pénzügyeik kezeléséről van szó – derül ki az Oracle új tanulmányából.

A tizennégy ország több mint kilencezer fogyasztójának és üzleti vezetőjének megkérdezésével készült felmérés kimutatta, hogy a koronavírus-járvány világszerte növelte a financiális szorongást, elkeseredettséget és félelmet, továbbá megváltoztatta, hogy kire és mire bízzuk pénzügyeink intézését. Mindemellett az is kiderül belőle, hogy az emberek kezdik újragondolni a vállalatok pénzügyi csapatai és a személyes pénzügyi tanácsadók szerepét és fókuszterületeit.

A koronavírus pénzügyi szorongást, elkeseredettséget és félelmet generált

A világjárvány romboló hatással volt az emberek és a pénz kapcsolatára – otthon és a munkahelyen is; az üzleti vezetők körében a pénzügyi szorongás és stressz száznyolcvanhat százalékkal nőtt, a fogyasztók esetében pedig megduplázódott. Az üzleti vezetők kilencven százaléka aggódik amiatt, hogy milyen hatással lesz a koronavírus a szervezetre: a leggyakoribb félelmek a lassú gazdasági felépülésre vagy recesszióra, illetve a költségvetés csökkenésére és a csődbemenetelre vonatkoznak. A magánszemélyek nyolcvanhét százalékának vannak félelmei a pénzügyeivel kapcsolatban, többek között a munkahely vagy a megtakarítások elvesztésére, illetve az életre szóló eladósodásra vonatkozóan. A fenti aggodalmak ráadásul még éjszaka sem hagyják nyugodni az embereket: a magánszemélyek negyvenegy százalékát gyötri álmatlanság a pénzügyi helyzetük miatt.

Az emberek a pénzügyek kezelésének jobb megoldásaként tekintenek a mesterséges intelligenciára.

A koronavírus hatására bekövetkezett pénzügyi bizonytalanság változást hozott abban, hogy kire és mire bízzuk rá a pénzügyeinket. Az összetett pénzügyi kérdésekben való eligazodáshoz a fogyasztók és az üzleti vezetők egyre inkább bíznak a technológiában az emberek helyett. A magánszemélyek és az üzleti vezetők hatvanhét százaléka jobban bízik a mesterséges intelligenciában, mint az emberi erőforrásban, ha a pénzügyek kezelésére kerül a sor. Az üzleti vezetők nyolcvankilenc százaléka szerint a robotok javíthatják a munkavégzést azzal, hogy felismerik a csalásokat, számlákat állíthatnak elő és költség-haszon elemzéseket hajthatnak végre. A fogyasztók többsége maga helyett inkább egy robotra bízná saját pénzügyeinek kezelését: hatvanhárom százalékuk a személyes pénzügyi tanácsadóknál is jobban bízik a robotokban; harminchárom százalékuk úgy véli, hogy a robotok segítenek a csalások felismerésében; huszonkét százalék szerint pedig a mesterséges intelligencia segít a kiadások csökkentésében.

Hova forduljunk, ha átvert minket a külföldi webáruház? Internetről rendelni ma már majdnem ugyanolyan egyszerű és biztonságos, mintha besétálnánk egy boltba, és a kasszánál kifizetnénk az árut, de néha mégis előfordul, hogy a csomagunk nem érkezik meg, esetleg hibás árut kapunk, vagy nem azt kapjuk, amit eredetileg rendeltünk.

A pénzügyi csapatok és tanácsadók szerepe sosem lesz már ugyanaz

Ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a technológia folyamatosan növekvő befolyásához, a vállalatok pénzügyi szakembereinek és a személyes pénzügyi tanácsadóknak egyaránt át kell látniuk a változásokat és új készségeket kell elsajátítaniuk. Az üzleti vezetők ötvenhat százaléka úgy véli, hogy a robotok a következő öt évben átveszik a vállalat pénzügyi szakembereinek szerepét. A technológiától várnak segítséget a pénzügyi feladatok elvégzéséhez, ideértve a pénzügyi jóváhagyásokat, a költségvetés-tervezést és -előrejelzést, a pénzügyi jelentéseket, valamint a megfelelés- és a kockázatkezelést. Mindemellett a magánszemélyek negyvenkét százaléka gondolja úgy, hogy a robotok a következő öt évben le fogják váltani a személyes pénzügyi tanácsadókat az olyan területeken, mint a fizetési határidők betartása vagy a növekvő felesleges kiadások kezelése. Azonban a fogyasztók továbbra is a személyes pénzügyi tanácsadóktól igényelnek útmutatást az olyan nagy kiadásokkal kapcsolatos döntésekben, mint a ház- vagy személygépjármű vásárlás, illetve a nyugdíjmegtakarítás megtervezése.

Kína elkezdte az áttérést a digitális pénzre Elemzők szerint a Facebook Libra projektje és a COVID járvány indította be a kínai jegybankot.

Változtak a vásárlási szokások és a készpénzhez való viszony

A fogyasztók hatvan százaléka válaszolta azt, hogy a járvány megváltoztatta az árukra és szolgáltatásokra vonatkozó vásárlási szokásaikat. Hetvenkét százalékuk máshogy kezeli a készpénzt a 2020-as események hatására, több mint egynegyedük pedig arról számolt be, hogy többé nem vásárol kizárólag készpénzt elfogadó üzletekben. A vállalkozások gyorsan reagáltak a változásokra: az üzleti vezetők hatvankilenc százaléka fektetett be digitális fizetési infrastruktúrába, hatvannégy százalékuk pedig új megoldásokat vezetett be a vevői elköteleződés érdekében vagy épp átalakította az üzleti modelljét a koronavírus hatására. A szervezetek ötvenegy százaléka már most mesterséges intelligenciát használ a pénzügyi folyamatok kezeléséhez, ez a szám a fogyasztók esetében huszonhét százalék. „Magán- és szakmai életünk pénzügyi folyamatai az elmúlt években egyre inkább digitálissá váltak, és a 2020-as események tovább gyorsították ezt a tendenciát” – mondja Jürgen Lindner, az Oracle marketing alelnöke.

„A digitális vált az új normává, és az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia és a chatbotok, alapvető szerepet játszanak a pénzügyek kezelésében."

Kutatásukból kiderül, hogy a fogyasztók a személyes pénzügyi tanácsadók helyett inkább ezekben a technológiákban bíznak a pénzügyi jólétük kiépítésénél, és az üzleti vezetők úgy látják, hogy ez a trend át fogja alakítani a vállalatok pénzügyi szakembereinek szerepét. Azok a szervezetek, amelyek nem teszik magukévá ezeket a változásokat, azt kockáztathatják, hogy lemaradnak a versenytársaikhoz képest; rossz hatást gyakorolnak a munkavállalók termelékenységére, moráljára és jól-létére; továbbá nem fogják tudni bevonzani a mesterséges intelligenciát használó pénzügyi tehetségek következő generációját.

További cikkek a témában:

Pénzérme helyett applikáció nyitja a bevásárlókocsit: a németek már tesztelik Ma még bosszantó, de hamarosan talán itthon sem kell majd észben tartunk, hogy legyen nálunk aprópénz a bevásárláshoz, elég ha a bevásárlókocsihoz tartjuk a telefont, és azt mondjuk: "Szezám, tárulj!"

Elindult a digitális euro kísérlete Jó ideje már, hogy időről időre felreppen a pletyka az Európai Unió digitális pénzének megérkeztéről, nem meglepő tehát, hogy az Európai Központi Bank (EKB) október elején bejelentette, hogy féléves kísérletbe kezd a digitális euró bevezetésével kapcsolatban.

Bankon innen, tőzsdén túl: Milyen jövő vár pénzügyeinkre, ha beköszönt a DeFi korszaka? Hitel bank nélkül, kereskedés a tőzsdén túl. A DeFi, vagyis a Decentralized Finance (decentralizált pénzügy) célja kézzelfogható, hétköznapi pénzügyi szolgáltatások nyújtása blokklánc alapon, kihasználva a technológiában rejlő lehetőségeket. De vajon van reális estély a kriptovaluták piacának szabályozására, vagy egy hatalmas szakadék felé haladunk?

(Forrás: Oracle, Fotó: Getty Images Hungary)

 


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
99,9%-os pontossággal azonosítja a robot azokat, akik a kávéjukra várnak.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.